Tips till nybörjare

Prata om övriga saker som rör bas-världen
gäst

Tips till nybörjare

Inlägg av gäst »

Här tänkte jag att de som spelat lite längre kan dela med sig av sina erfarenheter och ge tips till de som nyss börjat sin musikkarriär.

Eftersom det visuella är minst lika viktigt som det musikaliska så börjar jag med ett tips som är av största vikt, nämligen att man alltid skall se till så att scenbrallorna matchar security-killarnas skjortor.

Bild

Med en rakstämning och matchande brallor är halva slaget vunnet. Tyvärr syns inte den rakstämda basen i bild men den finns där, till höger om förstärkaren.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Är det MINERALVATTEN jag ser på din stärk?! :shock:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Är det MINERALVATTEN jag ser på din stärk?! :shock:
Mitt tips no 1....

Ingen vätska på förstärkaren. Det kan bli dyrt. :cry:

//Jan
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Det vet väl alla att stärkare inte tål alkohol!?!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

BarbequeVillage skrev:
Alkoholen är inte problemet, det är coca-colan som dödar allt
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

ferm skrev:
BarbequeVillage skrev:
Alkoholen är inte problemet, det är coca-colan som dödar allt
Agreed!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP: Gästartist-gig, ganska orepat, då föredrar jag vatten.
Bild

Hellboy: Jag har haft flaskor och glas på min förstärkare sedan kritaperioden ungefär och det har aldrig kostat mig en spänn. Det värsta som kan hända är att en öl hamnar på golvet och scen-bärsen betalar man ju i stort sett aldrig själv.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Okej då, du är förlåten Johannes! :D

Appropå hälla saker i förstärkare, denna har jag nog lyckats sänka en 5-6 öl i under åren! Bara att låta den torka lite innan man sätter på den igen!

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP skrev:Okej då, du är förlåten Johannes! :D

Appropå hälla saker i förstärkare, denna har jag nog lyckats sänka en 5-6 öl i under åren! Bara att låta den torka lite innan man sätter på den igen!

Bild
Det är ju lite annorlunda om man har en stärkare med ventilationsöppning på ovansidan med jag tror aldrig jag ägt en sådan. Marshallen kanske, minns inte, men den stod ändå alltid på högkant (sorry GrafZ) bredvid stacken eftersom den var för bred för mina högtalare.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Fan vad lågt du har din bas, Johannes. Är det verkligen lätt att lira när man har den på k*ken?

Mitt tips är iaf att ha ett skönt axelband, gärna Steve Harris-style.

Bild

Sen är ju att lägga en gurka i byxan ett måste.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Johannes skrev: Hellboy: Jag har haft flaskor och glas på min förstärkare sedan kritaperioden ungefär och det har aldrig kostat mig en spänn. Det värsta som kan hända är att en öl hamnar på golvet och scen-bärsen betalar man ju i stort sett aldrig själv.
Jag har kortslutit en basförstärkare genom att tippa en flaska vatten i den. Den vart bara att kasta. Har man otur får man vätska i trafon och det är inte så bra. Har jag märkt.

Sen jobbade jag som monitor tekniker på en festival för en massa år sedan. Det regnade MYCKET och tältduken över monitorplats sprack då det samlats flera hundra liter vatten där. Alltihop for rätt ner i monitormixern. Den räddade vi faktiskt utan några skador över huvudet taget. Men det vart att skruva sönder alltihop och sitta och torka med hårtork i ett par dagar. Den gången gick det.

Men vi kan vara överens om en sak. Vatten är MYCKET bättre än läsk. Sockret mördar elektronik.

//Jan
gäst

Inlägg av gäst »

Noelredding skrev:Fan vad lågt du har din bas, Johannes. Är det verkligen lätt att lira när man har den på k*ken?

Mitt tips är iaf att ha ett skönt axelband, gärna Steve Harris-style.

