Big problems... (ang gig + gage..)

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Big problems... (ang gig + gage..)

Inlägg av blackparkas »

Har företagsgig i Sigtuna på lördag och jag har varit lite utanför det här med ekonomin, förutom att jag tryckt på gitarristen för att han ska fråga lite hur de löser betalningen...

Hur som helst så är det överenskommet en summa som vi ska få i gage, men sedan vet jag inte hur det ska gå till för att vi ska få den summan...
Detta är ju ett företag, inte en krog. Krögare brukar ju alltid hitta sätt att mörka med pengarna...

Grejen är den att om vi tar det här giget helt vitt, då blir det så att vi lirar gratis i princip eftersom vi åker en hel del mil, hyrt grejer etc etc...

Vad har ni för tips för att kostnaderna ska bli så små som möjligt för oss med gaget!?

Vi har inget bolag i bandet, dock så har gitarristen ett eget företag, men att bland in det känns inte intressant.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Skit i pengarna och var glad om nå'n vill lyssna på er.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

ferm skrev:Skit i pengarna och var glad om nå'n vill lyssna på er.
Muntergöken... :D

Vi är ju ett coverband, vi spelar alltid för pengar, vi är horor...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Re: Big problems... (ang gig + gage..)

Inlägg av ferm »

blackparkas skrev:
Grejen är den att om vi tar det här giget helt vitt, då blir det så att vi lirar gratis i princip eftersom vi åker en hel del mil, hyrt grejer etc etc...
Du får ju alltid göra avdrag för inkomsternas förvärvande, så resor, hyra av grejer och andra omkostnader som boende drar du av i deklarationen.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

ferm skrev:
blackparkas skrev:
Du får ju alltid göra avdrag för inkomsternas förvärvande, så resor, hyra av grejer och andra omkostnader som boende drar du av i deklarationen.
Knappast om inkomsten från musik är en försumbar andel av ens årsinkomst. Lirar man mkt vitt så visst.

Fakturera från Gitarristens firma, och låt pengarna användas till nåt kul över längre tid. Tex låt firman betala när ni går på lokal, låt firman betala ut milersättning, eller nåt annat kreativt. Eller spela och var glada!! Ja, det lär ni väl göra oavsett...

*Tillägg* Eller låt gitarristens firma göra avdragen Ferm beskriver. Det kommer skattekontoret inte att kunna invända emot lika lätt.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

BB3000S skrev:
ferm skrev:
blackparkas skrev:
Knappast om inkomsten från musik är en försumbar andel av ens årsinkomst. Lirar man mkt vitt så visst.

Fakturera från Gitarristens firma, och låt pengarna användas till nåt kul över längre tid. Tex låt firman betala när ni går på lokal, låt firman betala ut milersättning, eller nåt annat kreativt. Eller spela och var glada!! Ja, det lär ni väl göra oavsett...

*Tillägg* Eller låt gitarristens firma göra avdragen Ferm beskriver. Det kommer skattekontoret inte att kunna invända emot lika lätt.

Jaja, vi kommer lira och ha kul hur som helst.
Boende, käk etc etc får vi iaf, så vi får se det lite som en kul grej med bandet.
Men man vill ju undvika att det går så långt som att vi måste betala för att åka ner och lira.

Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

BB3000S skrev:
ferm skrev:
blackparkas skrev:

Så länge inte avdragen överstiger inkomsten som avdragen kommer från så borde det vara ok.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

ferm skrev:
BB3000S skrev:
ferm skrev:
blackparkas skrev:

Så länge inte avdragen överstiger inkomsten som avdragen kommer från så borde det vara ok.
Jag tycker också att det borde vara så, men hade ett år ~10k i vita gager, och det blev blankt nej på avdrag den gången iaf.

Däremot har jag kunnat dra av för PC hemma i nästan 10 års tid tills för nåt år sen. Som att det normalt sett krävs för vanligt förvärvsarbete? :? Logiskt? Inte nånstans...

Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

BB3000S skrev: Jag tycker också att det borde vara så, men hade ett år ~10k i vita gager, och det blev blankt nej på avdrag den gången iaf.
Överklaga, det var säkert en religös sosse som satt i taxeringsnämnden.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

ferm skrev:
BB3000S skrev: Jag tycker också att det borde vara så, men hade ett år ~10k i vita gager, och det blev blankt nej på avdrag den gången iaf.
Överklaga, det var säkert en religös sosse som satt i taxeringsnämnden.
:shock: Ja det skulle ju kunna förklara saken... :wink: Fast det var på det glada 90-talet så det blir nog inte mkt till gehör för den överklagan. Har ju inte blivit direkt många vita gig sen dess iaf.

