Ja, ja. Aftonbladet. Då MÅSTE det ju vara sant...hitman skrev:Vi kan nog ha rätt/fel båda två. Om man tar inkomstskatten så betalar rikingar mycket riktigt en högre marginalskatt än en enkel statstjänsteman som jag. Men det den rike, med hjälp av duktiga skattekonsulter, gör är att se till att "undvika" inkomster. Man slussar runt pengarna på olika sätt för att njuta livets goda utan betala för detta via en löneinkomst.inber skrev:Nej, även om jag tycker ditt inlägg var sympatiskt, så stämmer det inte. Den genomsnittlige höginkomsttagaren betalar betydligt mer skatt än du, i både procent och kronor.hitman skrev:Jodå, i kronor betalar den rike mer än jag. Men procentuellt så betalar den genomsnittlige rikingen inte i närheten av vad jag får göra.
Om det hade varit så enkelt som du antyder att med smarta tricks få ner skatten, så hade vi inte haft svenska idrottseliten boende i Monaco.
Ett aktuellt exempel är musikbranschens räddare och välgörare, herr spotifygrundaren Martin Lorentzon, som genom att hyra några brevlådor på Cypern och i Lichtenstein kan spara många sköna miljoner som annars gått förlorade i De Nya Moderaternas skattekistor:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16644801.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Så man behöver inte själv flytta från Sverige (längre), det räcker att inkomster och förmögenhet gör det. Kan vara bra att veta för de här på PrataBas som väntar på upptäckt med åtföljande ära, berömmelse och rikedom

Vad Martin Lorentzon gjort är sannolikt att han sålt sina aktier, som han ägt privat, till ett utländskt holdingbolag som han själv äger. Det innebär att hans bolag inte behöver betala skatt för aktievinsten, eftersom Cypern har ett helt annat regelverk för reavinstskatter på aktier.
Men Martin Lorentzon bor i Sverige. Han själv - privat - kommer inte åt pengarna med mindre än att Skatteverket beskattar dem fullt ut. Vad han kan göra med pengarna är att investera dem vidare, eller att själv så småningom flytta till Cypern.
Vulgärdebatten, som den tyvärr förs i Aftonbladet 9 gånger av 10, är att man vips! startar ett bolag på Cypern och vips! slipper man skatt och vips! så har man en massa miljoner på kontot man kan spendera fritt i Sverige.
I helvete heller. Så enkelt är det mycket sällan. Är det något jag lärt mig efter 20+ år som egen företagare så är det skatteskalorna. Inklusive de små kryphålen.
(Brasklapp: Jag känner inte Martin Lorentzon och kan inte gå i god för honom eller att det jag läst stämmer.)