Sida 1 av 2

OT, OT, OT! Urtrampningslagers funderingar. mekarfråga

Postat: tis 29 jul 2008, 12:46
av criss
Ja, varför inte.
Världen verkar vara imot mitt segelflygscert - tredje bilkrånglet på en månad!

mitt urtrampningslagret på hippiemobilens(Saab900 -97) koppling verkar som om det börjar ge sig. iaf började det låta när man kopplar ur igårf.
då till frågan:
hur akut är det att byta?

kommer det hålla 100mil som jag behöver köra innan jag får tillfälle att börja meka.

någon som har koll?

Postat: tis 29 jul 2008, 16:55
av Folxam
tja jag körde tills det började skrika om mitt lager ... jag kör med det än :oops:

det håller nog 100 mil till om du låter bli att stå med kopplingen nertryckt ...
jag har anpassat min körstil till att lägga i friläge så fort det ska stås still etc ...

Re: OT, OT, OT! Urtrampningslagers funderingar. mekarfråga

Postat: tis 29 jul 2008, 20:45
av Fläppen
criss skrev:Ja, varför inte.
Världen verkar vara imot mitt segelflygscert - tredje bilkrånglet på en månad!

mitt urtrampningslagret på hippiemobilens(Saab900 -97) koppling verkar som om det börjar ge sig. iaf började det låta när man kopplar ur igårf.
då till frågan:
hur akut är det att byta?

kommer det hålla 100mil som jag behöver köra innan jag får tillfälle att börja meka.

någon som har koll?
Hej
Öva på att växla utan koppling. Det är faktisk inte så svårt. Nedväxlingarna brukar bli lite "huggiga" innan man lärt sig. Om du lär dig det så beöver du ju bara använda kopplingen vid igångkörning på 1:an och spar därmed på urtrampningslagret.
Vad har ni för bogserfpl när du skolar till cert? Vinschar ni kanske? Jag har bogserat mycket med en Rallye 180T
Mvh
Thomas

Re: OT, OT, OT! Urtrampningslagers funderingar. mekarfråga

Postat: tis 29 jul 2008, 20:49
av dereborn
Fläppen skrev:
criss skrev:Ja, varför inte.
Världen verkar vara imot mitt segelflygscert - tredje bilkrånglet på en månad!

mitt urtrampningslagret på hippiemobilens(Saab900 -97) koppling verkar som om det börjar ge sig. iaf började det låta när man kopplar ur igårf.
då till frågan:
hur akut är det att byta?

kommer det hålla 100mil som jag behöver köra innan jag får tillfälle att börja meka.

någon som har koll?
Hej
Öva på att växla utan koppling. Det är faktisk inte så svårt. Nedväxlingarna brukar bli lite "huggiga" innan man lärt sig. Om du lär dig det så beöver du ju bara använda kopplingen vid igångkörning på 1:an och spar därmed på urtrampningslagret....
+1

Exakt så!

Postat: tis 29 jul 2008, 21:20
av Folxam
så det skulle vara bättre att slita på synkringarna än urtrampningslagret?

bah! humbug!

jag säger slit på lagret tills det börjar skrika ... skrika så illa att folk vänder sig om efter dig ... kör lite till ... kör ännu mer ...
lagrets dödsskri tystnar nu för att några dagar senare återvända med ännu större styrka ...
NU parkerar du bilen tills du hinner byta lager :D

Postat: tis 29 jul 2008, 22:31
av dereborn
Folxam skrev:så det skulle vara bättre att slita på synkringarna än urtrampningslagret?

bah! humbug!

jag säger slit på lagret tills det börjar skrika ... skrika så illa att folk vänder sig om efter dig ... kör lite till ... kör ännu mer ...
lagrets dödsskri tystnar nu för att några dagar senare återvända med ännu större styrka ...
NU parkerar du bilen tills du hinner byta lager :D
"bah! Humbug!" sade den unge lärlingen.

Klart du inte sliter på synkringarna om du lär dej att göra en riktig - okopplad - växling.

Har du provat? Har du sett någon göra det på riktigt?

Nä, jag tänkte väl det.
Yttra inte såna kommentarer innan du vet vad du kommenterar, young padawan.

Postat: tis 29 jul 2008, 22:44
av Mike
Humbug, sa Folxam. Klart det går, sa MikeO. :lol:

Går alldeles utmärk att växla utan koppling och INTE slita på synkringarna.
Det är bara att se till att ha samma varvtal på motorn som på lådan.
Synkringarna arbetar bara om det är olika varvtal.
Körde i 2 månade utan koppling i en gammal 245, bara att planera körningen och ha ett bra batteri (så att man kunde starta med växel i vid rödlysen).

