Om det är 10 år sedan är det väl inte mycket att prata om i dagsläget?hitman skrev: ↑fre 18 okt 2019, 08:26
Ja, det kan stämma, det är nog 9-10 år sedan jag fick se det fåniga Shure-avtalet (tiden går fort när man har roligt, jag börjar bli gammal). Så de kanske hade tvingats tänka om när du började?
Jag har, som sagt, läst avtalet jag talar om. Så det blir lite kul när ni ska tala om för mig att jag har fel. För det har jag inte. Punkt. End of discussion. Skingra er, här finns inget att se.
Däremot är vi helt överens när det gäller Fender, Yamaha och Roland. Enda förklaringen jag kan tänka mig är att de vill att folk ska köpa av Thomann istället för hos den lokale månglaren?
Inte bara musikbranschen som skjuter sig själva i foten med haubitz. Bilhandeln är tydligen ännu värre, t.ex. har Hyundai jagat iväg flera sina återförsäljare på lite mindre orter genom fåniga, dyra krav: det får INTE vara asfalt inne i bilhallen, måste vara klinkers osv. Ungefär som om bilköpare skulle bry sig, man åker väl till bilskojaren för att bli pålurad en bil, inte för att beundra det tjusiga golvet? Och hur många köper en ny bil på Nätet utan att ha provkört? Inte jag. Förresten är jag amatörmusiker och har inte råd med en ny bil., när jag tänker efter.

När jag tog över min butik för 8 år sedan köpte jag Shure helt utan avtal.
Nada avtal. Punkt.
Det var bara att handla.
För ca 5 år sedan vart det avtal som gällde.
Jag fick en lista.
Grymtade lite eftersom det var en del som jag helst inte hade på hylla - även om det var bara säljbara prylar.
Skrev på och körde.
Sen är det ju som sagt olika avtal för olika butiker.
Och så gissar jag att du har en annan åsikt om vad som är säljbart och icke säljbart.
Så jag antar att du har fel ändå.
OCH rätt om avtalet var något som fanns för 10 år sedan.

Och ja.
Det här gäller ju nästan alla branscher.
Däckbranschen - De får tag på det mesta, men har bra rabatt på typ 1-2 fabrikat och pushar järnet för just de däcken.
Bilar som du nämnda - Fanns firmor som ville ta över Ford här i stan. Men det var för höga krav. Lika med Audi. De får sälja VW och Skoda, men inte Audi..