Sida 1 av 2
Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: fre 30 nov 2012, 13:29
av Peter B
Jag har flera gånger försökt få hjälp, priser och råd från mina lokala musikhandlare inför köp. Första gången en Mark Bassförstärkare där jag inte ens fick svar per mail från butiken. Vid detta tillfälle pratade jag också direkt med en säljare i butiken som gav mig råd som definitivt inte var till hjälp utan bara handlade om att sälja på mig grejer jag inte behövde.
Jag handlade på nätet i stället.
Den här gången har jag bett om pris på en Sandbergbas, dels genom mail till butiken men också genom besök där jag lämnade in specifikationerna. Personalen skulle lämna detta till rätt person och sen skulle jag få svar. Men de hör inte av sig.
Hos Thomann får jag svar med vändande post. Jag tycker det är problematiskt att svensk musikhandel inte är mer intresserad av att hjälpa till än så här.
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: fre 30 nov 2012, 13:31
av bootsy
Det har alltid funnits musikaffärer som beter sig på det sättet. Fördelen nuförtiden är att du inte är hänvisad till att handla hos dem utan kan göra dt på nätet istället. Det är så att säga självsanerande.
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: fre 30 nov 2012, 14:22
av cub
Det hänger helt och hållet på affären och deras personal. Vissa är kanonbra, andra blasé.
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: fre 30 nov 2012, 15:20
av blackparkas
cub skrev:Det hänger helt och hållet på affären och deras personal. Vissa är kanonbra, andra blasé.
Och sedan finns det tillfällen då saker helt enkelt faller mellan stolarna oavsiktligt!
Under det här året vi hållt på så har det varit saker som tagit för lång tid för oss också för att det ska vara acceptabelt, man tror att den andra har koll etc..
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: fre 30 nov 2012, 15:35
av Jan Hellman
blackparkas skrev:cub skrev:Det hänger helt och hållet på affären och deras personal. Vissa är kanonbra, andra blasé.
Och sedan finns det tillfällen då saker helt enkelt faller mellan stolarna oavsiktligt!
Under det här året vi hållt på så har det varit saker som tagit för lång tid för oss också för att det ska vara acceptabelt, man tror att den andra har koll etc..
Och även Thomann gör fel. Ofta. Vetefaan hur det gick till men det var ju någon här som fick falska strängar skickade till sig. Hade beställt NS Design-strängar från Thomann men det som dök upp var någonting helt annat i egengjorda pappersfickor som någon hade försökt få dit NS Design´s logga på i en vanlig kopieringsmaskin. Själv har jag fått prylar skickade till mig som definitivt inte kommit direkt från lagerhyllan utan troligtvis varit returer från folk som köpt och ångrat sig. Köpte en stämapparat och i lådan låg det en jordnöt och det syntes med all tydlighet att den inte bara varit upppackad utan även använd. Beställde två likadana högtalare av Thomann och den ena som levererades vart av äldre modell och den andra var nytillverkad. Dom lät inte alls likadant och det satt inte ens likadana element i dom. Så jag skickade tillbaka den gamla..... Då blir man lite trött. Thomann är inte alls perfekta på något sätt.
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: fre 30 nov 2012, 16:37
av Hemispheres78
Musikaffärer är väl sim folk, finns fina och mindre fina. Har dock fått ett speciellt bra intryck av 4 sound i mariatorget, riktigt trevliga nissar speciellt på undervåningen.
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: fre 30 nov 2012, 17:13
av blackparkas
Man får höra både det ena och det andra om Tysken....
... men ändå fortsätter många handla

Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: fre 30 nov 2012, 18:02
av JazzBassillen
Jan Hellman skrev:blackparkas skrev:cub skrev:Det hänger helt och hållet på affären och deras personal. Vissa är kanonbra, andra blasé.
Och sedan finns det tillfällen då saker helt enkelt faller mellan stolarna oavsiktligt!
Under det här året vi hållt på så har det varit saker som tagit för lång tid för oss också för att det ska vara acceptabelt, man tror att den andra har koll etc..
