Hellboy skrev:Jag har en Slick Book. Minsann grön på fronten. Dom som gjorde Slick Book åkte fast ORDENTLIGT för upphovsrättsbrott om jag inte missminner mig. Lite FÖR aktuella låtar när det begav sig. Flera år på kåken om jag inte minns helt fel. Den såldes under bordet i ganska många butiker och även lite vid sidan om av många musiklärare landet runt.... Att den var så satans lättillgänglig gjorde väl att "upphovsmännen" i USA åkte dit tror jag. Bra illegala distributionskanaler är källan till kännbara straff verkar det som. Och nu finns den i pdf-form......
//J
Intressant - Hade fått för mig att det var en svensk bok med göteborgsanknytning.
Nix. USA. Definitivt. Fast det fanns några i Göteborg som var rejält flitiga på att sälja.... Alla städer med musikhögskola var överrepresenterade kan man nog lugnt säga.....
//J
Låter rimligt, skulle förklara inledningen på svenska som jag ryktesvägen hört fanns - själv har jag aldrig sett detta illegala verk.
Hellboy skrev:Jag har en Slick Book. Minsann grön på fronten. Dom som gjorde Slick Book åkte fast ORDENTLIGT för upphovsrättsbrott om jag inte missminner mig. Lite FÖR aktuella låtar när det begav sig. Flera år på kåken om jag inte minns helt fel. Den såldes under bordet i ganska många butiker och även lite vid sidan om av många musiklärare landet runt.... Att den var så satans lättillgänglig gjorde väl att "upphovsmännen" i USA åkte dit tror jag. Bra illegala distributionskanaler är källan till kännbara straff verkar det som. Och nu finns den i pdf-form......
//J
Intressant - Hade fått för mig att det var en svensk bok med göteborgsanknytning.
Jag med, träffade på en gubbe på musikhögskolan i gbg som sa sig ha haft med skapandet av denna bok att göra. Men det finns ju mytomaner överallt, så man vet ju inte.
//J
Jag med, träffade på en gubbe på musikhögskolan i gbg som sa sig ha haft med skapandet av denna bok att göra. Men det finns ju mytomaner överallt, så man vet ju inte.
Engelskan på vissa låt-texter är också lite såså, vilket möjligen stödjer konspirationsteorin att det inte bara är amerikaner som bidragit.
Exempel från Through the Fire:
"for a chance to be with you, I gladly risked all" i Slick Book medan Chaka Khan sannolikt sjunger "for a chance to be with you, I'd gladly risk it all"
Oavsett så är det skön musik, och kul att såpass många låtar finns nerskrivna.
//J
Min var definitivt från USA och det fanns inte ett enda svenskt ord i den. Kan det möjligtvis vara så att några begick upphovsrättsbrott här i Sverige genom att helt sonika göra illegala kopior av den amerikanska illegala förlagan samt lagt till ett förord på svenska? Någon snodde från tjuven, så att säga.....
Av vad jag kommer ihåg så var det ju inte en person som plankade och skrev ner alla dessa låtar utan det var ett stort flertal inblandade i detta. Kan kanske vara så att en eller ett par svenskar hade skickat över låtar och bidragit. Jag vet inte. Men den jag har är definitivt tryckt i USA. Eller så handlar det om mytomaner. Finns ju flera sådana inom musiksvängen. Med det sagt vill jag tillägga att jag faktiskt HAR spelat med Shaking Fredrik. Och det VAR väldigt, väldigt nära att jag nästan bajsade på den där krokodilungen i Tanganyika-sjön.....
BB3000S skrev:Engelskan på vissa låt-texter är också lite såså, vilket möjligen stödjer konspirationsteorin att det inte bara är amerikaner som bidragit.
"for a chance to be with you, I gladly risked all" i Slick Book medan Chaka Khan sannolikt sjunger "for a chance to be with you, I'd gladly risk it all"
Sen kan man ju fundera över om det är korr/slarvfel eller om det var utlänningar som skrivit ner texterna. Amerikanare kan också göra fel.....
basmartin skrev:Nu fick jag GAS på en gammal Yamaha BB! Tusan!