Postat: tis 29 jul 2008, 22:49
av dereborn
MikeO skrev:Humbug, sa Folxam. Klart det går, sa MikeO. :lol:

Går alldeles utmärk att växla utan koppling och INTE slita på synkringarna.
Det är bara att se till att ha samma varvtal på motorn som på lådan.
Synkringarna arbetar bara om det är olika varvtal.
Körde i 2 månade utan koppling i en gammal 245, bara att planera körningen och ha ett bra batteri (så att man kunde starta med växel i vid rödlysen).
Se där, en kommentar från någon som gjort det på riktigt!
:tummenupp:

Jag körde silkesmjuka powershifts på min gamla Harley...

Postat: tis 29 jul 2008, 23:01
av prunier
Jag körde några hundra mil i en Fiat 132 utan koppling någon gång under 80-talet.
Det fungerar utmärkt när man lär sig det bara man passar på att ha fri bana för att kunna starta bilen i första växeln.
Körde också utan gaswire (eller vad det kan heta på svenska) ett tag.
Jag monterade en kraftig ”tråd” på förgasaren som jag tok in genom sidofönstret (fick ha huven lite öppen) och gasade med vänstra handen.

Det fungerade hyfsad bra att köra med bara ett av felen men kombinationen var en utmaning :D

Postat: tis 29 jul 2008, 23:09
av dereborn
Hahaha! Jag har faktiskt kört hem en Renault 4 utan gaswire där jag tog en G-sträng från en bas o satte som handgas genom rutan!

Dock aldrig samtidigt utan koppling, där är du hårdast, Prunier!

Postat: ons 30 jul 2008, 07:30
av Viktor
hur växlar man utan koppling?

Postat: ons 30 jul 2008, 08:16
av Mike
Det är bara att trycka lite lätt på växelspaken och möta med gasen, när varvtalet på motorn är det samma som i växellåda, så trillar växeln i lätt som en plätt.
Bild

Har också använt en bassträng för bilreparationer:
Trasig torkarmotor, då var det bara att sätta en sträng på varje torkar blad och dra in genom sidorutorna. Har även använt en gammat ketschupflaska som vindrutespolare.

Postat: ons 30 jul 2008, 09:37
av Folxam
dereborn skrev:
Folxam skrev:så det skulle vara bättre att slita på synkringarna än urtrampningslagret?

bah! humbug!

jag säger slit på lagret tills det börjar skrika ... skrika så illa att folk vänder sig om efter dig ... kör lite till ... kör ännu mer ...
lagrets dödsskri tystnar nu för att några dagar senare återvända med ännu större styrka ...
NU parkerar du bilen tills du hinner byta lager :D
"bah! Humbug!" sade den unge lärlingen.

Klart du inte sliter på synkringarna om du lär dej att göra en riktig - okopplad - växling.

Har du provat? Har du sett någon göra det på riktigt?

Nä, jag tänkte väl det.
Yttra inte såna kommentarer innan du vet vad du kommenterar, young padawan.
klart jag har gjort det, men då gäller det att möta exakt med varvtalet ...
jag hävdar bestämt att oavsett om man tycker att man möter exactly så är det synkringar i vägen ändå 8)

skit samma ... visst kan han väl lära sig att crossväxla men får han ingen snits på det så använd kopplingen.

På min bil räcker det med att trycka ner kopplingen till typ hälften när man växlar, nån slags halv-crossväxling ... Det lär hjälpa till att inte slita så mycket på lagret ...

Postat: ons 30 jul 2008, 09:39
av Folxam
prunier skrev:gaswire (eller vad det kan heta på svenska)
förgasarsnöre.

eller gaswire, eller gasvajer ...


Kom på en sak ...
criss skrev:iaf började det låta när man kopplar ur igårf.
hur illa låter det? mitt lager skorrade ett BRA tag innan det liksom började att ens låta trasigt ...

Postat: ons 30 jul 2008, 09:42
av Cuba
prunier skrev:Jag körde några hundra mil i en Fiat 132 utan koppling någon gång under 80-talet.
Det fungerar utmärkt när man lär sig det bara man passar på att ha fri bana för att kunna starta bilen i första växeln.
Körde också utan gaswire (eller vad det kan heta på svenska) ett tag.
Jag monterade en kraftig ”tråd” på förgasaren som jag tok in genom sidofönstret (fick ha huven lite öppen) och gasade med vänstra handen.

Det fungerade hyfsad bra att köra med bara ett av felen men kombinationen var en utmaning :D
:lol: :lol: :lol: :lol: OMG jag döööör...

criss

Talanger som kan växla utan att koppla och som gasar med snören i genom sidorutan i all ära men är du inte rädd om ditt eget liv i trafiken så kan du ju göra oss medtrafikanter en tjänst:

BYT LAGER OCH KÖR SOM FOLK!

Postat: ons 30 jul 2008, 09:43
av Folxam
Scuba skrev:KÖR SOM FOLK!
vad ska han i diket och göra?
varför ska han köra för långsamt på motorvägen?
vad är meningen med att ALDRIG blinka ur rondeller?