Kör vitt o dra av du Parkas - ni kommer väl att minnas det som att ni åkte ner i varsin bil också när det blir deklarationsdags får man tro? :wink:

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Vi är inte så duktiga på det här med att mörka för staten.... :)

Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Va fan Parkas, ska du mörka skattepengar nu, när du nyss skrev i marcusssss legendariska traderatråd att du tyckte att han slösade med dina skattepengar när han gjorde en polisanmälan? :wink:
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

basmartin skrev:Va fan Parkas, ska du mörka skattepengar nu, när du nyss skrev i marcusssss legendariska traderatråd att du tyckte att han slösade med dina skattepengar när han gjorde en polisanmälan? :wink:
Hehe... nja.... jag betalar hur mycket skatt som helst per år, tycker att nå´n måtta får det vara.... :D

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Vi har tappat en del jobb pga att vi inte kan fakturera.
Nu har jag hört att det finns nåt som heter AMA man kan använda.
Tydligen billigt om man är meldem i Musikerförbundet.

PM:a marcus om detta. Han har björnkoll!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:

Billiga horor, verkar det som..... :twisted:

//J
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hellboy skrev:
blackparkas skrev:

Billiga horor, verkar det som..... :twisted:

//J
Oh yes.... aldrig över 10k och boende/käk etc... :D

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ring apisen INNAN ni åker och kolla vad som gäller.
Säg att ni förutsätter cash i näven mot kvitto.
Vill dom nödvändigtvis betala skatt så får dom, men det är deras problem. Annars är det ju bara att låta bli att spela.
Det går även att skriva en "faktura" på beloppet och kalla det "hyra av musikanläggning" eller nåt och be dem sätta in på ett personkonto.
Huvudsaken är att ni kollar det INNAN ni spelat...
Sånt där brukar lösa sig.
(Har för övrigt fått svart pröjs av både LO och sossarna på gig! :lol: )
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Så om de får ett skrivet kvitto att de hyrt musikanläggning så ska det funka helt ok?

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:Så om de får ett skrivet kvitto att de hyrt musikanläggning så ska det funka helt ok?
Helt OK är väl en tolkningsfråga! :wink:
Det kan vara ett sätt att lösa det om dom vägrar betala svart eller betala in på konto utan f-skatt/org.nr. kanske. Då faller det så att säga in under materialhyra istället för lönekostnader i deras interna bokföring vilket ju är enklare att mörka.

Edit: HUvudsaken är att ni gör upp INNAN!
Det brukar vara jävligt bökigt att lösa sånt där i efterhand.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Geddy_Lee skrev:Vi har tappat en del jobb pga att vi inte kan fakturera.
Nu har jag hört att det finns nåt som heter AMA man kan använda.
Tydligen billigt om man är meldem i Musikerförbundet.

PM:a marcus om detta. Han har björnkoll!
http://www.ama.se/faktura_musiker.html

Hepp.

Det bästa är nog att ni i bandet skaffar er lite bättre koll så att inte gitarristen eller någon annan bokar för billiga gig. Har man sagt Ja till ett gig för en viss summa känner åtminstone jag att då har man gjort en överenskommelse och då måste man ju fullfölja den. Vilket ni ju kommer att göra. Men det är bättre att den överenskommelsen blir rätt från början så att man i efterhand inte känner att "rackarns, vi kommer att spela gratis".

Företagsgig brukar nästan uteslutande vara på faktura och antingen får man anlita ett företag som utför faktureringsservice om man inte har egen firma eller så får firman betala ut lön till er i bandet enligt gamla tidens "fördelningslista", som egentligen inte existerar längre i praktiken. Det brukar oftast inte vara några problem med att företag betalar ut gaget som lön men nackdelen är att det blir lite svårt med avdrag om man inte gör enligt nedan:

En sak som vi nästan alltid gjort med tillfälliga konstallationer vid företagsgig är att från början komma överens med företaget i fråga att DOM betalar fakturorna för hyra av ljudanläggning/bil e.t.c. och sen betalar ut gage i form av lön till bandet. Då får dom göra avdrag för kostnaderna och bandet får ut en vit lön. Lite lättare att säga från början: "Hyra av ljudanläggning och bil samt bensin kostar si och så mycket så det bästa vore om ni kunde betala dom fakturorna för att det ska fungera så bra som möjligt med avdrag och annat. Sen vill vi ha (t.ex.) 2.000:- per bandmedlem i gage ut efter skatt (30%) och sociala avgifter + mat och husrum".

