Kontaktade hörselkliniken för att få prisuppgift på avgjutningsproppar speciellt framtagna för musiker.
De har inbyggda filter med olika db-pads som du kan byta (gör att själva avgjutningen går att tvätta)
Avgjutningarna kostade 2400:- då var det oklart hur många olika dämpningar man fick med.
Har någon något tips på bra hörselskyd (in-ear) som lämpar sig för just bas? (som kapar registret hyffsat jämt?)
Har provat apotekets.. väldigt mycket hängmatta i register kapningen tycker jag..
Jag kör normalt inte med proppar, men när jag gör det kör jag med de där som man köper på musikaffären för 200-300 spänn.
Kommer inte ihåg fabrikat, men de funkar hyffsat, brukar sätta in dem och sedan dra ut dem lite så de inte sitter helt tight, då blir det bäst.
Måste börja köra med proppar i bandet... inte kul när det tjuter i 3 dagar efter rep.
Jag har ett par gjutna proppar, absolut den bästa inverstering jag gjort. Enda faran är att supa bort dem någonstans.
Jag fick med ett filter, fick välja mellan 9, 15 och 25. Valde 15 och det funkar kanon för mig. Om man sjunger så gör de dem lite längre in i hörselgången av någon anledning, funkar kanon.
Problemet med dessa är att det är lite svårt att prova dem av förklarliga skäl. Men satsa på att gjuta, du kommer inte ångra dig!!
rokker skrev:Jag har ett par gjutna proppar, absolut den bästa inverstering jag gjort. Enda faran är att supa bort dem någonstans.
Jag fick med ett filter, fick välja mellan 9, 15 och 25. Valde 15 och det funkar kanon för mig. Om man sjunger så gör de dem lite längre in i hörselgången av någon anledning, funkar kanon.
Problemet med dessa är att det är lite svårt att prova dem av förklarliga skäl. Men satsa på att gjuta, du kommer inte ångra dig!!
I was afraid of that.. men.. hörseln vore trist att tappa... kanske är värt 2400 nu.. istället för ett nytt elektroniskt öra vid 50???
Jag var och gjöt av öronen för ett par veckor sedan. Ser fram emot att få dem, jag har bara hört gott om dessa. Beställde med 25 dB:s dämpning, får väl komplettera med ett par extra filter om det blir för tyst.
blackparkas skrev:Personligen tror jag man kommer långt med de billigare varianterna.
Men det är klart, ljudet kanske är roligare i de där gjutna sakerna.
Ljudet är helt klart roligare i de gjutna (bellman/symfon). Jag rekommenderar dom varmt om man inte tycker att det känns bra med andra proppar.
Tycker 9db funkar bra. Upplevde 15 som "för tysta"
Jag har gjutna proppar från Bellman och Symfon sen -05 och det har förändrat allt.
Visst kan det tyckas vara mycket pengar men vad är det för poäng att lära sig lira och kanske lägga ner 30000 på en rig när det ändå låter som en sprucken FBT om man använder skumgummi eller Alpine?
blackparkas skrev:Personligen tror jag man kommer långt med de billigare varianterna.
Men det är klart, ljudet kanske är roligare i de där gjutna sakerna.
Ljudet är helt klart roligare i de gjutna (bellman/symfon). Jag rekommenderar dom varmt om man inte tycker att det känns bra med andra proppar.
Tycker 9db funkar bra. Upplevde 15 som "för tysta"
Jo det är väl så. Hade jag spelat mer än vad jag gör i dagsläget så hade jag definitivt satsat på ett par gjutna.
Jag brukar som sagt dra ut mina lite, då hör man åtminstone basen någorlunda riktigt.
GrafZeppelin skrev:Jag har gjutna proppar från Bellman och Symfon sen -05 och det har förändrat allt.
Visst kan det tyckas vara mycket pengar men vad är det för poäng att lära sig lira och kanske lägga ner 30000 på en rig när det ändå låter som en sprucken FBT om man använder skumgummi eller Alpine?
Jag vet någon som kommer bli så ledsen för att du skrev det där! nerå.. ny låda blir det nog ändå.. men en poäng har du definitivt!
Priorities - priorities!!
precision65 skrev:Jag var och gjöt av öronen för ett par veckor sedan. Ser fram emot att få dem, jag har bara hört gott om dessa. Beställde med 25 dB:s dämpning, får väl komplettera med ett par extra filter om det blir för tyst.
Återkom gärna med vad du tyckte om 25.orna.. mycket intressant.
Jag har såna som sticker ut som pinnar ur öronen och klarar inte av att använda dem. Jag såg en variant på en musikaffär i sommar som finns i olika storlekar min storlek var givetvis slut. Dom är genomskinliga och dämpar tydligen inte så mycket (på gott och ont) minns inte vad dom heter men jag ska testa såna när jag hittar i rätt storlek. Kanske nån som vet vilka jag menar?
En sak är säker.. det tar lång tid att vänja sig att spela med proppar
Men jag hade inget val.
Jag kör med gula tvåkronorsproppar
Funkar bra för mig.
Det gäller att köra in propparna lagom långt i örat bara så ljudbilden blir behaglig.
jag har provat alla bilsom-julgranar som finns, alpinegranarna, docs proplugs och gula skummisar.. och hörselkåpor.
Just nu så fungerar doc proplugs ganska bra, men blir det ordentligt hög volym (bredvid trummis) så måste julgranarna in. alpines är värdelösa för min del eftersom pluggen börjat trilla ut samt att man måste använda det där jäkla röret för att dom ska hamna på rätt plats. Nä, gjutna proppar ska jag skaffa men det finns så mycket annat roligt pengarna går till hela tiden..
macahan skrev:jag har provat alla bilsom-julgranar som finns, alpinegranarna, docs proplugs och gula skummisar.. och hörselkåpor.
Just nu så fungerar doc proplugs ganska bra, men blir det ordentligt hög volym (bredvid trummis) så måste julgranarna in. alpines är värdelösa för min del eftersom pluggen börjat trilla ut samt att man måste använda det där jäkla röret för att dom ska hamna på rätt plats. Nä, gjutna proppar ska jag skaffa men det finns så mycket annat roligt pengarna går till hela tiden..
doc proplug är det nog jag menar, visst är dom rätt stora med en liten knopp som ska in i hörselgången?
joo musikaffärer brukar ha några öronproppar ( runt (200-300 spänn) som man kan byta "dämpningsgrad" på, ska funka finfint enligt hörsägen från vänner....