Postat: ons 30 jul 2008, 09:53
av Cuba
Folxam skrev:
Scuba skrev:KÖR SOM FOLK!
vad ska han i diket och göra?
varför ska han köra för långsamt på motorvägen?
vad är meningen med att ALDRIG blinka ur rondeller?
Bättre det än att han ska börja lattja och råka:

köra ihjäl en treåring.
köra ihjäl sig själv
köra ihjäl dig
köra ihjäl mig

Postat: ons 30 jul 2008, 12:18
av Folxam
:roll:

Re: OT, OT, OT! Urtrampningslagers funderingar. mekarfråga

Postat: ons 30 jul 2008, 14:51
av criss
Fläppen skrev:
criss skrev:Ja, varför inte.
Världen verkar vara imot mitt segelflygscert - tredje bilkrånglet på en månad!

mitt urtrampningslagret på hippiemobilens(Saab900 -97) koppling verkar som om det börjar ge sig. iaf började det låta när man kopplar ur igårf.
då till frågan:
hur akut är det att byta?

kommer det hålla 100mil som jag behöver köra innan jag får tillfälle att börja meka.

någon som har koll?
Hej
Öva på att växla utan koppling. Det är faktisk inte så svårt. Nedväxlingarna brukar bli lite "huggiga" innan man lärt sig. Om du lär dig det så beöver du ju bara använda kopplingen vid igångkörning på 1:an och spar därmed på urtrampningslagret.
Vad har ni för bogserfpl när du skolar till cert? Vinschar ni kanske? Jag har bogserat mycket med en Rallye 180T
Mvh
Thomas

hej.

Tyvärr vinchar vi inte. Det verkar ju ganska hisnande så det vore kul att prova. Flygbogsering med en Piper Pawnee + ett litet rött flygplan (kollar i kväll vad det heter)med svag motor - orkar lite dåligt.

växla utan koppling har jag bara gjort på MC, de verkar ju nästan vara gjorda för det.

Postat: ons 30 jul 2008, 14:52
av criss
tack för hjälpen folks!

Postat: ons 30 jul 2008, 14:57
av criss
Scuba skrev:
prunier skrev:Jag körde några hundra mil i en Fiat 132 utan koppling någon gång under 80-talet.
Det fungerar utmärkt när man lär sig det bara man passar på att ha fri bana för att kunna starta bilen i första växeln.
Körde också utan gaswire (eller vad det kan heta på svenska) ett tag.
Jag monterade en kraftig ”tråd” på förgasaren som jag tok in genom sidofönstret (fick ha huven lite öppen) och gasade med vänstra handen.

Det fungerade hyfsad bra att köra med bara ett av felen men kombinationen var en utmaning :D
:lol: :lol: :lol: :lol: OMG jag döööör...

criss

Talanger som kan växla utan att koppla och som gasar med snören i genom sidorutan i all ära men är du inte rädd om ditt eget liv i trafiken så kan du ju göra oss medtrafikanter en tjänst:

BYT LAGER OCH KÖR SOM FOLK!
så sant min gode man!
men nöd är nöd!

Postat: ons 30 jul 2008, 14:59
av criss
Folxam skrev:
prunier skrev:gaswire (eller vad det kan heta på svenska)
förgasarsnöre.

eller gaswire, eller gasvajer ...


Kom på en sak ...
criss skrev:iaf började det låta när man kopplar ur igårf.
hur illa låter det? mitt lager skorrade ett BRA tag innan det liksom började att ens låta trasigt ...
Jag röstar på gassnöre eller ev. gasvajjjer!

lagret viner lite så där mysigt med antydan till skorr...

Postat: ons 30 jul 2008, 16:24
av Folxam
criss skrev:lagret viner lite så där mysigt med antydan till skorr...
Då har du nog mycket kvar att nöta på ...
Mitt skar totalt och började skrika, med andra ord snurrar det inte ens längre ... Det går ändå att koppla ur ...

Går inte lagret på 900 att byta utan att sära låda-motor?
Jag har en aning jobbigare på min BMW E30 ...
Plocka ner hela avgaset, plocka bort kardanen, sära på låda och motor åsså ihop igen. Det ska jag göra nästa vecka, semester ftw!
På fredag blir det kamrem och vattenpump, helg ftw!

Postat: ons 30 jul 2008, 19:24
av criss
saengarun skrev:
Folxam skrev:
Går inte lagret på 900 att byta utan att sära låda-motor?

Nix pix. Går inte.. Bara att riva ner lådan.
Det va bara på äldre 900ór man kunde göra så.


Bild
nä just det! med tanke på hur jävla många grejer som behövde tas bort för att byta kopplingsvajjern så kan man nog lungt räkna med en dags jobb.

Postat: ons 30 jul 2008, 21:09
av Folxam
jag lider med dig ... det är alltså lika krångligt som på min holk :cry: