Är 50 det nya 70?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Re: Är 50 det nya 70?

Inlägg av Mungi »

blackparkas skrev:
Mungi skrev:Jack Casady, Phil Lesh, Jack Bruce, Paul McCartney et al körde alla kortskaligt när dom var unga. Skulle det ha något med åldern att göra? Självklart inte. Det handlar om vad man vill ha för ljud.

+ Hur lite man bryr sig om om man ser cool ut eller inte... Inte många fullväxta personer som väger upp en kortskalig bas...
Titta, en ocool dvärg!

Bild
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Hågge skrev:"Skogshuggaren" som fällt träden på min tomt är 68år, många av mina favoritbasister har passerat 50 och spelar fortfarande longscale och femsträngat och lyfter en rörtopp då och då. Medans andra, vad det verkar som, fullt friska 50åringar måste köra lövtunna shortscale basar med ultralätta stärkare och högtalare för att dom blivit SÅÅÅ gamla och det är SÅÅÅ jobbigt att lyfta 25kg.
Saker och ting är inte alltid vad de ser ut att vara.

Vid Umeå Universitet genomfördes på åttiotalet en studie som analyserade sambanden mellan ålder och sjukdom. Initialt förvånades man över de låga sjuktalen bland äldre kvinnor inom tillverkningsindustrin: dessa uppvisade en väsentligt lägre sjukfrånvaro än de yngre kvinnorna. Vid grundligare genomlysning visade det sig, att andelen sjuk- och förtidspensionerade kvinnor var extremt hög. Kvar i produktionen fanns något förenklat av de äldre endast de kärnfriska individerna, medan mixen av "skröplighet" bland de yngre var opåverkad av pensionsbeslut o dyl.

Annorlunda uttryckt: på varje 68-årig "skogshuggare" kan det sannolikt gå ett stort antal mindre friska seniorer. DE fäller inga träd.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Jag passerade 50 för ganska länge sedan...
Jag gillar tunga basar
Jag köper bredare axelband och går på gym
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Jag har sex år kvar till 50. Jag spelar både långskaligt, mediumskaligt och kortskaligt. Den tyngsta basen jag har är en Gibson Triumph väger drygt fem kilo. Den har också det fetaste ljudet. Den är kortskalig. Jag har bytt från en Bassman 100 med 4x12 till en Bassman TV Duo Ten, främst för att jag vill ha ett mer definierat ljud samt ha gainkontroll samtidigt som jag gillar Bassman-ljudet. Bassman 100 med låda väger närmare 90 kilo. TVn går att bära med en hand och den har dessutom hjul. MEN den låter starkare än min gamla tunga Bassman 100.

Med åldern blir man kanske klokare och bryr sig mindre om penisförlängning vad gäller utrustning och ljudnivå. Om nu storleken verkligen är så viktigt så borde alla ungdomar och medelålderskrisare byta till kontrabas. :wink:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

I'm too old for this shit
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Mungi skrev: Med åldern blir man kanske klokare och bryr sig mindre om penisförlängning vad gäller utrustning och ljudnivå. Om nu storleken verkligen är så viktigt så borde alla ungdomar och medelålderskrisare byta till kontrabas. :wink:
:lol:
B-Å Åhs skrev: I'm too old for this shit
Never
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Mungi skrev:
Med åldern blir man kanske klokare och bryr sig mindre om penisförlängning vad gäller utrustning och ljudnivå. Om nu storleken verkligen är så viktigt så borde alla ungdomar och medelålderskrisare byta till kontrabas. :wink:

Du måste skilja på coolhet och penisförlängeri.
Även om jag misstänker att definitionen på de bägge ser lite olika ut beroende av vem man frågar....

Finns många som helt klart klär sig i en kortskalig bas.
Såg Anna Ternheim för några år sedan med en tanig liten snubbe på bas och en kortskalig historia, såg skitbra ut, och coolt också.

Skulle jag som är 188 och 120kg Hälsingskt stålvirke (höhöhö) slänga på mig en EB eller nåt annat skulle jag se ut som en idiot.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Är 195 lång och väger också in en bit över tiondelstonnet men sägs ändå klä ganska bra i både min Epi Viola och svarta Danelectro Longhorn ...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Jag fattar såklart vad du menar. Skojade lite bara. Tråden inbjuder ju till lite retsamma kommentarer.

