Måsteställen i Hufvudstaden

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Måsteställen i Hufvudstaden

Inlägg av Seaweed »

Tjenahejsan...

Ska dra upp till Stockholm inom en snar framtid för att ägna en hel dag åt bas-klämmeri. Vilka ställen får jag INTE missa?

- Nysse hade jag tänk gå till...
- Jam?
- Börsen?

Peace.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

halkan & hellstone får du inte missa..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Det beror ju lite på vad du är ute efter, kedjorna har ju det nyare std-sortimentet. Halkan och Tip-Top är ju bra för vintage. Fd Second Hand Music kanske. Pantbanken på Götgatan kan vara en guldgruva! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

macahan skrev:halkan & hellstone får du inte missa..
Hellstone Music Sven Hellsten
Götg. 24
11846 STOCKHOLM

?
TDHP skrev:Det beror ju lite på vad du är ute efter, kedjorna har ju det nyare std-sortimentet. Halkan och Tip-Top är ju bra för vintage. Fd Second Hand Music kanske. Pantbanken på Götgatan kan vara en guldgruva! :wink:
Mest nyfiken på second hand och kanske lite äldre grejor. P-basar är vad jag har siktet inställt på.
gäst

Inlägg av gäst »

Twang, Skånegatan 80 på Söder. Vintage, har många P-basar inne just nu.
Deluxe, Fridhemsgatan 40 på Kungsholmen. Stor musikaffär med många basar.
Kolla också in Musikbörsen, fd Slagverket, på Södermannagatan 10 på Söder. De hade en hel del basar när jag var där förra veckan.
När du änså är i stan så missa inte Bengans Skivbutik på Drottninggatan 20 i City.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Seaweed skrev: Hellstone Music Sven Hellsten
Götg. 24
11846 STOCKHOLM
precis.. har haft väldigt trevliga grejjer varje gång jag varit där inne..

edit: halkan är också på götgatan.. lite längre ner mot medborgarplatsen.. där inne hänger det en drägglig lake placid blue 62 jazzbas... ujujuj..
Senast redigerad av macahan den tis 18 dec 2007, 11:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

http://www.tiptop.se/

Ganska speciell snubbe, men det går att hitta bra prylar till vettiga priser ibland. Bassmaniac har handlat en del med honom tror jag.
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

Seaweed skrev:
Götg. 24
11846 STOCKHOLM
Halkan och Hellstone är numera två olika affärer. Hellstone på Götgatan och Halkan runt hörnet på Noe Arksgränden 2.
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.asp ... alkan&var=
Sedan finns ju Tip Top på Katarinavägen 22 också. Vintage och enligt snacket på stan en viss blåsningsrisk när det gäller instrumentens ålder och huruvida delarna är original eller ej. Detta kan dock lika gärna bara vara rykten och skitsnack men om du inte har så bra koll på vintageinstrument så ta med dig någon som har det för säkerhets skull.

Edit: Stavfel
Senast redigerad av gäst den tis 18 dec 2007, 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Johannes skrev:
Seaweed skrev:
Götg. 24
11846 STOCKHOLM
Halkan och Hellstone är numera två olika affärer. Hellsone på Götgatan och Halkan runt hörnet på Noe Arksgränden 2.
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.asp ... alkan&var=
Sedan finns ju Tip Top på Katarinavägen 22 också. Vintage och enligt snacket på stan en viss blåsningsrisk när det gäller instrumentens ålder och huruvida delarna är original eller ej. Detta kan dock lika gärna bara vara rykten och skitsnack men om du inte har så bra koll på vintageinstrument så ta med dig någon som har det för säkerhets skull.
Exakt, kolla med Bassmaniac (Anders) om du ska till Tip-Top, han har varit där och känt på det mesta och har bra koll.
TDHP
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Mycket bra tips, kanske kan hitta min bas där ute i vimlet!
dereborn

Inlägg av dereborn »

+1 på Twang! Kanon!
Sen måste du kolla Stevie Klassons nya ställe. Tror det heter Stockholm Guitar Shop, det ska ligga i korsningen St Paulsgatan/Götgatan. Kolla t.ex artikeln här: http://www.city.se/noje/1.899289/bland- ... -anekdoter