Sen är ju att lägga en gurka i byxan ett måste.
På bilden har jag mitt kortaste axelband, oftast har jag basen lite lägre. Jag spelar ganska basic, inga komplicerade saker, så det funkar bra.
gäst

Inlägg av gäst »

Hellboy skrev:
Johannes skrev: Hellboy: Jag har haft flaskor och glas på min förstärkare sedan kritaperioden ungefär och det har aldrig kostat mig en spänn. Det värsta som kan hända är att en öl hamnar på golvet och scen-bärsen betalar man ju i stort sett aldrig själv.
Jag har kortslutit en basförstärkare genom att tippa en flaska vatten i den. Den vart bara att kasta. Har man otur får man vätska i trafon och det är inte så bra. Har jag märkt.

Sen jobbade jag som monitor tekniker på en festival för en massa år sedan. Det regnade MYCKET och tältduken över monitorplats sprack då det samlats flera hundra liter vatten där. Alltihop for rätt ner i monitormixern. Den räddade vi faktiskt utan några skador över huvudet taget. Men det vart att skruva sönder alltihop och sitta och torka med hårtork i ett par dagar. Den gången gick det.

Men vi kan vara överens om en sak. Vatten är MYCKET bättre än läsk. Sockret mördar elektronik.

//Jan
Som sagt, ölen hamnar på golvet om man inte har en ventilationsöppning på ovansidan. Eller är extremt klantig.
Vad ett sprucket tält över ett mixerbord har att göra med en bärs på förstärkaren vet jag inte riktigt. Om det av någon anledning skulle forsa flera hundra liter vatten över min basrigg gör nog inte den där ölen någon skillnad.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev: Bild

Har du fler bilder på gästsångerskan? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:

Settle down beavis!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Johannes skrev: Vad ett sprucket tält över ett mixerbord har att göra med en bärs på förstärkaren vet jag inte riktigt. Om det av någon anledning skulle forsa flera hundra liter vatten över min basrigg gör nog inte den där ölen någon skillnad.
Det där var mest en anekdot från gamla tider som har med vatten och elektronik att göra. Inget allvarligt med det.

//Jan
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:

http://images.google.se/images?svnum=10 ... B6k+bilder
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+

Inlägg av Vibe »

haha! såg inte att det var den...
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Fan, det spårade ur snabbt det där med tipsen...

Men för att haka på tåget: med en snygg gästsångerska bör man ju hänga basen lågt, för alla eventualiteter. Speciellt i knallgula byxor...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Johannes ser lite extra koncentrerad ut på bilden ;)
Klen rakstämning samt band 5-7 verkar det som gällde den kvällen.
+ för byssorna å skjortan, fekalie/urin look :-)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:Johannes ser lite extra koncentrerad ut på bilden ;)
+ för byssorna
Jag tog det säkra före det osäkra och rakstämde först när Pernilla gått av och vi körde samma gamla ShaBoom-låtar som vanligt. Rakstämning kräver ju att man känner sig någorlunda hemma i låtmaterialet och Picadilly Circus är inte min backyard precis...

Edit: Anli, skjortan är svart. Jag känner inte till dina matvanor men...
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Rakstämning? Sorry, men vi snackar inte EADG längre eller? Upplys mig, det är ju trots allt ett tips i ämnets riktning...
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Johannes skrev:
anli skrev:Johannes ser lite extra koncentrerad ut på bilden ;)
+ för byssorna
Jag tog det säkra före det osäkra och rakstämde först när Pernilla gått av och vi körde samma gamla ShaBoom-låtar som vanligt. Rakstämning kräver ju att man känner sig någorlunda hemma i låtmaterialet och Picadilly Circus är inte min backyard precis...

Edit: Anli, skjortan är svart. Jag känner inte till dina matvanor men...
rackarns, min skärm på kneget är felkalibrerad!
Synd på så vågad färgkombination.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Chriller skrev:Rakstämning? Sorry, men vi snackar inte EADG längre eller? Upplys mig, det är ju trots allt ett tips i ämnets riktning...
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... st%E4mning
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Tio sidor om rakstämning?
Jag är impad.
Och med risk för att alla ordvitsar användes upp på de sidorna vill jag bara säga att....nej, det kommer inget. Det ämnet är för bisarrt faktiskt. Men kul. Och jag är fortfarande inte heeeeeeelt säker på om det är allvar eller inte...
Skriv svar