Och även Thomann gör fel. Ofta. Vetefaan hur det gick till men det var ju någon här som fick
falska strängar skickade till sig. Hade beställt NS Design-strängar från Thomann men det som dök upp var någonting helt annat i egengjorda pappersfickor som någon hade försökt få dit NS Design´s logga på i en vanlig kopieringsmaskin. Själv har jag fått prylar skickade till mig som definitivt inte kommit direkt från lagerhyllan utan troligtvis varit returer från folk som köpt och ångrat sig. Köpte en stämapparat och i lådan låg det en jordnöt och det syntes med all tydlighet att den inte bara varit upppackad utan även använd. Beställde två likadana högtalare av Thomann och den ena som levererades vart av äldre modell och den andra var nytillverkad. Dom lät inte alls likadant och det satt inte ens likadana element i dom. Så jag skickade tillbaka den gamla..... Då blir man lite trött. Thomann är inte alls perfekta på något sätt.
Hade jag fått falska strängar så hade jag stämt dom!
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: fre 30 nov 2012, 18:21
av Jan Hellman
JazzBassillen skrev:Jan Hellman skrev:blackparkas skrev:cub skrev:Det hänger helt och hållet på affären och deras personal. Vissa är kanonbra, andra blasé.
Och sedan finns det tillfällen då saker helt enkelt faller mellan stolarna oavsiktligt!
Under det här året vi hållt på så har det varit saker som tagit för lång tid för oss också för att det ska vara acceptabelt, man tror att den andra har koll etc..
Och även Thomann gör fel. Ofta. Vetefaan hur det gick till men det var ju någon här som fick
falska strängar skickade till sig. Hade beställt NS Design-strängar från Thomann men det som dök upp var någonting helt annat i egengjorda pappersfickor som någon hade försökt få dit NS Design´s logga på i en vanlig kopieringsmaskin. Själv har jag fått prylar skickade till mig som definitivt inte kommit direkt från lagerhyllan utan troligtvis varit returer från folk som köpt och ångrat sig. Köpte en stämapparat och i lådan låg det en jordnöt och det syntes med all tydlighet att den inte bara varit upppackad utan även använd. Beställde två likadana högtalare av Thomann och den ena som levererades vart av äldre modell och den andra var nytillverkad. Dom lät inte alls likadant och det satt inte ens likadana element i dom. Så jag skickade tillbaka den gamla..... Då blir man lite trött. Thomann är inte alls perfekta på något sätt.
Hade jag fått falska strängar så hade jag stämt dom!
Du låter sträng när du säger så där.
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: fre 30 nov 2012, 18:27
av JazzBassillen
Jan Hellman skrev:JazzBassillen skrev:Jan Hellman skrev:blackparkas skrev:cub skrev:Det hänger helt och hållet på affären och deras personal. Vissa är kanonbra, andra blasé.
Och sedan finns det tillfällen då saker helt enkelt faller mellan stolarna oavsiktligt!
Under det här året vi hållt på så har det varit saker som tagit för lång tid för oss också för att det ska vara acceptabelt, man tror att den andra har koll etc..
Och även Thomann gör fel. Ofta. Vetefaan hur det gick till men det var ju någon här som fick
falska strängar skickade till sig. Hade beställt NS Design-strängar från Thomann men det som dök upp var någonting helt annat i egengjorda pappersfickor som någon hade försökt få dit NS Design´s logga på i en vanlig kopieringsmaskin. Själv har jag fått prylar skickade till mig som definitivt inte kommit direkt från lagerhyllan utan troligtvis varit returer från folk som köpt och ångrat sig. Köpte en stämapparat och i lådan låg det en jordnöt och det syntes med all tydlighet att den inte bara varit upppackad utan även använd. Beställde två likadana högtalare av Thomann och den ena som levererades vart av äldre modell och den andra var nytillverkad. Dom lät inte alls likadant och det satt inte ens likadana element i dom. Så jag skickade tillbaka den gamla..... Då blir man lite trött. Thomann är inte alls perfekta på något sätt.
Hade jag fått falska strängar så hade jag stämt dom!
Du låter sträng när du säger så där.
Det beror väl på om jag hade stämt Thomann eller strängarna?
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: fre 30 nov 2012, 19:35
av engson
Det är ju som flera andra säger... att det är skillnad på butik och butik.
Jag har några olika svenska butiker/företag som jag gjort rätt många affärer med, och dom är lite olika.
Musikbörsen/4sound i Kristianstad är inte supersnabba på mail, men grymma när man går dit och snackar med dom.