(Detta gäller ju då inga möbelbasar eller transistorförskräckare...)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

dereborn skrev:+1 på Twang! Kanon!
Sen måste du kolla Stevie Klassons nya ställe. Tror det heter Stockholm Guitar Shop, det ska ligga i korsningen St Paulsgatan/Götgatan. Kolla t.ex artikeln här: http://www.city.se/noje/1.899289/bland- ... -anekdoter

Stevie hade denna hemsidan förut:http://www.steviesrocknrollservice.com/ men den är ju tydligen utgången.
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

dereborn skrev:+1 på Twang! Kanon!

blev lite förvirrad häromveckan, för när stevie försvann från halkans så öppnade han en butik på kocksgatan, men den verkar han nu snabbt som ögat ha lagt ner och är på karlssons gitarrer
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nä, den ligger ju nere. Jag var in hos honom för en månad sedan o då berättade han att butiken skulle flytta nu i skiftet nov. - dec. Har för mej han snackade om att den nya skulle vara granne med "Multi Kulti", skivaffären i korsningen St Pauls/Götgatan.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hur tråkiga de än är på Jam så tycker jag det är kul att gå dit.
För oss som inte bara gillar vintage så är det ganska trevligt att kunna botanisera bland så många basar och en del rätt så dyra/exklusiva basar.
DLX har ju inte så spännande sortiment egentligen, men det är ändå kul att slinka in där.
De har ju några Sandberg inne iaf om du inte lyckats klämt på en så´n än.
En hel vägg med Fendrar dessutom och en lite mindre vägg Music Man...

Hellstone brukar alltid ha nå´t spännande inne.

Halkan går jag inte in till alltid nuförtiden, tycker det är sällan det finns något som man känner att man skulle vilja köpa.
Vet inte hur det är med äktheten heller bland alla hans yxor. Är inte helt säker på att allt går rätt till...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

dereborn skrev:Nä, den ligger ju nere. Jag var in hos honom för en månad sedan o då berättade han att butiken skulle flytta nu i skiftet nov. - dec. Har för mej han snackade om att den nya skulle vara granne med "Multi Kulti", skivaffären i korsningen St Pauls/Götgatan.
jo, det är ju där karlssons gitarrer ligger (som den mullige hivesgitarristen driver).
men enligt den dära cityartikeln ovan verkar det ju som om stevie, hiveskillen, cardigansgitarristen och nån från randy har slagit ihop sina påsar.
Användarvisningsbild
Klinta
Medlem+

Inlägg av Klinta »

dereborn skrev:Nä, den ligger ju nere. Jag var in hos honom för en månad sedan o då berättade han att butiken skulle flytta nu i skiftet nov. - dec. Har för mej han snackade om att den nya skulle vara granne med "Multi Kulti", skivaffären i korsningen St Pauls/Götgatan.
Stämmer bra, brevid Multikulti. Dock har affären på St Paulgatan inte mycket i basväg. Rätt mycket lustiga gitarrer som Micke från Hives tagit hem på sina resor. Klämde lite på en Pbas från -72 men den var i stortsett den Klasson hade inne...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:Halkan går jag inte in till alltid nuförtiden, tycker det är sällan det finns något som man känner att man skulle vilja köpa.
Vet inte hur det är med äktheten heller bland alla hans yxor. Är inte helt säker på att allt går rätt till...
Vad grundar du det på om man får fråga?
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:
blackparkas skrev:Halkan går jag inte in till alltid nuförtiden, tycker det är sällan det finns något som man känner att man skulle vilja köpa.
Vad grundar du det på om man får fråga?

Klart man får fråga.
Det är inget jag vet eller så, men jag kikade på lite grejer där som inte riktigt hängde till salu än och som polacken där inne inte var sådär jättesugen på att visa egentligen..
Det var rejäla ihopplock om man säger så. Men jag vet ju inte hur de såldes sedan.
har inte sett någon bas som skyltats med att det är ihopplock hos Halkan så därför blev jag misstänksam. Men det behöver absolut inte betyda nå´t.

