Sida 1 av 2

Kan man använda en bas till solospel?

Postat: mån 19 mar 2007, 13:00
av bassicfun
Jag har sett att det är lite diskussioner här om att basen är en bas och den ska man kompa med.
Jag skulle vilja säga att inget instrument är lämpligt som soloinstrument om inte den som spelar på det har något att uttrycka.Jag brukar få en känsla av att man får en åktur om jag hör något jag gillar.Typ åka bil eller båt väldigt fort ,det är en skön känsla för mej.Jag får lite samma känsla om jag hör en bra solist,det spelar ingen roll vad han råkar ha för instrument i händerna.Får jag en åktur så är det bra på riktigt.En åktur börjar ju sällan mitt i,man startar, åker och stannar(eller slår runt…)och man får en upplevelse.Jag brukar försöka tänka så när jag själv spelar åxå.Nu ska jag försöka ta er publik med på en åktur.Det lyckas verkligen inte jämt kan jag ju säga….Tänkte lite på det där med pedaler och effekter åxå.Om man skulle jämföra med konst…en grå teckning kan vara otroligt fin…en med alla värdens färger behöver ju inte vara bättre men inte sämre heller.En effekt kan ju vara ytterligare en möjlighet att uttrycka sej,lika väl som rena strängar, basar och förstärkare inverkar.Eller om man ätit god mat.....Alla får tycka och tänka som dom vill,det var bara en tanke jag har tänkt…..

Postat: mån 19 mar 2007, 13:18
av BBQV
Jag instämmer till fullo med dina tankar! Däremot skulle jag inte vilja höra mig själv som solist, så jag håller mig till kompandet.

När det gäller effekter så är det sååå lätt att paja ett annars schysst framträdande genom att dränka det i spejsade effekter. Jag vill jämföra det med matlagning, lite kryddor gör anrättningen mer njutbar, men att hälla bearnaisesås eller ketchup över hela tallriken gör ingen glad...

Postat: mån 19 mar 2007, 13:29
av anli
Effekter är en konstart i sig. Kan man inte hantera det rätt så är det bäst att låta bli!
Men med känsla för rätt effekt och tajming så lyfter det förstås.

Postat: mån 19 mar 2007, 13:34
av precision65
Livingstone på en expedition i djupaste djungeln. Med sig har ha ett gäng infödingar som ledsagare. Plötsligt hörs trummor! Ledsagarna "run, run Mr Livingstone". Varför då, undrar han? "After the drum solo, there's always a bass solo...

Postat: mån 19 mar 2007, 13:46
av anli
precision65 skrev:Livingstone på en expedition i djupaste djungeln. Med sig har ha ett gäng infödingar som ledsagare. Plötsligt hörs trummor! Ledsagarna "run, run Mr Livingstone". Varför då, undrar han? "After the drum solo, there's always a bass solo...
:lol: :lol:

Postat: mån 19 mar 2007, 16:32
av Luslejon
Den där satt banne mig lika klockrent som tuggummit under sulan! :D

Re: Kan man använda en bas till solospel?

Postat: mån 19 mar 2007, 17:46
av Gäst
daionsavage skrev:En annan tanke som jag drabbas av är att det ställs lite högre krav på resten av bandet då någon ur rytmsektionen sticker iväg. Utan trummor och Bas går många diskantofiler vilse, och då låter det ofelbart skit hur bra solisten än är... :shock:
Huvva ja... alla gånger man haft nåt jazzjam och när det är dags för bassolo så går trummisen ner på enbart hihat och pianisten fiser iväg nåt enstaka synkopklink varannan takt... Hur i HELSICKE tror nån att man ska kunna sola över det och få det att låta intressant?

Postat: mån 19 mar 2007, 17:52
av mikkejohansson
Jag tycker det är enklare att spela bra utan en massa piano i vägen :)

Nä, skämt åsido - en bra solist ska ju kunna spela så man uppfattar ackorden ändå tycker jag, i alla fall de viktiga ackorden...