Personligen spelar det nog inte så stor roll vad jag har för storlek på basen. Jag ser ut som ett stillastående fån iallafall. Varje försök till nån cool pose gör att jag glömmer vad jag spelar.

Men är det ändå inte lite underligt när basister tycker kortskaliga basar är små? Dom är ju ofta hobos=större kropp. Dessutom mäter gurarister knappast coolheten i storlek när dom väljer mellan en Fender med längre hals eller Gibson med lite kortare. Och även en strata/tele/jaguar/jazzmaster och andra obasar med längre skallängd har kortare hals än en kortskalig bas.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Är halsen kort spelar det ingen roll tycker jag att kroppen är stor, det ser galet ut.
Eller känns galet i alla fall...

Gura är gura.
Det känns konstigt med en sådan också iofs, men en sådan ställer jag mig inte på scen på särskilt ofta...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Det beror väl lite på vad man lirar också kanske? After ski-covers funkar väl bra att köra med plasttrummor och pedaler direkt in i PA:t men det funkar f-n inte i tex ett rockabillyband med dylik utrustning även om det skulle låta exakt likadant! Vi har haft dessa diskussioner i bandet :).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Rockabilly kräver väl stora obasar, ännu större basar, och små små komboförstärkare. Och små trumset men stora sångmickar. Eller?

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Per
Medlem++

Inlägg av Per »

f-bass skrev:jag vill inte ha ngn jävla 60-watts pisskombo om jag inte ska spela typ ett bossagig på låg volym , ...
Dom här en-tolvorna etc som folk snackar om härinne försår jag inte ett skit av...Där går väl gränsen för mej.
Jag håller med - och inte. :)

Jag är 54, och släpade runt på 90 kg EBS-rigg tills för ett år sedan. Det kunde jag väl fortsatt med oavsett ålder, om jag inte skaffat två tks 112:or att ha som lillrigg. (Jag tyckte att två 112:or verkade mera flexibelt än en 212:a.) Nu råkade jag bli förtjust i ljudet i 12:orna, men tyckte inte att 2 x 112 räckte riktigt för vad jag ville ha i större sammanhang. Ergo, inköp av tks 212.

Nu kan jag således välja mellan lättviktstopp + 112, topp + 2 x 112 eller topp + 2 x 112 & 212. Minsta varianten väger drygt 13 kg och funkar för t ex "tempelgig", där man ändå inte kan dra på. Den största väger 55 kg och låter i mina (och bandets) öron bättre än och lika starkt som tidigare 90 kg.
A win - win situation, men det hade knappast mycket med ålder att göra.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Problemet - i mitt tycke - är inte att ljudvolymen inte räcker till med små riggar, en TKS112 och en 500w minitopp kan man ju spela högt/starkt med, men jag vill ha lite tjoffa också..

Skulle vi ha mer gig med coverbandet än vi har nu så kommer jag definitivt kolla på lättare lådor och nå´n mindre topp, det tror jag, men inte utan att det skulle kännas lite tråkigt att lira eftersom man alltid får kompromissa om man ska ha lättviktsprylar..

Likaså till metalbandet så funderar jag på en lättviktstopp, lådor kan man få tag på lite här och där, men kralliga toppar verkar det finnas sådär med nere i östeuropa dit vi kommer flyga lite framöver som det verkar, då skulle det vara smidigt med en krallig minitopp att ha med i handbagaget...

Har ju iofs det där problemet med att åka minibuss också med full backline 2-3 veckor i höst...
Tveksamt om man kommer kunna ha med båda 1x15 då..