Hi hi hi! Jag hade Yamaha spons på slutet av 80-talet. Fick bl.a. Glenn Hughes röda BB3000 som jag spelade på under ett par års tid. Sen sålde jag den. Glömde att berätta för köparen att basen tillhört Glenn Hughes. Minnen.....
Faan. Måste leta reda på lite gamla videoinspelningar där jag spelar Yamaha-bas. Dags att skaffa youtube login, kanske..... lol
BB3000S skrev:Engelskan på vissa låt-texter är också lite såså, vilket möjligen stödjer konspirationsteorin att det inte bara är amerikaner som bidragit.
Sen kan man ju fundera över om det är korr/slarvfel eller om det var utlänningar som skrivit ner texterna. Amerikanare kan också göra fel.....
//J
Jo iofs, fast felet ovan känns lite väl magstarkt för en som är engelskspråkig. Å andra sidan igen finns det ju gott om inflyttade musiker i USA så...
Ett starkare argument för ev Gbg-inblandning kanske är att det var Stockholmare som fick mig att förstå att Gbg hade haft ett finger med i spelet även på låtarna.
Stjäla från tjuven kan nog stämma, jag har sett ett gammalt gulnat ex med en inledning på drygt 20 sidor på svenska, sen börjar sidnumreringen om när låtarna börjar... Bra gjort hursomhelst!
BB3000S skrev:Stjäla från tjuven kan nog stämma, jag har sett ett gammalt gulnat ex med en inledning på drygt 20 sidor på svenska, sen börjar sidnumreringen om när låtarna börjar... Bra gjort hursomhelst!
Det känns som att vi kanske är sanningen på spåret, käre Watson.
BB3000S skrev:Stjäla från tjuven kan nog stämma, jag har sett ett gammalt gulnat ex med en inledning på drygt 20 sidor på svenska, sen börjar sidnumreringen om när låtarna börjar... Bra gjort hursomhelst!
Det känns som att vi kanske är sanningen på spåret, käre Watson.
Vad jag har hört så är det en gitarr-lärare från Jönköping som har skrivit slickbook.... det är elever till honom som har sagt det till mig...
men vad vet jag....
totte.axelsson skrev:Vad jag har hört så är det en gitarr-lärare från Jönköping som har skrivit slickbook.... det är elever till honom som har sagt det till mig...
men vad vet jag....
Jag är rätt säker på att det är Hellboy som skrivit den!!!
totte.axelsson skrev:Vad jag har hört så är det en gitarr-lärare från Jönköping som har skrivit slickbook.... det är elever till honom som har sagt det till mig...
men vad vet jag....
Det var inte därför jag satt på kåken. Jag klädde inte i grönt, har jag ju sagt.
det känns så...
han kanske kom undan då och skyllde på andra så då är det kanske dags att sätta dit han nu.
så kan jag passa på att sno tillbaka min precision 65 han köpte...
men vad vet jag....
Det var inte därför jag satt på kåken. Jag klädde inte i grönt, har jag ju sagt.
//J
Och ändå har du en grön Slick Book - mysteriet tätnar...
Mycket riktigt, dessutom så är några mellansidor på svenska. "The Slickbook 1" - 365 sidor, "The Slickbook 2" 190 sidor... Handskrivna!!!
(Kollade i två pdf:er som råkade fara förbi.)
dereborn skrev:Jag var tvungen att lyssna lite på min favvoplatta med David Roberts. Kolla Jay Graydons insats på "Anywhere you run to" t.ex.
Ajlajkit
Vad är det för skiva? Har jag missat.
Min favorit i genren är Airplay-skivan.
Då kommer du att digga David Roberts!
Plattan heter "All Dressed up"
[4 sköna Youtube-länkar]
Det satt finfint det där - David Roberts är nu på slick-listan, kul att det går att hitta bra musik man missat! Inte alltför länge sen jag "upptäckte" Boz Scaggs heller, rätt slickt det med.
Slickt är underbart i lagoma mängder då och då, tröttsamt om man överdoserar. Ungefär som choruspedaler på 80-talet...
Slickbook skrevs ju som ett specialarbete på musikhögskolan i Göteborg, var under min tid där. Mitt främsta minne är Sergei Muchins kommentar i fikarummet när det diskuterades om man behövde boken eller inte. "Det är ju jäkligt tajt att ha dom together"