Aslan skrev:Tillbaka till ämnet.
Jag tycker du borde prova på kontrabas. Ett grymt komplement till elbasen och iom elbasen så börjar du inte helt från noll. Om det inte är det du vill iofs...
Jodå! Kontrabas har jag pysslat med en del. För ett år sedan ungefär. Mot slutet av folkis så spelade jag mer kontrabas än elbas. Det är väl främst en fråga om hur många lediga slantar man har att lägga...
Är ungefär lika sugen på att börja på nåt helt nytt som att örja spela kontrabas igen...
EDIT: Men! Har känsliga handleder och har utvecklat karpaltunnelsyndrom fler än en gång redan. Så jag undrar, exakt hur lättspelad blir en kontrabas? Jag hade rätt stora problem att spela under långa perioder på de kontrabasar som skolan tillhandahöll.
+1 på kontra. Mycket trevligt instrument. Köpte en begagnad thomannkontra i höstas, och jag är mycket nöjd. För mina behov duger den gott och väl. Den skulle må bra av andra strängar och en ordentlig setup, men annars fungerar den mycket bra.
Jag har alltid upplevt kontran som skonsam för händerna, eftersom det blir en naturligare vinkel för handlederna än på elbasen. Men så har jag inte haft några problem med handlederna heller. Finns det någon du skulle kunna låna en kontra av, och prova lite försiktigt?
Ett av mina dröminstrument är trombon. Antingen tenor eller bastrombon. Vacker klang, mångsidigt instrument och så stannar man ändå kvar i det lägre registret.
var gick du? (:
jag spelar nu ungefär 50/50 kontra och elbas (och övar bara kontra). men i princip bara jazz/improvisationsmusik på kontra och rock/pop på elbas. köpte en kontra för 6000:- och efter att ha fixat lite (höjt stall, nya strängar) är jag verkligen hur nöjd som helst. som ett helt nytt instrument. vidare känns det som att jag har en närmre relation med kontra än el - som att jag fått ett instrument med samma roll/förutsättningar som en elbas men som är mycket mer naturligt som uttryckssätt för mig.
tröttnat ibland på hela grejen med elbas men då brukar jag ofta vilja för mycket med instrumentet. drar jag upp mellanregistret brukar jag gilla soundet mera. beror ju på stärkare och hur den återger soundet också såklart... sen så spelar jag en del andra instrument som jag brukar varva med. piano eller sång känns oftast som en bra paus. trummor kan nog vara bra med. även ens tänk på instrumentet kan vara bra att se över. nuförtiden försöker jag tänka mer rytmiskt eftersom det oftast är time:n jag har problem med. det ger lite närmre relation med instrumentet känner jag.
Nick skrev:Jag har alltid upplevt kontran som skonsam för händerna, eftersom det blir en naturligare vinkel för handlederna än på elbasen. Men så har jag inte haft några problem med handlederna heller. Finns det någon du skulle kunna låna en kontra av, och prova lite försiktigt?
Jo, vinkeln är att föredra absolut, men de kontror jag har lärt mig på har haft en stränghöjd som gjort att det blivit riktigt tungspelat i vilket fall och ofta har jag vaknat dagen efter med bortdomnad vänsterhand. Gillar också storleken hos instrumentet. Man får en helt annan kinetisk känsla när man spelar på ett instrument så är så otympligt. Det gör att det känns lite enklare att komma in i feeling...
Får försöka hitta någon i omnejden som har en väl injusterad kontra som jag kan få provspela.
Jag har haft perioder då jag har varit jäkligt trött på ljudet från bandad elbas, och i mitt fall löste det sig genom att jag skaffade en bandlös. Jag kan annars varmt rekommendera multiinstrumentalism, både för att man får mer bredd och djup som musiker (alla musiker borde lära sig spela piano!) och dels för att man kan få fräscha infallsvinklar när inspirationen tryter.
Jag har mer eller mindre seriöst spelat trummor, baritonehorn, gitarr, piano och munspel.
Är dessutom sångare. Äger också en tenorsax, en bastrombone och ett par trumpeter som jag fuskar på ibland.
Att BARA spela ETT instrument har aldrig varit aktuellt om man säger.
På gott och ont, jag är halvdan på mycket, men inte RIKTIGT bra på nåt.
Möjligen sång då.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Bas är ett väldigt jobbigt instrument att snöa in på, eftersom det gör sig bäst i ensemblesammanhang. Att sitta och woodshedda kan störa uppfattningen om hur det egentligen låter.
Mina tips är att börja spela mer i olika sammanhang, att kolla in nya stilar och att testa att variera sig.
Och ta ledigt ett tag. Låt basen ligga tills du längtar efter att spela på den igen.
Tillbaka från reggaerep med kontrabas. Riktigt roligt. Är ju inte fullfjädrad på instrumentet, men spellustan föll på som sällan annars och jag hade nog orkat repa ett par timmar till om tillfälle getts. Nu är enda kruxet att hitta en hyfsat prissatt och bra kontrabas...
Ja! Kändes riktigt kul! Har dock inte råd med en kontra på ett tag vad det verkar, men hittade en billig skolklarinett av okej kvalitet på vend som jag slog till på.
Därtill tycks det som att min uppenbarelse med kontrabasen hjälpt mig att börja hitta tillbaka till elbasen igen. Omväxling förnöjer, tycks det.
Personligen så tycker jag det låter ungefär likadant vad jag än spelar på - både när det gäller basar och förstärkare - men eftersom Fender Precision och Telecaster Bass är snyggast så fick det bli så.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.