http://line6.com/xdr95/index.html?utm_s ... aign=XDR95
Här är en recension i Bassplayer:
http://www.bassplayer.com/article/x2-xd ... n-08/33231
Av vad jag förstår finns inte företaget X2 Digital längre utan Line6 köpte upp dom och säljer nu dessa system under eget namn. Har dock inte hittat dom vare sig hos Luthman, Line6 svenska distributör, eller Thomann. Jag har bara läst strålande bra omdömen på nätet och just vad det gäller trådlöst kan jag verkligen förstå meningen med att omvandla signalen till digitalt innan den skickas ut i luften. Alla andra system är ju analoga (åtminstone dom jag testat eller känner till). Lite som att jämföra gamla NMT telefoner med GSM telefoner kanske? Eller en VHF radio med det nya, digitala, Rakel systemet som KBV, Räddningstjänsten, Sjöräddningen m.m. använder. Störningar och ljudkvalitet är i en helt annan liga. Så frågan är egentligen om det är samma med digitala trådlösa system för gitarrer/basar i jämförelse med analoga???
Jag är ju egentligen ingen vän av digitala pryttlar i signalkedjan och tycker över lag att bra analoga effekter slår digitala så länge det inte handlar om svindyra digitala prylar. Riktigt bra DA/AD konvertrar kostar pengar och vad det gäller effekt pedaler skulle dom helt enkelt bli FÖR dyra med samma kvalitet på omvandlarna som t.ex. Apogee använder i sina ljudkort. Men just vad det gäller trådlösa system kan jag faktiskt se fördelarna med att omvandla till digitalt då analoga system faktiskt är mycket mer känsliga för störningar, avstånd och annat. Jag har ett gammalt Samson system som jag aldrig använder nu för tiden. True Diversity och egentligen helt OK men jag tycker att en sladd låter SÅÅÅÅ mycket bättre. Så jag kör med sladd. Men just vad det gäller trådlöst kan jag faktiskt se det logiska med ett digitalt system.....
Så har någon av er där ute haft möjlighet att testa ett sån´t här system än? Jag har det inte men är faktiskt väldigt intresserad.
Åsikter och tankar i ärendet?
//J
Någon som testat detta trådlösa system?
- Jan Hellman
- VIP medlem
-
- VIP medlem
Re: Någon som testat detta trådlösa system?
Bra skit enligt det man hört från folk som använder det, men inte tillåtet att använda i Sverige pga frekvensområdet det ligger på. Det är vikt för mobiltelefoner i Sverige vilket kan skapa problem. Det ska tydligen vara så att det är mer problem med mobilerna än med det trådlösa......
-
- VIP medlem
Re: Någon som testat detta trådlösa system?
Fitzpatrick började lansera ett likvärdigt system, men det låg i samma frekvensområde så det drog de tillbaka. Finns med i senaste katalogen och jag försökte beställa ett, men det gick inte så bra. De hade tydligen inte kollat med PTS om frekvenserna som är tillåtna i Sverige
För den delen så är det inte klart medvad för frekvenser som får användas till trådlösa system i framtiden. Tydligen ska det frekvensband som de ligger på i dag användas till digital TV från och med nästa år.

För den delen så är det inte klart medvad för frekvenser som får användas till trådlösa system i framtiden. Tydligen ska det frekvensband som de ligger på i dag användas till digital TV från och med nästa år.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Å jävlar. Ja PTS har ju lite som dom vill bestämma om på gott och ont.... Och jag har förstått att dom vill ändra även bland dom frekvenser som nu är godkända framöver. För jävla tråkigt att dom inte kan bestämma sig en gång för alla......
Men kul att höra att den här typen av system faktiskt nog verkar funka.... Hoppas att det löser sig med PTS så att dom kan säljas här också....
Har inte EU någonting att säga till om? Borde det inte vara samma regelverk som gäller här som inom resten av EU?? Är det inte därför EU finns för att bringa klarhet och skapa ett gemensamt regelverk för alla länder inom EU?
//J
Men kul att höra att den här typen av system faktiskt nog verkar funka.... Hoppas att det löser sig med PTS så att dom kan säljas här också....
Har inte EU någonting att säga till om? Borde det inte vara samma regelverk som gäller här som inom resten av EU?? Är det inte därför EU finns för att bringa klarhet och skapa ett gemensamt regelverk för alla länder inom EU?
//J
-
- VIP medlem
Det verkar som det är EU standardiseringen som gör att beslut om frekvensband dröjer. Det pratas tydligen om att försöka standardisera detta för trådlös utrustning. Dessa system lär knappast börja säljas här eftersom våra mobiltelefonnät ligger i det frekvensbandet. Knappast troligt att de kommer ändra på dem för att släppa in några digitala trådlösa system för musik. i USA så ligger mobilnätet på ett helt annat frekvensband.Hellboy skrev:Å jävlar. Ja PTS har ju lite som dom vill bestämma om på gott och ont.... Och jag har förstått att dom vill ändra även bland dom frekvenser som nu är godkända framöver. För jävla tråkigt att dom inte kan bestämma sig en gång för alla......
//J
- Jan Hellman
- VIP medlem
Så är det nog. 900 och 1800-bandet här i Sverige och 1900 i USA om jag inte är helt fel på det. Och ju högre frekvens man sänder på, desto bättre ljudkvalitet av vad jag förstått. Jag hade ett Sennheiser-system för en herrans massa år sedan och det låt på 400-bandet. Det lät för jävligt och var svindyrt.Matte skrev:Det verkar som det är EU standardiseringen som gör att beslut om frekvensband dröjer. Det pratas tydligen om att försöka standardisera detta för trådlös utrustning. Dessa system lär knappast börja säljas här eftersom våra mobiltelefonnät ligger i det frekvensbandet. Knappast troligt att de kommer ändra på dem för att släppa in några digitala trådlösa system för musik. i USA så ligger mobilnätet på ett helt annat frekvensband.Hellboy skrev:Å jävlar. Ja PTS har ju lite som dom vill bestämma om på gott och ont.... Och jag har förstått att dom vill ändra även bland dom frekvenser som nu är godkända framöver. För jävla tråkigt att dom inte kan bestämma sig en gång för alla......
//J
Men då vet jag att det inte direkt är någon idé att ens tänka tanken på ett sån´t här system i dagsläget. Tråkigt men bra med besked. Stort tack.

MVH//Jan