Vågar jag ha min nya förstärkare i replokalen?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem

Vågar jag ha min nya förstärkare i replokalen?

Inlägg av KSFR »

Tjenare, nu är det så att jag ska iväg och repa om ca en timme, men jag funderar över om jag vågar ta med min dyra EBS rigg. Grejen är att vi delar band med två andra band som jag inte alls vet vad jag har någonstans. Det är inte så att jag tror någon kommer ta den ifrån mej, för inget förutom någon liten sladd och nått mickstativ har försvunnit från replokalen, så länge jag har repat där (6år ensam, 1 år med delad).

Saken är den att grejer har gått sönder det senaste året, bland annat har en pa anläggning fått sätta livet till. En kompis Peaveyförstärkare (den jag lirade på) har också gett upp hoppet, plus en del andra småsaker. Allt detta bara för att folk inte förstår att man kan ta med sig egna grejer att repa på. Jag är inte så där jätte förbaskat snål, så vill någon fingra på min basförstärkare så är det helt okej. Det är bara det att deras respekt för andras grejer är lika med noll, och det verkar som om dom skulle skita fullständigt i en lapp med texten "spela gärna, men har ni sönder betalar ni".

Så vad ska jag göra? Bära den fram och tillbaka är inget roligt alternativ :(
Medlem i Hagströmsmaffian.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Släng ut dem ur replokalen!

Om inte det går föreslår jag ett snack med dem så de hajar skillnaden på mitt och ditt, funkar inte det heller skulle jag inte våga lämna den.

Alternativt ställa dit ett låsbart skåp eller nåt att ha den i!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+

Inlägg av Vibe »

Prata med dom, utan lappar, och be dom ge fan i dina grejjer?
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

nu kommer jag inte ihåg om det finns nånstans, eller om det bara var nån som pratade om att det borde uppfinnas; men en låskolv i form av en teleplugg som man stoppar i förstärkarjacket; låser och tar ur nyckeln och så kan ingen tjuvanvända.
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
swahilibob
Medlem

Inlägg av swahilibob »

Det skulle finnas lås eller nån viktig pryl på stärkaren som man kan rycka ur och ta med sig hem... om man vill.
SVT-AV, SVT810AV, Rickenbacker 4003, Rickenbacker 4001, Greco P-Bass
Användarvisningsbild
swahilibob
Medlem

Inlägg av swahilibob »

Maltjik, du var sekunder före! :)
SVT-AV, SVT810AV, Rickenbacker 4003, Rickenbacker 4001, Greco P-Bass
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

gör som jag och gitarristen i mitt band gjorde. vi hade delat repa med ett hyvens metalband innan, men sen stack dom och några äckliga poppare tog deras plats. genast började prylar försvinna och sånt. min stärk var rattad långt ifrån hur jag vill ha det varje gång vi skulle repa och gitarristens också. när dom började plocka axelband och strängar blev vi riktigt förbannade och spelade dom ett spratt. Vi klädde oss "farligt" med Doc Martenskängor och skit och sen gick vi dit när dom repade och bad dom väldigt bryskt att ge fan i våra prylar annars så skulle deras saker råka illa ut. hotelser som "totalt söndersparkad", "nerpissade" och "kasta ut genom fönstret" gjorde tydligen susen för nu råder total harmoni i vår repa och grejerna får vara i fred.

jag är absolut inte för att hota folk, men här var det liksom ingen utväg och hade dom börjat käfta emot så hade våra chanser varit borta. jag är rätt beskedlig och hade aldrig med berått mod kunnat slå sönder eller på något annat sätt förstöra andras prylar. men bluffen funkade.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Just det där är orsaken till att jag nuförtiden inte lånar ut mina grejer alls om inte folk frågar mig. Samtliga stärkare jag har ägt fram till den senaste uppsättningen har skadats och ingen har vågat ta ansvar för det. Just därför är det så jäkla skönt att man nu har en replokal med två band och jag är basist i bägge. Så nu när jag ser att nån har lirat på mina grejer är det uteslutningsmetoden som gäller och jag vet oftast vem jag kan skälla på. =P
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

great minds think alike ;)
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem

Inlägg av KSFR »

Slänga ut dom tror jag inte går, det är (enligt hyresvärdinnan) lika mycket deras replokal som våran. Vi har också pratat med ett utav bandet. Jag vet inte om det är dom som har sönder saker, för dem pratade vi med bara för att de aldrig städade upp efter sig. Det blev lite bättre efter det snacket. Vi ska väl ta ett snack med det andra bandet också, får se om det gör någon nytta. Känns som om dom har den underbara attityden "Vem fan bryr sig".

Jag vill ha en egen replokal :(
Senast redigerad av KSFR den tis 08 jan 2008, 20:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+

Inlägg av Vibe »

swahilibob skrev:Det skulle finnas lås eller nån viktig pryl på stärkaren som man kan rycka ur och ta med sig hem... om man vill.
nåt finns det väl alltid man kan hitta på, rycka ut en säkring kanske?
Användarvisningsbild
RobinoZombie
Medlem+

Inlägg av RobinoZombie »

har lite samma problem, har knäckts Gitarr(ve och fasa)halsar, stärkare har spruckit, pedaler, strängar plektrum allt försvinner, vi delar med 1 band som är lugna, men sedan är det "sidoprojects" banden som olika folk ifrån banden som har, som ger fulla fan i mina grejjer
|Orange AD200MKI|Ampeg 610HLF|
|Gibson Ripper '74|Gibson G-3 '76 Oddball|Fender Precision '66|Fender AM Std '98|Fender Jazz 62RI '02|
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Skaffa ett case till förstärkarn som du har lås på bara.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag skulle ta med mig Toppen hem. Förutsatt att det är topp och lådor.
Lådor går ju att bränna men det ska till en hel del.

Toppen med hem är mitt förslag. Tungt och jobbigt kanske men det är ändå hur jag skulle göra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Jag skulle ta med mig Toppen hem. Förutsatt att det är topp och lådor.
Lådor går ju att bränna men det ska till en hel del.

Toppen med hem är mitt förslag. Tungt och jobbigt kanske men det är ändå hur jag skulle göra.
+1. Det ska mycket till om man ska kunna lira sönder ett par lådor.

FWIW, så känner jag med dig. Det är en helt fördjävlig situation att man inte ska kunna lämna sina prylar utan att noja för dem. Jag tycker att ni ska se till att ta upp det med alla inblandade, ring runt, kalla till möte och säg ifrån. Om de inte kan respektera detta så är det bara att leta efter en annan lokal.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

maltjik skrev:nu kommer jag inte ihåg om det finns nånstans, eller om det bara var nån som pratade om att det borde uppfinnas; men en låskolv i form av en teleplugg som man stoppar i förstärkarjacket; låser och tar ur nyckeln och så kan ingen tjuvanvända.
som typ ett slutstycke :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Snacka med folket , sålänge ta dit den , lira , vänt riggen mot väggen koppla ur kablarna o lägg nån filt över. Brukar signalera tillräckligt.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem

Inlägg av KSFR »

Nu är jag tillbaks från repet och jag har både top och låda med mig hem, det var kul att kunna vrida på riktigt ordentligt tillsammans med ett band (vilket jag inte gjort med förstärkaren förut). Vad jag till min fasa märkte var att det var något strul med den ena medhörningsmonitorn, den sprakade och hade massa liv för sig. Nu vet jag inte om det här har hänt sen jag repade sist. Eller om jag nu bara var extra grinig så att jag upptäckte felet.

Ett plus i kanten var att det var ordentligt uppstädat, det var riktigt skönt att kunna börja spela direkt istället för att plocka skräp i en kvart.

