Rakstämning
- hosse
- Medlem+++
stämningen brukar vara rätt sömning när jag rakar mig då jag oftast gör det på morgonen, innan jobbet. men det kan nog stämma, det ni säger.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- Jan Hellman
- VIP medlem
Finns bara två med den lacken och han som har den andra (med lönn greppbräda) skulle nog inte jag bryta mig in hos.....

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den sön 23 dec 2007, 00:43, redigerad totalt 3 gång.
- Klopper
- Hedersmedlem
- hosse
- Medlem+++

www.chucknorrisfacts.com
- Svarte_Jack
- Medlem++
Har du mött honom? You have met god!
http://myspace.com/steglers
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
- Svensson
- Forumvärd
- Klopper
- Hedersmedlem
- Klopper
- Hedersmedlem
- Svensson
- Forumvärd
- Klopper
- Hedersmedlem
Men va tusan.Svensson skrev:NU är det nog fan dags och lägga sig. Skruva igen glöggkorken och gå och lägg er nu!Klopper skrev:Centerpartiet går INTE upp?Svensson skrev:slakstämning?
Kan man inte travestera M&B Varning för barn eller?

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

- Jan Hellman
- VIP medlem
Klopper skrev: Oh shit! TL!
Var han inte avis på din kalufs?

//Jan
- Klopper
- Hedersmedlem
Respect!Hellboy skrev:Klopper skrev: Oh shit! TL!
Var han inte avis på din kalufs?Vi pratade inte frisyrer direkt. Harley hojjar, vodka/whiskey, tea/kaffe och en massa annat. Mitt hår håller på att trilla av lite smått och jag brukar också dra av huvudet lite då och då. Har gjort det ibland sedan tidigt 80-tal. Långt innan jag visste vem Levin var. Man ser otroligt rolig ut med hela huvudet inlöddrat kan jag lova.
//Jan

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.

- Jan Hellman
- VIP medlem
Absolut. Har man betalat hundratals kronor för en konsertbiljett så förväntar man väl sig att det minsta basisten kan göra är att åtminstone rakstämma. Det är ju ändå en konsert och vissa visuella krav tycker jag att man som publik har rätt att ställa. Jag gick efter bara några låtar på Rolling Stones också. Säga vad man vill om Daryl Jones men att rakstämma, det fixar han inte.anli skrev:Självklart så förväntar man sig att proffsmusiker skall ha respekt för sin publik. Nån måtta får det vara.Noelredding skrev:Menar ni allvar eller? Ärligt? Går ni från en konsert för att basisten inte justerar sina stämskruvar så dom sitter rakt? Ni driver väl ändå med mig? Verkar jävligt bizarrt...
Johannes: Men visst kändes det skönt att demonstrativt säga ifrån när det fuskas med rakstämmning!
Jag körde den klassiska Geezer-stämningen i många år, den från Mob Rules-postern.mikkejohansson skrev:Like we haven't all been down THAT road before...! Jag satt o kollade "November Rain"-videon för att se hur Slash (det var i min förvirrade ungdomstid med gitarr...huga) hade ställt sina skruvar så han kunde spela det där snygga solot.Diesel skrev:Det finns väl bara en stämning som är bättre och det är den så kallade kiss-stämningen.
En kille som hade en gura och en affisch på sina idoler på väggen och som den nybörjare han var så tänkte han att kiss-gitarristens gura måste ju vara stämd rätt, så han ställde stämskruvarna i samma position som på affischen
Rakinställning på förstärkarkontrollerna är väl ändå självklart? Finns det någon här på forumet som INTE använder sig av det?GrafZeppelin skrev:SÅ viktigt tycker jag inte det är med rakstämning. Jag menar känslan kommer först, sen rakstämningen. Philthy Taylor i Motörhead hade ju inte rakstämda pukor och det hörs ju men nog fan svänger det!Johannes skrev: Anli: Så sent som för några veckor sedan så reste jag mig och gick efter halva Ryan Adams konsert på Chinateatern av just det skälet.
Det är nästan så jag rankar rakinställning av förstärkarkontroller högre, fast det är ju bara min åsikt.
Vadå? Menar du att du sitter kvar hela giget om basisten inte har uppfyllt sin del av överenskommelsen? Är du en av dom som INTE ville ha pengarna tillbaka efter att Liza Minelli krökat ned sig och trillat av scenen på Globen också eller? Som artist och underhållare har man vissa krav som måste uppfyllas. Stämma traditionellt kan man göra i studion där ingen ser men på ett gig så är det inte bara ljudet som betyder något. Det visuella är 50 % och om du står där med en icke-rakstämd bas så har du förlorat redan innan du börjat spela. Titta på alla coola basister så ser du vad jag menar. Sir Paul, John Paul Jones, Pino Palladino (fast inte när han spelar bandlöst), Allan Rubin, Gene Simmons och Bruno Bucklig, alla rakstämmer.Noelredding skrev:Menar ni allvar eller? Ärligt? Går ni från en konsert för att basisten inte justerar sina stämskruvar så dom sitter rakt? Ni driver väl ändå med mig? Verkar jävligt bizarrt...
Men jösses, hur stämmer ni? Bryr ni er inte det minsta om er publik?Hellboy skrev:Vi pratade inte frisyrer direkt. Harley hojjar, vodka/whiskey, tea/kaffe och en massa annat. Mitt hår håller på att trilla av lite smått och jag brukar också dra av huvudet lite då och då. Har gjort det ibland sedan tidigt 80-tal. Långt innan jag visste vem Levin var. Man ser otroligt rolig ut med hela huvudet inlöddrat kan jag lova.
//Jan
Men hallå! Om man rakstämmer, vad ska man då med mallen till? Den där som man gjorde i papp efter det där giget för tusen år sen när allt lät skitbra, och som man sen fräst ut i ekfanér o som alltid ligger i casen. Vad ska man med såna där Tunersapparater till när man har en stämskruvsmall?
Detta gäller naturligtvis inte min -62:a. Alla vet väl att Fender Pre-CBS är fabriksstämda?
Detta gäller naturligtvis inte min -62:a. Alla vet väl att Fender Pre-CBS är fabriksstämda?
- calif de funk
- VIP medlem
- Noelredding
- Medlem++
Johannes skrev:Vadå? Menar du att du sitter kvar hela giget om basisten inte har uppfyllt sin del av överenskommelsen? Är du en av dom som INTE ville ha pengarna tillbaka efter att Liza Minelli krökat ned sig och trillat av scenen på Globen också eller? Som artist och underhållare har man vissa krav som måste uppfyllas. Stämma traditionellt kan man göra i studion där ingen ser men på ett gig så är det inte bara ljudet som betyder något. Det visuella är 50 % och om du står där med en icke-rakstämd bas så har du förlorat redan innan du börjat spela. Titta på alla coola basister så ser du vad jag menar. Sir Paul, John Paul Jones, Pino Palladino (fast inte när han spelar bandlöst), Allan Rubin, Gene Simmons och Bruno Bucklig, alla rakstämmer.Noelredding skrev:Menar ni allvar eller? Ärligt? Går ni från en konsert för att basisten inte justerar sina stämskruvar så dom sitter rakt? Ni driver väl ändå med mig? Verkar jävligt bizarrt...

Ditt argument håller inte. Phil Lynott rakstämmer inte.

Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10