Halméns i Helsingborg svarar på mail väldigt snabbt, ibland inom minuter och även på kvällar och helger ibland. Visst, jag känner en del av dom sen gammalt, men tror inte att jag blir positivt särbehandlad så supermycket.
Sen har jag även haft en del att göra med affärer och personer här på pratabas, och där har det också alltid varit riktigt snabba svar och schysst bemötande. Men det räknar jag kallt med att dom ska göra också...
Tack Musikalen i Halmstad och Musikaffärn i Bollnäs och TKS i Norrköping!!

Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: sön 02 dec 2012, 11:39
av Hellish
blackparkas skrev:Man får höra både det ena och det andra om Tysken....
... men ändå fortsätter många handla

Absolut! Har handlat där ofta både som privatperson och via jobbet. Har aldrig någonsin haft problem med dem. De ENDA problemen som har uppstått har varit inom Sveriges gränser med transporten. Annars har det varit felfritt. Kontakten med dem har alltid varit top notch.
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: sön 02 dec 2012, 21:08
av lill_frasse
Man kan tycka att är man i ett service yrke så skall de återkomma om de säger det. Hade jag uppfört mig likadant på jobbet hade jag rätt snart fått kicken.
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: sön 02 dec 2012, 23:00
av Bullen
Jan Hellman skrev:blackparkas skrev:cub skrev:Det hänger helt och hållet på affären och deras personal. Vissa är kanonbra, andra blasé.
Och sedan finns det tillfällen då saker helt enkelt faller mellan stolarna oavsiktligt!
Under det här året vi hållt på så har det varit saker som tagit för lång tid för oss också för att det ska vara acceptabelt, man tror att den andra har koll etc..
Och även Thomann gör fel. Ofta. Vetefaan hur det gick till men det var ju någon här som fick falska strängar skickade till sig. Hade beställt NS Design-strängar från Thomann men det som dök upp var någonting helt annat i egengjorda pappersfickor som någon hade försökt få dit NS Design´s logga på i en vanlig kopieringsmaskin. Själv har jag fått prylar skickade till mig som definitivt inte kommit direkt från lagerhyllan utan troligtvis varit returer från folk som köpt och ångrat sig. Köpte en stämapparat och i lådan låg det en jordnöt och det syntes med all tydlighet att den inte bara varit upppackad utan även använd. Beställde två likadana högtalare av Thomann och den ena som levererades vart av äldre modell och den andra var nytillverkad. Dom lät inte alls likadant och det satt inte ens likadana element i dom. Så jag skickade tillbaka den gamla..... Då blir man lite trött. Thomann är inte alls perfekta på något sätt.
Haha vafan? Fick också en skum leverans för ett tag sen, kanske inte med jordnötter men ändå märklig. Straplocks, bara själva fästmekaniken utan varken skruv eller knoppar och inga låsbrickor. Löst i kartongen och ingen dunlop förpackning. Hur tänkte de där liksom? Löste sig dock snabbt via mailkontakt och fick nya fraktfritt så på det sättet är de ju bra. Men man undrar hur vissa saker kan bli som de blir liksom...
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: mån 03 dec 2012, 23:14
av Jensa
Har kontaktat tre butiker i olika ärenden via mejl det senaste året, var av den senaste för ett par, tre veckor sedan och svar har uteblivit från samtliga...
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: mån 03 dec 2012, 23:28
av trestintas
Bullen skrev:Jan Hellman skrev:blackparkas skrev:cub skrev:Det hänger helt och hållet på affären och deras personal. Vissa är kanonbra, andra blasé.
Och sedan finns det tillfällen då saker helt enkelt faller mellan stolarna oavsiktligt!
Under det här året vi hållt på så har det varit saker som tagit för lång tid för oss också för att det ska vara acceptabelt, man tror att den andra har koll etc..
Och även Thomann gör fel. Ofta. Vetefaan hur det gick till men det var ju någon här som fick falska strängar skickade till sig. Hade beställt NS Design-strängar från Thomann men det som dök upp var någonting helt annat i egengjorda pappersfickor som någon hade försökt få dit NS Design´s logga på i en vanlig kopieringsmaskin. Själv har jag fått prylar skickade till mig som definitivt inte kommit direkt från lagerhyllan utan troligtvis varit returer från folk som köpt och ångrat sig. Köpte en stämapparat och i lådan låg det en jordnöt och det syntes med all tydlighet att den inte bara varit upppackad utan även använd. Beställde två likadana högtalare av Thomann och den ena som levererades vart av äldre modell och den andra var nytillverkad. Dom lät inte alls likadant och det satt inte ens likadana element i dom. Så jag skickade tillbaka den gamla..... Då blir man lite trött. Thomann är inte alls perfekta på något sätt.