Och absolut, att kalla till möte är absolut en bra ide. Men det känns som om vi redan har kastat in handuken, vi låter svinen behålla lokalen så byter vi mot en annan. Och eftersom ett gym har flyttat in precis utanför lokalen har det beslutet blivit lättare att ta. Man vill inte ha en massa löst folk som rör sig i samma lokaler, om ni förstår vad jag menar...
blackparkas skrev:Jag skulle ta med mig Toppen hem.
Jo jag kom att tänka på det själv precis efter att jag kom hem från repet. Lådan blir kvar i lokalen och toppen kommer följa med hem nästa gång :)

mvh
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem

Inlägg av KSFR »

Le Contrebasse skrev:vänt riggen mot väggen koppla ur kablarna o lägg nån filt över. Brukar signalera tillräckligt.
Jo trummisen föreslog det han med, så filt över lådan och toppen med sig hem blir det nog i fortsättningen. Och ett rejält snack oss band emellan, så får vi ser var det bär.

mvh
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

har haft liknande problem med delad lokal förut, inte pga av att grejer gick sönder eller så men just brist på respekt för lokalen, oss och våra grejer.
som exempel kunde de låna allt möjligt till spelningar utan att fråga, en gång tog de med lampor, gigbags, kablar, mickar o monitorer till sin spelning och ställde inte tillbaks det utan vi fick helt enkelt ringa upp de kontakter vi hade på spelstället och be snällt om att få komma in där och hämta våra saker så vi kunde åka våra 20 mil till ett gig dagen efter deras. grrrr.
vet inte vad vi skulle gjort ifall deras gig varit i en annan stad.
som tur var stod vi på kontraktet till lokalen och kunde slänga ut dem.

-edit
Le Contrebasse skrev: vänt riggen mot väggen koppla ur kablarna o lägg nån filt över. Brukar signalera tillräckligt.
det är just sånt som man tycker inte ska behövas, åtminstone inte mer än en gång. man blir så förbannat trött på folk som inte kan låta bli...
(gammalt groll som bubblar upp, bara ventlierar lite)
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag har ett liknande problem i min ena replokal, jag ställer in min stärkare mot väggen och skruvar ur säkringen.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Skulle jag råka ut för nåt liknande så skulle vederbörande få stryk helt enkelt. Det finns gränser. Dom skulle definitivt åka ut ut lokalen med huvudet före, skit i konsekvenserna. Bara för dem att hämta eventuella rester av sina prylar som ligger utslängda utanför om det finns nåt kvar.
Statuera exempel!! MORR!!
TDHP
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jag har ett liknande problem, även fast vi är i stort sett ensama i våran replokal. Däremot håller trummisen på att starta upp ett sidoprojekt, och har audition med alla möjliga människor i repan. Det är väl okey om man vet vilka som repar där och vilka som använder prylarna, men eftersom varken jag eller gitarristerna visste vika människor som kom dit så länsade vi helt enkelt lokalen på alla telesladdar och strömkablar till förstärkare. Utan ström, inget ljud. Kändes som ett bättre alternativ än att släpa tunga stärkare hit och dit, och budskapet gick fram. Spela inte på våra grejer utan att fråga om lov!
/Linus
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Punkster skrev:Jag har ett liknande problem, även fast vi är i stort sett ensama i våran replokal. Däremot håller trummisen på att starta upp ett sidoprojekt, och har audition med alla möjliga människor i repan. Det är väl okey om man vet vilka som repar där och vilka som använder prylarna, men eftersom varken jag eller gitarristerna visste vika människor som kom dit så länsade vi helt enkelt lokalen på alla telesladdar och strömkablar till förstärkare. Utan ström, inget ljud. Kändes som ett bättre alternativ än att släpa tunga stärkare hit och dit, och budskapet gick fram. Spela inte på våra grejer utan att fråga om lov!
Smart! :tummenupp:
TDHP
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Plockar med mig tele-, speakon- och strömsladdar hem. :) Har en väska med alla pedaler och sånt krafs som jag får släpa också... Hellre det än försvunna grejor. Det repar säkert 3-4 band i samma replokal som oss, så man kan aldrig va säker.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Skriv svar