Walking Bass

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem

Walking Bass

Inlägg av Enbasist »

Noelredding skrev:Haha, intressant dock! Sväng känns så abstrakt, som att det har lika med en själv att göra som med musikerna man lyssnar på. Klippen som Roger la upp t.ex. tilltallar mig inte så mycket mest p.g.a. soundet och estetiken. Men jag hör ju såklart att dom spelar svinbra och tight, dock har jag ingen riktig förståelse för det och därmed sätter det inte kroppen eller nickandet i rörelse. Kanske blandar jag ihop sväng med feeling för musiken? Kan man objektivt bedöma sväng? Kom på att jag nog inte brukar bedöma musik utifrån huruvida det svänger eller inte. Men ifall det är coolt och känns gött i kroppen så är det typ automatiskt svängigt?
+1
Håller med. Baloo har definitionen på sväng;)
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Re: Walking Bass

Inlägg av Grafen »

Noelredding skrev:Kan man objektivt bedöma sväng? Kom på att jag nog inte brukar bedöma musik utifrån huruvida det svänger eller inte.
This.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

basen skrev:Låtar kan spelas för långsamt också. Lyssna på Judas Priest "Freewheel burning" från 1986 och jämför med 2009-års version där de knappt håller styrfart. Är det avgaserna från motorcykeln som spökar? :D
...
Nä - det är åldern som tar ut sin rätt. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem

Inlägg av Enbasist »

Noelredding skrev:Sångtemat imponerar på mig med, precis i början alltså. Fruktansvärt svängigt.
Kul klipp +1 (dom gamla svartvita)
... och nej, tycker att begreppet 'det svänger' inte är något man teoretiskt ska vara tvungen att motivera, då är man nog redan där ute på en väg bort från svänget. Det ska kännas 'gött' som du säger, sen tror jag man kan strunta i alla andra parametrar.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Enbasist skrev:
Noelredding skrev:Sångtemat imponerar på mig med, precis i början alltså. Fruktansvärt svängigt.
... och nej, tycker att begreppet 'det svänger' inte är något man teoretiskt ska vara tvungen att motivera, då är man nog redan där ute på en väg bort från svänget. Det ska kännas 'gött' som du säger, sen tror jag man kan strunta i alla andra parametrar.
Jafan, men det är intressant för att det är så abstrakt. Kommer man själv (i teorin) nånsin att svänga i allas öron? Om man inte kan definiera det så kan man väl aldrig uppnå det universella svänget heller. Men så får det väl va :hummflum:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem

Inlägg av Enbasist »

Noelredding skrev:
Enbasist skrev:
Jafan, men det är intressant för att det är så abstrakt. Kommer man själv (i teorin) nånsin att svänga i allas öron? Om man inte kan definiera det så kan man väl aldrig uppnå det universella svänget heller. Men så får det väl va :hummflum:
Otacksam är världens lön :)
Man får satsa på humoristiskt sväng, eller militäriskt tysk schwüng eller så gör man som i Jamerson skrönan och lägger sig halvpackad på golvet i Motownstudion och slumpsvänger sig igenom 'Whats going on' av ren tristess. Finns ju alternativa vägar kvar att gå än.... hmm...flumsväng kanske kan va nåt?
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Enbasist skrev:
Noelredding skrev:
Enbasist skrev:
Otacksam är världens lön :)
Man får satsa på humoristiskt sväng, eller militäriskt tysk schwüng eller så gör man som i Jamerson skrönan och lägger sig halvpackad på golvet i Motownstudion och slumpsvänger sig igenom 'Whats going on' av ren tristess. Finns ju alternativa vägar kvar att gå än.... hmm...flumsväng kanske kan va nåt?
Flumsväng låter spännande... Får lite folkis-vibes :wink: Är lite inne på dödssväng med, men sataniskt sväng är nog härligast. Haha men slumpsväng var med gött.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Skriv svar