Ja, har du det?Irbit skrev:Om jag förstått det hela rätt.
Irbit skrev:
----------
Tapatalk via mobilen
Ja, har du det?Irbit skrev:Om jag förstått det hela rätt.
Irbit skrev:
----------
Tapatalk via mobilen
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Who knows?:bootsy skrev:Jag tror inte att de är polare längre. Och det är flera andra band som stämt varandra, men Hives är de som helt enkelt bränt mest av de andras pengar.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Boven i dramat är alldeles för tidigt att säga. Och nej, det är inte Nina ensam som står för åtalet.Irbit skrev:Konstigt att media skriver att det är Cardigans som stämt. Verkar mest vara Nina och hon verkar vara polare med hon som verkar vara boven i dramat bakom detta..... Om jag förstått det hela rätt.
Dom - T 2370-11 skrev:Fem Dunkar och Mungiga ägs till lika delar av bandmedlemmarna genom deras bolag: Poporok AB, ägt av Nina Person (nedan Poporok); Lars-Olof Musik AB, ägt av Lars- Olof Johansson Ståle (nedan LOM), Bengt Lagerbergs Firma AB, ägt av Bengt Lager- berg (nedan BLF); HNO 3 Produktion AB, ägt av Peter Svensson samt Basen, M. Sve- ningsson AB, ägt av Magnus Sveningsson.
Jag läste att Svensson och åtminstone någon mer i bandet aldrig använt Tambourines ekonomitjänster utan använt sig av något annat företag. Kan vara fel givetvis.joachime skrev:Boven i dramat är alldeles för tidigt att säga. Och nej, det är inte Nina ensam som står för åtalet.Irbit skrev:Konstigt att media skriver att det är Cardigans som stämt. Verkar mest vara Nina och hon verkar vara polare med hon som verkar vara boven i dramat bakom detta..... Om jag förstått det hela rätt.Dom - T 2370-11 skrev:Fem Dunkar och Mungiga ägs till lika delar av bandmedlemmarna genom deras bolag: Poporok AB, ägt av Nina Person (nedan Poporok); Lars-Olof Musik AB, ägt av Lars- Olof Johansson Ståle (nedan LOM), Bengt Lagerbergs Firma AB, ägt av Bengt Lager- berg (nedan BLF); HNO 3 Produktion AB, ägt av Peter Svensson samt Basen, M. Sve- ningsson AB, ägt av Magnus Sveningsson.
Den bloggen är en partsinlaga från Hives sida.f-bass skrev:Who knows?:bootsy skrev:Jag tror inte att de är polare längre. Och det är flera andra band som stämt varandra, men Hives är de som helt enkelt bränt mest av de andras pengar.
http://tambourineskandalen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Om ekonomiansvarig har den fullmakt som krävs finns det väl inget lagligt hinder för att låna/låna ut pengar mot ränta.hitman skrev:Dessutom påstås det att man lekt bank, vilket nog inte är så tillåtet.
Nu skojar du lite, va?hitman skrev:se till att rika personer och företag inte behöver få sin tillvaro fördunklad av att betala lika mycket till skattmasen som vanliga dödliga.
Jag tror tyvärr inte det.f-bass skrev:Nu skojar du lite, va?hitman skrev:se till att rika personer och företag inte behöver få sin tillvaro fördunklad av att betala lika mycket till skattmasen som vanliga dödliga.
Rika och välmående företag betalar ju mer än vanliga dödliga (vilket jag kan tycka är sunt, inom rimliga gränser).bootsy skrev:Jag tror tyvärr inte det.f-bass skrev:Nu skojar du lite, va?hitman skrev:se till att rika personer och företag inte behöver få sin tillvaro fördunklad av att betala lika mycket till skattmasen som vanliga dödliga.
-eftersom den skitrike betalar JÄVLIGT MYCKET MER i skatt , både i kr och ören men också i kronor per hundring, än dom som inte är så rika.fieldflower skrev:men bara värt det för den skitrike.
Svensk bolagsskatt är 22%.fieldflower skrev: Rika och välmående företag betalar ju mer än vanliga dödliga (vilket jag kan tycka är sunt, inom rimliga gränser).
Fast... jag gjorde ingen jämförelse mellan individers och företags skattesatser...bjelkeman skrev:Svensk bolagsskatt är 22%.fieldflower skrev: Rika och välmående företag betalar ju mer än vanliga dödliga (vilket jag kan tycka är sunt, inom rimliga gränser).
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ska ... lagsskatt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Om man tjänar mer än 225,000 kr (ungefär) så betalar man mer skatt än ett bolag.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ska ... ittsskatt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Medianinkomsten ligger på ungefär 180,000-200,000. (Svårt att se i grafen.)
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____343758.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
"Vanliga dödliga" är de som betalar minder än ett företag i skatt enligt ovan. Så hur många vanliga dödliga arbetstagare finns det då alltså i Sverige? Vette fan om jag kan lista ut det från detta.![]()
Reagerade lite på den låga medianinkomsten du postade, men det verkar vara efter skatt.bjelkeman skrev:Nä, jag feltolkade nog bara i glädjen att analysera vad som sägs i denna tråd.
