joachime skrev:Så här skriver styrelseordförande Jan Granvik i ett mejl till SAMI-anslutna idag:Och här är SAMIs pressmeddelande: http://sami.se/press/pressmeddelanden/a ... gelse.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;Bästa artister och musiker,
I dag meddelade Stockholms tingsrätt dom i målet mot Hans Lindström. Domen innebär 1,5 års fängelse för grov trolöshet mot huvudman samt skyldighet att betala skadestånd med 24,5 miljoner kronor.
Domen innehåller ett väldigt viktigt budskap: en vd kan inte agera på det sätt Hans Lindström gjort utan att det får allvarliga konsekvenser.
Tingsrätten konstaterar i sin dom att det rör sig om uppsåtlig brottslighet som pågått under en längre tid och präglats av systematik och ett betydande mått av risktagande. Hans Lindströms handlande har enligt tingsrätten medfört stor skada och inneburit en risk för än större skador.
Tingsrätten kommer också till slutsatsen att de åtgärder som SAMI vidtagit, till exempel avslutande av YF-verksamheten och uppgörelsen kring hyresavtalet med Storan, varit motiverade för att begränsa den ekonomiska skada som Hans Lindström orsakat.
Hans Lindströms agerande var inte bara allvarligt och skadade förtroendet för vår organisation, utan har också väckt stor vrede hos anslutna, anställda och förtroendevalda i SAMI.
Med mycket hårt arbete, stort engagemang och umbäranden har vi ändå lyckats rädda ett allvarligt läge och i dag bedriver SAMI en ekonomiskt sund och stabil verksamhet med fokus på att samla in och fördela upphovsrättsliga medel till er anslutna. Det är och bör alltid vara vår huvuduppgift.
Oavsett om den juridiska processen går vidare till hovrätten eller inte, tycker jag att vi ska använda tingsrättens dom för att lägga en svår period bakom oss. Och i stället se vad vi lyckats åstadkomma. Vi kan idag glädjas åt att vi har en av de bästa insamlingsorganisationerna i världen.
Jag vill passa på att tacka för det stora stöd och engagemang från er som vi känt under den här processen.
Varma hälsningar,
Jan Granvik,
Styrelseordförande SAMI
Det finns två hjältar i detta och en av dom är Jan Granvik. Den andra är Per Herrey. Utan dom hade gamla styrelsen fortfarande totalt blundat för det som hände och drivit SAMI i konkurs. Man ska INTE glömma att detta fick fortgå i tio års tid! Den dåvarande styrelsen med ordförande Tomas Bolme i spetsen hade skygglapparna på och gjorde inte sitt jobb. Bolme själv var ytterst delaktig i att skydda Lindström. Om jag vore Lindström skulle jag stämma Bolme, revisorerna och några av dom dåvarande styrelsemedlemmarna. Det SAMI och gamla styrelsen har fokuserat på är att skylla allt på en enda person för att skydda sig själva. Det ska bli spännande att se hur detta utvecklas i hovrätten. Jag är inte helt säker på att det blir samma utfall där.