Hur gick det??melodika skrev:Jag älskar det, ska provspela för ett deltidsband i Mariestad imorgon söndag.
Jag hoppas innerligt att jag blir PB:s första dansbandsbasist![]()
Dansbandstråden!
- Dramo
- VIP medlem
Instämmer med Johannes.
Själv får jag bara bilden av lönnfeta män i quiff och glittriga kavajer, spelandes på Steinberger-paddlar och halvakustiska gitarrer någon slags försvenskad countrypop i någon lada ute i ingenstans. Leendes som om de trippade på LSD.
Och var tredje herre i publiken har antingen en underlig mustasch och/eller cowboyhatt. Eventuellt även såna där glasögon med nedfällbara solglas, vid sommartid.
Känns som något för det inavlade Norrland, men inget för mig.
Hoppas ingen kände sig träffad nu.
Själv får jag bara bilden av lönnfeta män i quiff och glittriga kavajer, spelandes på Steinberger-paddlar och halvakustiska gitarrer någon slags försvenskad countrypop i någon lada ute i ingenstans. Leendes som om de trippade på LSD.
Och var tredje herre i publiken har antingen en underlig mustasch och/eller cowboyhatt. Eventuellt även såna där glasögon med nedfällbara solglas, vid sommartid.
Känns som något för det inavlade Norrland, men inget för mig.
Hoppas ingen kände sig träffad nu.

- TDHP
- Forumvärd
Skrämmande många!Johannes skrev:Finns det verkligen någon under 50 som gillar dansband ? Jag är ju själv uppvuxen på landet på 70-80-90-talet och där gillade ingen av mina polare dansband, det var våra föräldrar som diggade sånt.
Har gigat en hel del bröllop och 30-40-årsfester där typ 25-30-åringar vill att man ska spela dansbandslåtar! Hu!

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- Geddan
- VIP medlem
Tror inte i första hand att det beror på att de gillar dansbandsmusik.TDHP skrev:Skrämmande många!Johannes skrev:Finns det verkligen någon under 50 som gillar dansband ? Jag är ju själv uppvuxen på landet på 70-80-90-talet och där gillade ingen av mina polare dansband, det var våra föräldrar som diggade sånt.
Har gigat en hel del bröllop och 30-40-årsfester där typ 25-30-åringar vill att man ska spela dansbandslåtar! Hu!
Det finns människor, som inte är musiker, som verkligen gillar att dansa.
Och då är dansbandsmusik alldeles ypperlig, påstås det.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Svensson
- Forumvärd
Precis så är det ju. Danspubliken är dessutom rätt kräsna på att det ska vara "rätt" dansband så man ska inte tro att man kan ställa sig där med en axelryckning och leverera och tro att det går hem utan vidare.Geddy_Lee skrev:
Tror inte i första hand att det beror på att de gillar dansbandsmusik.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- TDHP
- Forumvärd
Jo visst, spelar man på en ren danstillställning så kan jag förstå att publiken vill ha "klassiskt" dansband, men när till synes normala 25-åringar har med sig egna Vikingarna-plattor att spela i pauserna på en fest? Jag upplever det lika märkligt som att dom hade haft med sig Kalle Jularbo-inspelningar från 30-talet... För övrigt har vi i dessa sammanhang en ganska dansant repertoar. Även om inte Leende guldbruna är med!
Se här Dansbands-Lasse!

Se här Dansbands-Lasse!

TDHP

TDHP
- fieldflower
- Hedersmedlem
- TDHP
- Forumvärd
fieldflower skrev:Men HTTP - tänk på barnen innan du postar såna där...!TDHP skrev: Se här Dansbands-Lasse!![]()
[Jätteläskig bild]