..blir mer irriterade på blåsare som nödvändiugt ska påpeka hur viktigt det är att de hör ackorden när de solar, jag menar gör hemläxan för f*n! Bara på pin tji brukar jag spela walking på terser och sjuor när de säger så :D

...nu pratar jag om jazz-jam alltså.

Postat: mån 19 mar 2007, 18:32
av peter_s
I rätt händer är den ickeackompanjerade basgitarren ett förträffligt soloinstrument, men jag gillar sällan, utan att kunna förklara varför, bassolon i ensembelsammanhang.

Postat: mån 19 mar 2007, 18:46
av Gäst
mikkejohansson skrev: Nä, skämt åsido - en bra solist ska ju kunna spela så man uppfattar ackorden ändå tycker jag, i alla fall de viktiga ackorden...
Tja, om man bara får en fjuttig liten hihat på svag volym så har man ju inget större val. Men hur inspirerande är det att få dom förutsättningarna gång efter gång efter gång som om det vore lag?

Postat: mån 19 mar 2007, 18:48
av mikkejohansson
Nä. Sant.

Postat: mån 19 mar 2007, 18:54
av Svarte_Jack
Bassolon är skoj. Det är kul när instrument går utanför sina traditionella roller.

Postat: mån 19 mar 2007, 21:38
av mojo
..

Postat: mån 19 mar 2007, 21:54
av bassicfun
I det fallet det bara blir lite tissel tassel på trummorna ,brukar jag skrika åt trummisen:
spela på,jag kan ändå spela dubbelt så högt som dej om jag vill.Det där är något förlegat från Hedenhös tid när bassisterna hade svårt att höras

Re: Kan man använda en bas till solospel?

Postat: mån 19 mar 2007, 21:54
av Gäst
mojo skrev:Skiter björnen i skogen?? Håller helt med Mr. Bassicfun och behöver inte tillägga något mer.

Appropå jazzjam och bassolon så brukar "Rune Karlsson-förbannelsen" drabba trumslagarna under just bassolon. Helt plötsligt testar de den senaste polyrytmikövningen, som de nästan fixat under övandet på kammarn:"Äh, passar på att testa det under det här bassolot" eller så dyker det upp i deras huvuden: "Undrar hur Steve Gadd gjorde? Äh, testar det under bassolot"
Samtidigt som den häpna publiken undrar "Va fan håller den där basisten på med? Fan va rörigt!"
Haha! Ja, från en ytterlighet till den andra... ;)

Postat: mån 19 mar 2007, 21:56
av mikkejohansson
Fast spelar jag kontra i vanlig jazzsättning utan en massa PA och monitorer så tar jag villigt emot lite svagare dynamik i alla fall till en början av solot...

Postat: mån 19 mar 2007, 22:05
av Svensson
Svar: Ja

Solo, komp, percussion all in the same time...

http://www.youtube.com/watch?v=x1dl7Lll6LE

Postat: mån 19 mar 2007, 23:25
av dereborn
Några unga kulturvetarstudenter var på resa i mörkaste afrika för att ta del av och studera den orörda afrikanska musik- sång- och danskulturen-

Efter flyg, buss, land rover och lång fotvandring hamnade man i den lilla oförstörda byn där man skulle bo och leva en tid. Allt var precis så genuint och o-vitt som man hoppats! Efter en välkomstfest med sång, polyrytmik, dans samt mat och dryck i överflöd visades studenterna till sina sovplatser.

När festsorlet så småningom dog ut hörde de västerländska studenterna, något på avstånd, ett frenetiskt trummande! Snudd på fantomen-parodi, det trummades nåt så in i... Hela natten!

När man på morgonen frågade vad det var man hade hört, fick man svaret: "Oh, be happy you hear drums! When drums stop, very very bad...."

Samma sak hände de följande kvällarna/nätterna. Så fort natten kom, började det trummas frenetiskt, och när studenterna försökte ta reda på mer, fick dom alltid en dyster antudan om att "When drums stop, very very bad...."

Till sist tog en av studenterna mod till sig och frågade VAD för hemskt som skulle hända om och när trummandet slutade....

