RIP Oscar Peterson

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

RIP Oscar Peterson

Inlägg av Ale »

En av våra största pianister har avlidit . Speciellt intressant var han eftersom han alltid lyckades välja fantastiska basister att spela med (Ray Brown , Niels Henning osv)

Ett roligt klipp : http://youtube.com/watch?v=nKKpoCy0a5Y

Många legender som gått bort i år .. Michael Brecker , Don alias , Max Roach och nu Oscar.

"Den kanadensiske pianospelaren och jazzlegenden Oscar Peterson har avlidit. Han blev 82 år.

Oscar Peterson var en av jazzmusikens stora och säkerligen en av de mest inspelade. Han växte upp i Montreal under enkla förhållanden.

Sin premiär på världsscenen gjorde han på Carnegie Hall i New York 1949. 1997 fick han en Grammy. Han var också den förste ännu levande kanadensaren som blev frimärksmotiv. Louis Armstrong och Ella Fitzgerald är bara två av alla de stora jazzstjärnorna han spelade med.

Han bodde i Toronto där han avled på söndagskvällen av njursvikt, rapporterar Reuters."
Senast redigerad av Ale den mån 24 dec 2007, 23:50, redigerad totalt 1 gånger.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

En stor musikant! VIF.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Tomhet! R.I.P.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

RIP och God Bless.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tråkigt. Inget dumt musikerliv han fick dock.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Ännu en profil ur tiden... :cry:
R.I.P.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Oscar Peterson var en grymt bra musiker, har lyssnat mycket på honom mycket tack vare Nils Henning Örsted Petersen, som enligt mig var världens bästa basist. Han var i en klass för sig. Man hörde när det var NHÖP som spelade. Det är en fröjd att lyssna på honom! Enormt inspirerande!
Som sagt, vilken Trio !!!

R.I.P.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Min morfar var basist och var den som fick mig att börja spela , när jag var tio bast började jag kolla in hans skivsamling , och hittade massa skivor med Oscar och Niels Henning , efter har hört några minuter a Niels henning förstod jag att det var "så jag ville spela". Min morfar tog med mig till köpenhamn och Copenhagen jazz house för att lyssna på Niels och hans trio med Ulf Wakenius och Jonas Johanssen. Sedan den kvällen har jag aldrig lagt ner basen . Båda Niels Henning och Oscar är de två musiker som verkligen fick mig att börja lira och förstå musik. Jag är oerhört glad att jag fick chansen att hinna höra Niels Henning innan han gick bort . Lyckligtvis finns det massa fantastiska plattor o kolla in.
RIP båda Oscar och Niels Henning
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem

Inlägg av calif de funk »

Stor sorg...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+

Inlägg av Bonehead »

Det var tråkigt, hoppas svt har den goda smaken att sända en konsert, gärna med Joe Pass på gitarr.
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Trist att höra. Ytterligare en stor musiker ur tiden. R.I.P.
Skriv svar