Backline (skräck)historier

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Re: Backline (skräck)historier

Inlägg av Axman »

Jag kan bjuda på en till Broder Tuck-historia. Backline utlovad, specad som låda+topp av känt märke och när vi kommer dit finns där en 30w noname kombo till gitarristen som lät helt gräsligt och jag får klassikern "vi kör det genom pa:t" när jag undrar vad jag ska spela på. Jag står där med en bandlös jazzbas och har bara medhörning under låtens första 30 sekunder, i mörker. I varje paus ber jag teknikern höja och det gör han varje gång. Och sen sänker han varje gång! Sen har jag en frustrerad gitarrist som tar i som en blådåre för att höra sig själv så gitarren stämmer ur sig i varje låt... Man måste ju nästan bli imponerad över att ingen blev sjösjuk av den otroliga mängden sura toner. Idag ångrar jag att vi inte klev av, vi skämdes som djur efteråt, det var så ovärdigt.

En kompis sa senare att det lät sämre än den där spelningen när alla hade blivit bjudna på rejäla mängder alkohol innan och knappt kunde stå upp! :D

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Backline (skräck)historier

Inlägg av inber »

Nick skrev:
Jag har just gått med på att vara backlineansvarig för Umefolk 2014. Blir spännande att befinna sig på andra sidan. Jag hoppas att jag inte blir upphov till några skräckhistorier!
Alla vet ju att du har spons på Roland Cube-30, Nick.

http://img.dooyoo.de/DE_DE/orig/1/5/4/0/0/1540004.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

inber skrev:
Nick skrev:
Jag har just gått med på att vara backlineansvarig för Umefolk 2014. Blir spännande att befinna sig på andra sidan. Jag hoppas att jag inte blir upphov till några skräckhistorier!
Alla vet ju att du har spons på Roland Cube-30, Nick.

http://img.dooyoo.de/DE_DE/orig/1/5/4/0/0/1540004.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nej nej. Micro cube. Den imponerade stort på en Sundsvalls Eller Öviksträff för några år sedan.

http://www.roland.com/products/en/MICRO_CUBE_BASS_RX/" onclick="window.open(this.href);return false;
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+

Inlägg av Hatt_Johan »

FreCKo skrev: Konstigt nog fick jag aldrig chans att dra på, tror att jag hade mastern på 0,5 eller något sånt.
Samma sak för mig! Jag lirade med Parkas och hans Mesa för någon vecka sen. Under soundcheck var det så högt att mina organ bytte plats. Fick ha volymen på knappt över 0. Bästa basljudet jag haft!
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+

Inlägg av Hatt_Johan »

[quote="Axman"]Jag kan bjuda på en till Broder Tuck-historia. Backline utlovad, specad som låda+topp av känt märke och när vi kommer dit finns där en 30w noname kombo till gitarristen som lät helt gräsligt och jag får klassikern "vi kör det genom pa:t" /quote]

Broder Tuck är känsligt. Vi spelade där nyss och hade, trots omständigheterna, rätt bra medhörning. Är mest arrangemanget i sig som retar mig. Inge gage, mat eller bärs. Men det är ingen som tvingat oss att spela....

Snackade teknikern Engelska?
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Re: Sv: Backline (skräck)historier

Inlägg av Axman »

Hatt_Johan skrev:
Axman skrev:Jag kan bjuda på en till Broder Tuck-historia. Backline utlovad, specad som låda+topp av känt märke och när vi kommer dit finns där en 30w noname kombo till gitarristen som lät helt gräsligt och jag får klassikern "vi kör det genom pa:t" /quote]

Broder Tuck är känsligt. Vi spelade där nyss och hade, trots omständigheterna, rätt bra medhörning. Är mest arrangemanget i sig som retar mig. Inge gage, mat eller bärs. Men det är ingen som tvingat oss att spela....

Snackade teknikern Engelska?
Jag håller med dig. Månaden tidigare så gjorde bandet en av våra mest välljudande spelningar där så det går ju! Men en dålig tekniker kan ju förstöra vilket som helst. Denna pratade svenska, däremot verkade han inte lyssna på svenska ;)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

bjelkeman skrev:Vad gör ni då för att inte sitta där med en transistor radio med inlött telejack?
Ringer och kollar vad som finns? Har en TKS 112 i mössan och microtopp i bakfickan? Bra pedalbord i plånkan? Tusendollarssedlar i rullar i skon?
En EBS Reidmar på lite drygt 3 kilo kan man alltid ta med, då är man i mål med stärkare. Kan bli lite bökigare att ha med en baslåda i reserv, då försvinner ju fördelen med att det skall finnas backline.

Jag röstar för att man ringer innan och kollar vad apisen menar med "backline".
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:
bjelkeman skrev:Vad gör ni då för att inte sitta där med en transistor radio med inlött telejack?
Ringer och kollar vad som finns? Har en TKS 112 i mössan och microtopp i bakfickan? Bra pedalbord i plånkan? Tusendollarssedlar i rullar i skon?
En EBS Reidmar på lite drygt 3 kilo kan man alltid ta med, då är man i mål med stärkare. Kan bli lite bökigare att ha med en baslåda i reserv, då försvinner ju fördelen med att det skall finnas backline.

Jag röstar för att man ringer innan och kollar vad apisen menar med "backline".
Bra råd. :nickar:
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Har alltid med egen rigg. På så vis har jag alltid med mig mitt (och bandets) sound och slipper kompromissa.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Irbit skrev:
hitman skrev: Jag röstar för att man ringer innan och kollar vad apisen menar med "backline".
Bra råd. :nickar:
+10
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem

Inlägg av Dansk_se »

Alla dessa historier får mig att tänka på den här fantastiska killen:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HDssicPUoy8[/youtube]

Det är ju skrämmande hur många backlinetekiner som är så...
Bas.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Sjukt roligt!!! (Dock är det väl roligt bara för att det är både skrämmande och igenkännande...)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Ampeg BA115 combos.... eller liten fyrtia med tillhöranade gallien kruger topp stor som en vhs kassett med åttio rattar på med myskonamn som alla gör att det låter sämre.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Ampeg BA115. Vilken jävla skit!! Hatar dem. 100w och 15" men inte faan låter de nåt. Volymratten slutar funka vid 5. Bläää!!
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

RolleHarris skrev:Ampeg BA115. Vilken jävla skit!! Hatar dem. 100w och 15" men inte faan låter de nåt. Volymratten slutar funka vid 5. Bläää!!
+1
Duger inte ens till rep på sansad volym med en gitarrist.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Lite offropic kanske men jag kan inte riktigt stämma in i klagosången om BA115.

Har använt min på nästan varje gig i kanske sju år utan att känna att den är för klen.
Jag har iofs HP (220w) och line'ar varje gång.

Provade att lira på SVT PRO7 med två 410, men gick tillbaka till min lilla... Helt enkelt för att det är enklare att rodda, tar mindre plats i bil och på scen, låter samma överallt och framför allt...funkar perfekt som drinkställ.

För den pyttelilla pengen man betalar finns det (i min värld) inget vettigt alternativ.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Ok. Men 100 wattarna pallar inget iaf. Sen brusar diskanthornet jättemycket på de
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

(Lirar du med gitarrister som kör 412 och peavey 5150 ;) )
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++

Inlägg av Tarzan08 »

Hehe... Näe, det såklart.

Vi har rätt försiktig volym på scen överlag och desto mer ut i PA't.
Stiff (giturgen) lirar på en orange-combo av nån sort...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Ok. Då funkar det säkert jättebra. Men visst är din på typ 200w
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++