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Mungi skrev:Rockabilly kräver väl stora obasar, ännu större basar, och små små komboförstärkare. Och små trumset men stora sångmickar. Eller?
Typ så, tror inte ett hårdrock heller skulle funka så bra med plasttrummor, Boose pinnar och after ski pedaler :).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Svensson skrev:
Mungi skrev:Rockabilly kräver väl stora obasar, ännu större basar, och små små komboförstärkare. Och små trumset men stora sångmickar. Eller?
Typ så, tror inte ett hårdrock heller skulle funka så bra med plasttrummor, Boose pinnar och after ski pedaler :).
Glöm inte hockeytröjor, roliga peruker och knasiga byxor! Det är mitt område...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
trikloretylen
Medlem+

Inlägg av trikloretylen »

Tarzan08 skrev:
Svensson skrev:
Glöm inte hockeytröjor, roliga peruker och knasiga byxor! Det är mitt område...
det låter väldigt mycket afterski för mig? :)
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Tarzan08 skrev:
Hågge skrev:
Tarzan08 skrev:
Hågge skrev:
Janne skrev:Äh, vilken jobbig tråd ;) Är 52 och har min första kortskaliga bas på väg. Because I'm worth it.
Ha ha :D

Själv ska jag spela på Tele 2 arenan på lördag och beslutat mig för att bara ta med min Tonehammer DI.
Vänta lite....

Farbror Fläsk?
Farbror Fläsk?
Hehe.... Polarna i Farbror Fläsk ska spela på tele2 snart. Fick för mig att du var inblandad i det. Set hade varit ball.
Nu vet Jag vilka" Farbror Fläsk" är. Dom spelade också på Tele 2 arenan idag, kanon band med bra och cool basist :tummenupp:

( Ändrade mig i sista sekund och tog fet-riggen, man är ju inte 70)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Hågge skrev: ( Ändrade mig i sista sekund och tog fet-riggen, man är ju inte 70)
:tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Om man bor i lägenhet och repar här och där kan jag förstå lättviktshysterin. Inte annars, varför kompromissa med ljudet??? Om man som kanske dom flesta här(?) har fast replokal och giggar nån gång eller två i månaden, vad är problemet???? Trumskit, marshallstackar och en hel del annat ska ju roddas. Vad gör en bra basrigg extra att rodda liksom?? Förstår absolut inte att man väljer bort bra ljud av bekvämlighetsskäl.... Alla är ju tyvärr inte i F-bass sits och är en av dom bättre landet kan erbjuda..
Sluta kompromissa och fortsätt bära, det är göötttt när det är tungt!!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Stan
Medlem

Inlägg av Stan »

Själv har jag löst det genom att inte ha några gig, utan hobbyspelar bara i replokal.
Men jag minns att jag tyckte riggen var dumtung när jag bar in den, så jag skulle säkert skaffa en pedal och lita på lokalens ljud ifall vi skulle börja spela ute.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Halva grejen med att lira ute när det inte blir så ofta är ju att lira på bra grejer. Man vill ju att det ska låta så bra som möjligt?
Har så ofta det bara går med mig egen rigg. Fast backline brukar ju för det mesta vara sådär kul..
Visst en bra pedal rakt ut i PA låter ju bra, men bas bara i medhörning?? Man vill ju ha trycket i ryggen!!
Det är kul att bära!!!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

kmo skrev:Det är kul att bära!!!!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=j0gftTR2ELw[/youtube]

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

kmo skrev:Om man bor i lägenhet och repar här och där kan jag förstå lättviktshysterin. Inte annars, varför kompromissa med ljudet???
Se det såhär: det är fullt möjligt att gilla ljudet från en lättviktstopp mer än ljudet från en stor och tung förstärkare. ;) Men i sak håller jag med dig, det är onödigt att använda basutrustning som en inte tycker låter tillräckligt bra.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

peter_s skrev:
kmo skrev:Om man bor i lägenhet och repar här och där kan jag förstå lättviktshysterin. Inte annars, varför kompromissa med ljudet???
Se det såhär: det är fullt möjligt att gilla ljudet från en lättviktstopp mer än ljudet från en stor och tung förstärkare. ;) Men i sak håller jag med dig, det är onödigt att använda basutrustning som en inte tycker låter tillräckligt bra.
Alla tycker ju givetvis som man vill. Jag säger inte att man behöver ha en rörtopp på 40 panner. Finns massor av transistor/hybridtoppar som är galet bra. Är väl något personligt mot moderna lättviktssteg kanske. Tycker att Parkas mytomspunna köttma ej infinner sig, inget tryck helt enkelt. Trots att dom ofta kan spela galet högt.
Skriv svar