Ang det andra så har jag inte fastnat för något hos Halkan som jag tyckte varit värd pengarna det kostat.
Beggad Epi T-bird t.ex. för 4995...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Aha! Var bara nyfiken, har alltid uppfattat Halkan som ärlig.
Fast är han bara öppen med att det inte är original när han hänger ut dem tycker jag det är ok.
Vad kallar man en hpd med bara gamla prylar? Semi-vintage?
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:Aha! Var bara nyfiken, har alltid uppfattat Halkan som ärlig.
Fast är han bara öppen med att det inte är original när han hänger ut dem tycker jag det är ok.
Vad kallar man en hpd med bara gamla prylar? Semi-vintage?

Absolut helt ok att sälja gammelskrot ihopskruvat bara man berättar det.
Men det var det jag tyckte var så konstigt. Har som sagt aldig sett någon HPD-bas där så man blev ju misstänksam.

Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Har vart inne i 2 musikbörsen i Stôkholmer, den i söder och en till, den som inte låg på söder var jätteliten och jättedålig, jättetråkigt utbud, förutom lite warwicks som hängde typ 4meter upp i luften, och på den stora musikbörsen, där fanns det typ två bashyllor på typ 6meter... Det finns för fasen fler basar på musikbörsen Jkpg!!! Sen var det inget jättespeciellt utbud heller! Bläsch!
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+

Inlägg av Bassmaniac »

TDHP skrev:http://www.tiptop.se/

Ganska speciell snubbe, men det går att hitta bra prylar till vettiga priser ibland. Bassmaniac har handlat en del med honom tror jag.
TIPTOP: Jo, har handlat en del av Björn. Innan man känner honom kan han verka dryg och ointresserad, men han kan jävligt mycket om vintagegrejer.
Lite underlig prissättning ibland dock. Tar typ 19 000:- för en -78 P, men jag betalade endast 9 300:- för en AV 62RI PB -93, vilket är under privatmarknadpris(sålde den för 10 000:- privat efter 6 månader!)
Så jovisst, lite lattjo snubbe men mycket grejer och får man igång honom att snacka vintageguror kommer man aldrig därifrån!

HALKAN: Verkar ha tappat stinget helt. Bara konstiga grejer till överpriser.

TWANG: Bäst i stan! Cool butik med trevlig och kunnig personal

JAM: (På Roslagsgatan) Snacka med Hasse på gitarravd. Kan allt om vintage shortscale-basar. Mycket trevlig och insatt snubbe!

HELLSTONE:Bra men lite anonym affär med mycket basar. Hade 2 st. PRE-EB MM Stingrays när jag var där sist.

Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Bassmaniac skrev:HALKAN: Verkar ha tappat stinget helt. Bara konstiga grejer till överpriser.
JAM: (På Roslagsgatan) Snacka med Hasse på gitarravd. Kan allt om vintage shortscale-basar. Mycket trevlig och insatt snubbe!
Håller med ang. Halkan, det är en enda röra av grejer mest lösa kroppar och halsar liggandes och hängandes. Är man lite fräck skulle man kunna kalla det Junkyard.

Tycker Kimmo på JAM fått mycket skit här, för mig har han alltid varit schysst och tillmötesgående. Stort utbud har dom också.

Deluxe Music, Fridhemsgatan 40 - Brukar ha ganska många trevliga StingRays inne. Vet inte hur det ser ut nu men dom brukar ha en hel del schyssta Fender Relic och Reissue och nya såklart. Klart värt ett besök.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag har aldrig ens SETT Kimmo på Jam....
Han verkar totalt osynlig....
Jo, kanske var han där en gång för läääänge sedan...
Det är mest en massa östermalm-brats-snorungar där när jag kommer och hälsar på=not good.
Absolut ZERO servicekänsla, vilket verkligen är viktigt tycker jag i en sådan butik (eller i vilken butik som helst för den delen).

Håller med ang. halkans.
Det är lite det jag var ute efter förut. För lite intressanta prylar, och höga priser (enl mig).

Skriv svar