jag och några polare har funderingar på det här, allt för att det ska bli så tungt som möjligt
är det någon som provat på det, eller vet band som kör med två basar?
Borås Energi hade två basister och en trummis. Och texter på ett eget språk...
Minns knappt hur de lät, men de släppte plattan Canary Juice, hittar du den är du inte dålig!
Chriller skrev:Borås Energi hade två basister och en trummis. Och texter på ett eget språk...
Minns knappt hur de lät, men de släppte plattan Canary Juice, hittar du den är du inte dålig!
För 15 år sedan slog vi ihop 2 rivaliserande band i och bildade ett storband. 2 basister, 2 trummisar, 2 gitarrer, 4 körtjejer, 1 keyboard, 2 sångare, och en 4 manna brassektion. Vilken röra! Ujuj. Det blev en offentlig spelning på utomhusscenen i Tranås. Vi fick t.o.m. varsin ros av kommunalrådet och hamnade på mittuppslaget i Tranås tidning. Det var grejer det.
Kolla upp Ned's Atomic Dustbin. De spelade någon slags pop när det begav sig, typ tidigt nittiotal. (och lyssna också på Spinal Tap-låten "Big Bottom". Den spelas på tre basar i original)
peter_s skrev:Kolla upp Ned's Atomic Dustbin. De spelade någon slags pop när det begav sig, typ tidigt nittiotal. (och lyssna också på Spinal Tap-låten "Big Bottom". Den spelas på tre basar i original)
det var mäktigt när de spelade big bottom på live earth
UmeHC-bandet Shredhead hade två basister när det begav sig; en (Toft Stade) spelade enklare basgångar och en (Micke Olervo) spelade ackordtapping i Primus-stil. Tungt och coolt. Kolla det.
Le Contrebasse skrev:Meshell Ndgeocello brukar ha en extra basist med sig.
Ja, men beror inte det mest på att hon inte anser sig kunna sjunga samtidigt som hon spelar, snarare än att hon arrar sina låtar för två simultant spelande basister? En gammal intervju jag läst med henne antyder att så är fallet, men eftersom jag inte sett henne live vet jag inte vad jag pratar om egentligen.
Ja, men beror inte det mest på att hon inte anser sig kunna sjunga samtidigt som hon spelar, snarare än att hon arrar sina låtar för två simultant spelande basister? En gammal intervju jag läst med henne antyder att så är fallet, men eftersom jag inte sett henne live vet jag inte vad jag pratar om egentligen.
Tyvärr så svänger inte de basister hon haft med sig lika bra som hon själv.. inte på de låtar jag hört från livespelningar iallafall..
Tyvärr så svänger inte de basister hon haft med sig lika bra som hon själv.. inte på de låtar jag hört från livespelningar iallafall..