Din comfortzone
- MALA
- Distributör
Tycker att det är helt OK med lösa strängar, framförallt om man kör med nollband
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
- bootsy
- Medlem+++
Intressant!Svensson skrev:
Och jag spelar nästan aldrig lösa strängar på kontran.
Jag är ju en sån där obildad typ som aldrig tagit en lektion i hela mitt liv, jag har lärt mig både elbas- och kontrateknik genom att imitera och fråga. För mig är lösa strängar en hörnpelare när jag lirar kontra, mycket för att spara mina stackars frökenhänder, men också för intonationens skull.
- Liten
- Hedersmedlem
- Svensson
- Forumvärd
Jag har heller aldrig tagit en kontralektion (vilket jag gärna gjort om det hade funnits möjlighet). I början körde jag mycket lösa strängar men med bättre justerat instrument, bättre strängar och, antaglien förbättrad teknik så har jag mer och mer frångått lös sträng spelet. Jag tycker man får bättre kontroll och lättare att transponera och hitta rätt.bootsy skrev:Intressant!Svensson skrev:
Och jag spelar nästan aldrig lösa strängar på kontran.
Jag är ju en sån där obildad typ som aldrig tagit en lektion i hela mitt liv, jag har lärt mig både elbas- och kontrateknik genom att imitera och fråga. För mig är lösa strängar en hörnpelare när jag lirar kontra, mycket för att spara mina stackars frökenhänder, men också för intonationens skull.
Jag tror att det mer beror på ett bra instrument och hyfsad teknik än styrka i händerna!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- bootsy
- Medlem+++
Mnjo, min kontra är bra och jag har velvet compass-strängar på den, så det är nog inte det som spökar. Däremot är jag lat och övar väldigt sällan.Svensson skrev: Jag har heller aldrig tagit en kontralektion (vilket jag gärna gjort om det hade funnits möjlighet). I början körde jag mycket lösa strängar men med bättre justerat instrument, bättre strängar och, antaglien förbättrad teknik så har jag mer och mer frångått lös sträng spelet. Jag tycker man får bättre kontroll och lättare att transponera och hitta rätt.
Jag tror att det mer beror på ett bra instrument och hyfsad teknik än styrka i händerna!
Men jag är ganska säker på att de flesta kontrabasister använder öppna strängar i betydligt större utsträckning än en genomsnittlig elbasist av någorlunda kaliber.
- Svensson
- Forumvärd
Jag har ingen uppfattning om det men visst använder jag lösa strängar när jag vill ha långa sugande toner och mer i lugna låtar tror jag. Walking eller "skalspel" däremot köra jag i princip uteslutande i fasta lägen, går bort mig lättare om jag spelar mer "öppet" vilket också är en träningssak förståss.bootsy skrev:Men jag är ganska säker på att de flesta kontrabasister använder öppna strängar i betydligt större utsträckning än en genomsnittlig elbasist av någorlunda kaliber.Svensson skrev: Jag har heller aldrig tagit en kontralektion (vilket jag gärna gjort om det hade funnits möjlighet). I början körde jag mycket lösa strängar men med bättre justerat instrument, bättre strängar och, antaglien förbättrad teknik så har jag mer och mer frångått lös sträng spelet. Jag tycker man får bättre kontroll och lättare att transponera och hitta rätt.

It don't mean a thing if it ain't got that swing!
- Jan Hellman
- VIP medlem
- newheartshadow
- VIP medlem
har flera olika comfortzones, 3-7 är najs och nog vanligast för mig, men även 10-15 är skönt att husera vid. sen tycker jag att hela halsen är precis lika användbar, beroende på sammanhanget.
när det gäller frågan om lösa strängar har jag inga som helst aversioner mot det men då spelar jag ju mest rock/metal också. ibland får man stoppa sig när man märker att man skrivit lite väl många pedaltoneriff.
när det gäller frågan om lösa strängar har jag inga som helst aversioner mot det men då spelar jag ju mest rock/metal också. ibland får man stoppa sig när man märker att man skrivit lite väl många pedaltoneriff.

- bootsy
- Medlem+++
- MALA
- Distributör
Testat damsadel ?bootsy skrev:
Du behöver helt enkelt en ny sadel!

Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
- Liten
- Hedersmedlem
No... I do not... like it just the way it is.. du får pallra dig till Öret i April och testa..bootsy skrev:Du behöver helt enkelt en ny sadel!Liten skrev:På min bas funkar det inte med ringande lösa strängar på d och g.. E och A är ok.. men på D och G har jag för låg action för att de tunna strängarna ska låta ok... beror iof på vilken stil man spelar.. ibland så vill man ha rassel och pling
- bootsy
- Medlem+++
Byt inte kalsonger och strumpor i onödan heller.Liten skrev:No... I do not... like it just the way it is.. du får pallra dig till Öret i April och testa..bootsy skrev:Du behöver helt enkelt en ny sadel!Liten skrev:På min bas funkar det inte med ringande lösa strängar på d och g.. E och A är ok.. men på D och G har jag för låg action för att de tunna strängarna ska låta ok... beror iof på vilken stil man spelar.. ibland så vill man ha rassel och pling
- criss
- Medlem+
jag gillar lösa strängar!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;