Och om det inte är ett pyttelitet företag kan man ofta få ut ett skäligt gage när man förklarar för dom att man minsann repar ett par gånger innan giget, sitter i en bil x antal timmar och bär 1,5 ton prylar.

Detta upplägg brukar funka då företag ändå betalar ut löner så det blir inget stort extrajobb för deras ekonomigubbe/gumma. Sen brukar jag ALLTID skicka iväg ett enkelt kontrakt i två exemplar som en representant för bandet skrivit under där det överenskomna står och sen får dom skriva under och skicka tillbaka det ena exemplaret. Jag brukar också vara noga med att påpeka att giget inte är bekräftat som bokat innan kontraktet returnerats.

Fakturaservice brukar oftast kosta pengar, framförallt om man inte använder AMA och är med i Musikerförbundet, men med föregående upplägg slipper man ALLT pappersjobb och det är även gratis. Kan också tillägga att jag vid något tillfälle tackat Nej till gig då dom inte velat göra löneutbetalningar enligt ovan men det är INTE speciellt vanligt. Och rent psykologiskt låter det mindre med 2.000:- i gage per bandmedlem efter skatt och soc när företaget gör löneutbetalningen än 25.000:- på faktura om man är fem personer i bandet.....

Speca upp utgifterna:

Resekostnad (hyra bil + bensin).
Hyra ljudanläggning/tekniker.
Kost/logi.
Gage.

Se till så att företaget som ni ska giga för betalar hyra av bil/ljudanläggning och ge dom kvitton på bensinförbrukningen och be dom betala ut gaget som lön. Formulera detta i ett enkelt kontrakt. Klart.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
blackparkas skrev:Så om de får ett skrivet kvitto att de hyrt musikanläggning så ska det funka helt ok?
Helt OK är väl en tolkningsfråga! :wink:
Det kan vara ett sätt att lösa det om dom vägrar betala svart eller betala in på konto utan f-skatt/org.nr. kanske. Då faller det så att säga in under materialhyra istället för lönekostnader i deras interna bokföring vilket ju är enklare att mörka.

Edit: HUvudsaken är att ni gör upp INNAN!
Det brukar vara jävligt bökigt att lösa sånt där i efterhand.
Dom kommer aldrig i helvete kunna ta in en kostnad i sin redovisning om det inte står organisationsnummer och momsnummer på fakturan i fråga. Dom kommer garanterat att få sin revisor på sig. Gör hellre som i mitt förslag ovan om dom vill betala vitt.

Sen kan jag också tillägga att jag gjort svartgig på Polishögskolan i Malmö och en kompis har gjort svartgig på Skattemyndigheten i Hässleholm....

//J
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Haha!!
Jag vill också göra svartgig på sådana där ställen!! :D

Vi får se.
Jag har hela tiden förutsatt att dessa saker har varit under kontroll.
Senast redigerad av blackparkas den sön 07 sep 2008, 16:30, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Haha!!
Jag vill också göra svartgig på sådana där ställen!! :D
Det var på 80-talet. Och i Skåne. Allt verkar hända i Skåne.

Sen, när jag flyttade till Stockholm blev jag vid ett tillfälle kontaktad av Skattemyndigheten här uppe. Dom ville hyra in coverbandet jag spelade med då till en personalfest. Jag KUNDE inte hålla mig så jag hörde mig själv fråga om det var svart eller vit betalning. Skämtet uppskattades INTE, kan jag lugnt konstatera.... Sen råkade jag också kläcka ur mig något om att dom kanske skulle äta överskattad mat på festen. "Moms filibabba!!" Vi kan summera det hela med att vi aldrig spelade på den där personalfesten......

//J
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Har inte läst hela tråden, men ta ut så mycket ni kan i reseersättning, sen tar ni resten av gaget som "Hyra för ljudanläggning"
Skriv svar