Haha vafan? Fick också en skum leverans för ett tag sen, kanske inte med jordnötter men ändå märklig. Straplocks, bara själva fästmekaniken utan varken skruv eller knoppar och inga låsbrickor. Löst i kartongen och ingen dunlop förpackning. Hur tänkte de där liksom? Löste sig dock snabbt via mailkontakt och fick nya fraktfritt så på det sättet är de ju bra.
Men man undrar hur vissa saker kan bli som de blir liksom...
Har ni aldrig firmafest???

Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: tis 04 dec 2012, 23:28
av Eagle Hazze
Har haft mindre fadäser med Thomann långa leveranstider bl.a. men även mycket bra. Vår trummis fick en använd ridecymbal hemskickad. De fick skicka en ny givetvis. Men det var också märkligt utan originalförpackning och tydligt använd.
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: ons 05 dec 2012, 10:27
av blackparkas
Hörde för ett tag sedan att Thomann har 3000 returer per dag.
3000!!!!!!!!!!!!!!!!!
Helt sinnessjukt....
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: ons 05 dec 2012, 10:31
av Geddan
Köpte min stärk på Thomann, s.k. B-stock.
Då visste jag ju att det var en retur och att orginalförpackningen var bruten.
Gjorde inte mig ngt och jag sparade en femhunka.
Men det är ju en annan sak när man betalar och förväntar sig en ny pryl, givetvis.
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: ons 05 dec 2012, 10:45
av bootsy
blackparkas skrev:Hörde för ett tag sedan att Thomann har 3000 returer per dag.
3000!!!!!!!!!!!!!!!!!
Helt sinnessjukt....
Siffran är ju bara intressant i jämförelse med hur många försändelser de skickar ut.
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: ons 05 dec 2012, 11:17
av GandhiMK2
bootsy skrev:blackparkas skrev:Hörde för ett tag sedan att Thomann har 3000 returer per dag.
3000!!!!!!!!!!!!!!!!!
Helt sinnessjukt....
Siffran är ju bara intressant i jämförelse med hur många försändelser de skickar ut.
Det är den väl inte....hur många man hours tar det att hantera 3000 returer?
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: ons 05 dec 2012, 11:20
av bootsy
f-bass skrev:bootsy skrev:blackparkas skrev:Hörde för ett tag sedan att Thomann har 3000 returer per dag.
3000!!!!!!!!!!!!!!!!!
Helt sinnessjukt....
Siffran är ju bara intressant i jämförelse med hur många försändelser de skickar ut.
Det är den väl inte....hur många man hours tar det att hantera 3000 returer?
Många. Men om de skickar ut örton kvintiljoner paket om dagen så är 3000 returer inte mycket.
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: ons 05 dec 2012, 11:28
av GandhiMK2
JO...det är lik förbannat mycket!

Inte i JÄMFÖRELSE med deras förton kvantmeter pryttlar men lik förbannat..

Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: ons 05 dec 2012, 12:27
av joachime
Ja, det ger ju åtminstone en hint om hur stora dom är.
Re: Svenska musikbutiker vill inte sälja?
Postat: ons 05 dec 2012, 12:28
av blackparkas
Geddan skrev:Köpte min stärk på Thomann, s.k. B-stock.
Då visste jag ju att det var en retur och att orginalförpackningen var bruten.
Gjorde inte mig ngt och jag sparade en femhunka.
Men det är ju en annan sak när man betalar och förväntar sig en ny pryl, givetvis.
Köper du en topp utomlands när det skiljer 300 spänn mot i Sverige?
Tror säkert den lokala handlarn hade matchat även B-stock-priset... och då hade du fått en ny topp som du kunnat gå in och gnälla på i butiken när den är trasig...!
Mnjo.
Jag tycker 3000 returer är mycket. De skickar förmodligen typ... vet inte, men tiotusentals paket per dag misstänker jag.