Svaret han fick var lika hemskt som självklart:

"Oh... when drums stop....: Bass solo!"

Postat: tis 20 mar 2007, 01:43
av Geddan
dereborn skrev: "Oh... when drums stop....: Bass solo!"
Å inte vilket bassolo som helst;
Abraham Laboriel bass-solo!! *nickar allvarsamt*

Postat: lör 24 mar 2007, 21:24
av Svarte_Jack
Elbasen är ju det första basinstrumentet som verkligen har möjligheter att användas riktigt rejält vid solospel. Om man jämför med den gamla tuban t.ex. Ett instrument som har svårt för stora hopp. Begränsad hastighet och i princip bara ett sound. Inget av detta stämmer på elbasen.

Om ett instrument har möjligheter att sola är det klart att det ska få göra det ibland.

Postat: lör 24 mar 2007, 22:09
av BBQV
Svarte_Jack skrev:Elbasen är ju det första basinstrumentet som verkligen har möjligheter att användas riktigt rejält vid solospel. Om man jämför med den gamla tuban t.ex. Ett instrument som har svårt för stora hopp. Begränsad hastighet och i princip bara ett sound. Inget av detta stämmer på elbasen.

Om ett instrument har möjligheter att sola är det klart att det ska få göra det ibland.
Jag har hört Humlans flykt framföras på Bb-tuba. Det var ingen brist på hastighet där inte!

Men jag förstår din poäng.

Postat: lör 24 mar 2007, 22:10
av peter_s
Svarte_Jack skrev:Elbasen är ju det första basinstrumentet som verkligen har möjligheter att användas riktigt rejält vid solospel. Om man jämför med den gamla tuban t.ex. Ett instrument som har svårt för stora hopp. Begränsad hastighet och i princip bara ett sound. Inget av detta stämmer på elbasen.

Om ett instrument har möjligheter att sola är det klart att det ska få göra det ibland.
Exakt!
(Fast jag håller inte riktigt med dig på den första punkten, eftersom jag är väldigt förtjust i bas-viola-da-gamban som soloinstrument. Och så tycker jag att basklarinetten har en enormt vacker klang, och kontrabasen... Men ändå, och i princip, +1 till din konklusion. Ursäkta den något förvirrade utvikningen.)

Postat: lör 24 mar 2007, 22:12
av Svarte_Jack
peter_s skrev:
Svarte_Jack skrev:Elbasen är ju det första basinstrumentet som verkligen har möjligheter att användas riktigt rejält vid solospel. Om man jämför med den gamla tuban t.ex. Ett instrument som har svårt för stora hopp. Begränsad hastighet och i princip bara ett sound. Inget av detta stämmer på elbasen.

Om ett instrument har möjligheter att sola är det klart att det ska få göra det ibland.
Exakt!
(Fast jag håller inte riktigt med dig på den första punkten, eftersom jag är väldigt förtjust i bas-viola-da-gamban som soloinstrument. Och så tycker jag att basklarinetten har en enormt vacker klang, och kontrabasen... Men ändå, och i princip, +1 till din konklusion. Ursäkta den något förvirrade utvikningen.)
Jo. Det var en klantig miss :P

Speciellt eftersom jag är väldigt förtrjust i Marcus Millers soloinsatser på basklarinett.

Postat: sön 25 mar 2007, 21:26
av Svarte_Jack
BarbequeVillage skrev:
Svarte_Jack skrev:Elbasen är ju det första basinstrumentet som verkligen har möjligheter att användas riktigt rejält vid solospel. Om man jämför med den gamla tuban t.ex. Ett instrument som har svårt för stora hopp. Begränsad hastighet och i princip bara ett sound. Inget av detta stämmer på elbasen.

Om ett instrument har möjligheter att sola är det klart att det ska få göra det ibland.
Jag har hört Humlans flykt framföras på Bb-tuba. Det var ingen brist på hastighet där inte!

Men jag förstår din poäng.
Vad hette mäniskan som hanterade tuban?