TDHP

TDHP
- criss
- Medlem+
jag känner 5 personer som heltidspelar dansband varav fyra är med i tvprogrammet.
De är extremt kompetenta musiker - faktiskt så har fyra av de fem gått/går musikerlinje på musikhögsko0la med jazzinriktning.
det verkar som om högskolornas musikerlinjer är plantskolor för dansbanden...
De är extremt kompetenta musiker - faktiskt så har fyra av de fem gått/går musikerlinje på musikhögsko0la med jazzinriktning.
det verkar som om högskolornas musikerlinjer är plantskolor för dansbanden...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- criss
- Medlem+
just det!Rix skrev:Nej nej nej, jag har sett i filmen Leif hur det går till!criss skrev:det verkar som om högskolornas musikerlinjer är plantskolor för dansbanden...

gäller bara att man inte blir blåst på sin försäkring av Trygg Hansa - iaf i den filmen är det en utlösande faktor för dansbaneintresse...

R.I.P Jr Eric
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
Exakt...det är viktigt att låtarna har rätt tempo och att man varierar bugg, foxtrot, slowfox m.m...kanske t o m en vals, hambo eller schottis... det finns dansentusiaster som är rätt petiga och påpekar brister i repertoaren...det är då främst på logar och folkparker där promillehalten är betydligt lägre än på krogen, där spelar tempo mindre roll..Geddy_Lee skrev:Tror inte i första hand att det beror på att de gillar dansbandsmusik.TDHP skrev:Skrämmande många!Johannes skrev:Finns det verkligen någon under 50 som gillar dansband ? Jag är ju själv uppvuxen på landet på 70-80-90-talet och där gillade ingen av mina polare dansband, det var våra föräldrar som diggade sånt.

- GurraG
- Medlem++
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=a_WtiYlf1dE[/youtube]Rix skrev:Nej nej nej, jag har sett i filmen Leif hur det går till!criss skrev:det verkar som om högskolornas musikerlinjer är plantskolor för dansbanden...
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- melodika
- Medlem+
Jodå, det gick jäkligt bra för min del. Det var riktigt kul att lira med så pass bra musiker som de är. Jag tror de gillade min stil och jag ska få besked senare i veckan om jag får hoppa på dansbandssvängendereborn skrev:Hur gick det??melodika skrev:Jag älskar det, ska provspela för ett deltidsband i Mariestad imorgon söndag.
Jag hoppas innerligt att jag blir PB:s första dansbandsbasist![]()

Jag antar de ville prata igenom provspelningen för sig själva, så hoppet lever

- melodika
- Medlem+
Sen är det väl lite skillnad på dansband och dansband. Det finns en hel del yngre dansband idag som gränsar till att vara rena coverband nästan och de är oerhört populära bland speciellt yngre men även en hel del äldre publik.
Man kan inte samla alla dansband i ett fack, stooor skillnad på Thor-Leifs och Barbados...
Man kan inte samla alla dansband i ett fack, stooor skillnad på Thor-Leifs och Barbados...
- melodika
- Medlem+
- lill_frasse
- Medlem+
- GandhiMK2
- Medlem++
Amen x 10 upphöjt i 3...TDHP skrev:Och DÄR placerade vi den basen till slut i sitt sanna sammanhang!melodika skrev:Tom Marcuk har väl stått o smekt en Warwick i rampljuset har jag för mig?![]()

? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- GandhiMK2
- Medlem++
jag såg det också och jag noterade att han faktiskt verkar ha kopplat på halsmiken också. =)BB5000 skrev:Vet inte om nån noterade att den duktige basisten Sam Bengtsson spelade med i Good Timers på Dansbandskampen i går...och visst körde han med sin Yamaha BB5000
Sjukt att hans sound var bra och alla wickspelarnas sound var så dåligt.....hmm...

? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- Basjonas
- Medlem+
oooh I wanna dance with sambengtsson. I wanna feel the heat with sambengtson...figgebass skrev:jag såg det också och jag noterade att han faktiskt verkar ha kopplat på halsmiken också. =)BB5000 skrev:Vet inte om nån noterade att den duktige basisten Sam Bengtsson spelade med i Good Timers på Dansbandskampen i går...och visst körde han med sin Yamaha BB5000
Sjukt att hans sound var bra och alla wickspelarnas sound var så dåligt.....hmm...