Skattetrycket har sänkts kraftigt, men bara för folk i vanliga inkomstlägen. Skatten vid höga inkomster är fortfarande skyhög.hitman skrev: Det finns, trots att De Nya Moderaterna sänkt skattetrycket lite grand, fortfarande ett stort behov av skatte-akrobater i vårt land.
V E R K L I G E N . . . Well said. Tack!inber skrev:Skattetrycket har sänkts kraftigt, men bara för folk i vanliga inkomstlägen. Skatten vid höga inkomster är fortfarande skyhög.hitman skrev: Det finns, trots att De Nya Moderaterna sänkt skattetrycket lite grand, fortfarande ett stort behov av skatte-akrobater i vårt land.
Den som tjänar 25 000 i månaden har fått sin skatt sänkt med 24 %, eller 1794 kr/mån. Den som tjänar en kvarts miljon i månaden har fått skatten sänkt med futtiga 3 % eller 3 928 kr/mån. Skillnaden är alltså ganska marginell.
Den högsta marginalskatten är 57-58 procent, vilket gör att artister, idrottare och andra med kort karriär fortfarande har samma behov av att försöka hitta sätt att få ner skatten.
Att bolagsskatten bara är 22 % har inte så mycket med saken att göra. De s k 3:12-reglerna gör det svårt för den som äger sitt bolag att få ut pengarna utan att det beskattas som lön.
Så oavsett vem som blåst vem i härvan runt Hives och Cardigans, så nog behöver de skattekonsulter allt...
Källa: http://www.jobbskatteavdrag.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Nej, även om jag tycker ditt inlägg var sympatiskt, så stämmer det inte. Den genomsnittlige höginkomsttagaren betalar betydligt mer skatt än du, i både procent och kronor.hitman skrev:Jodå, i kronor betalar den rike mer än jag. Men procentuellt så betalar den genomsnittlige rikingen inte i närheten av vad jag får göra.
Hur definierar du den "genomsnittlige rikingen"? Var går gränsen för när man blir rik? Det finns gott om exempel på människor med väldigt mycket pengar som trixar och fixar med utlandsbolag och allt möjligt för att slippa betala skatt. Men om du ser till inkomst av tjänst så stämmer det inte det du säger, höginkomstagare betalar mer i skatt än låginkomsttagare, både i kronor och i procent även om skillnaden har blivit mindre genom åren.hitman skrev:Jodå, i kronor betalar den rike mer än jag. Men procentuellt så betalar den genomsnittlige rikingen inte i närheten av vad jag får göra.
Vi kan nog ha rätt/fel båda två. Om man tar inkomstskatten så betalar rikingar mycket riktigt en högre marginalskatt än en enkel statstjänsteman som jag. Men det den rike, med hjälp av duktiga skattekonsulter, gör är att se till att "undvika" inkomster. Man slussar runt pengarna på olika sätt för att njuta livets goda utan betala för detta via en löneinkomst.inber skrev:Nej, även om jag tycker ditt inlägg var sympatiskt, så stämmer det inte. Den genomsnittlige höginkomsttagaren betalar betydligt mer skatt än du, i både procent och kronor.hitman skrev:Jodå, i kronor betalar den rike mer än jag. Men procentuellt så betalar den genomsnittlige rikingen inte i närheten av vad jag får göra.
Om det hade varit så enkelt som du antyder att med smarta tricks få ner skatten, så hade vi inte haft svenska idrottseliten boende i Monaco.
Men för att man skall kunna göra det och det skall vara värt det måste man vara riktigt skitrik som just Lorentzon.hitman skrev:Vi kan nog ha rätt/fel båda två. Om man tar inkomstskatten så betalar rikingar mycket riktigt en högre marginalskatt än en enkel statstjänsteman som jag. Men det den rike, med hjälp av duktiga skattekonsulter, gör är att se till att "undvika" inkomster. Man slussar runt pengarna på olika sätt för att njuta livets goda utan betala för detta via en löneinkomst.inber skrev:Nej, även om jag tycker ditt inlägg var sympatiskt, så stämmer det inte. Den genomsnittlige höginkomsttagaren betalar betydligt mer skatt än du, i både procent och kronor.hitman skrev:Jodå, i kronor betalar den rike mer än jag. Men procentuellt så betalar den genomsnittlige rikingen inte i närheten av vad jag får göra.
Om det hade varit så enkelt som du antyder att med smarta tricks få ner skatten, så hade vi inte haft svenska idrottseliten boende i Monaco.
Ett aktuellt exempel är musikbranschens räddare och välgörare, herr spotifygrundaren Martin Lorentzon, som genom att hyra några brevlådor på Cypern och i Lichtenstein kan spara många sköna miljoner som annars gått förlorade i De Nya Moderaternas skattekistor:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16644801.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Så man behöver inte själv flytta från Sverige (längre), det räcker att inkomster och förmögenhet gör det. Kan vara bra att veta för de här på PrataBas som väntar på upptäckt med åtföljande ära, berömmelse och rikedom