Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av GandhiMK2 »

bjelkeman skrev:Hos alla organisationer som streamar. Spotify, Apple, etc.
Ok,säkert men nu snackade jag om Sveriges Radio...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:
bjelkeman skrev:Hos alla organisationer som streamar. Spotify, Apple, etc.
Ok,säkert men nu snackade jag om Sveriges Radio...
Ah.... Såg precis att du skrev SR. Konstigt. :?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bjelkeman »

. Jag tror att många länder kommer att följa den svenska vägen som leder till att prenumererade musiktjänster blir det övervägande formatet på marknaden, säger Edgar Berger.

Edgar Berger och Stu Bergen tror att konkurrens gynnar användarna.
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/sver ... marknaden/" onclick="window.open(this.href);return false;
Musikindustrin riktar sina blickar mot Sverige i takt med att streamingtjänsterna för musik tar över branschen. ”Jag tror att många länder kommer att följa den svenska vägen”, säger Edgar Berger, vd på Sony Music International, till DN.

På tisdagen presenterade Ifpi, musikbranschens globala intresseorganisation, sin årliga översyn av intäkterna inom musikindustrin. Vid presentationen kom den svenska marknadens utveckling att hamna i fokus.

Edgar Berger, vd på Sony Music International, lyfte fram Sverige som den mest utvecklade marknaden: 70 procent av totala marknaden utgörs av streamingtjänster såsom Spotify och Tidal. 3 av 10 svenskar använder i dag en streamingtjänst för musik – och 1 av 5 svenskar innehar en månatlig prenumeration.
Undrar hur det blir för median musikern?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av TDHP »

Se där!

http://www.musikerforbundet.se/7-aktuel ... otify.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Se där!

http://www.musikerforbundet.se/7-aktuel ... otify.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Viktig dom. Nu lär det bli ordentligt med fart på skivbolagens jurister. Övertidsarbete kanske?
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Eagle Hazze »

Otroligt intressant, hur befinner sig streamingföretagen i denna dom, medskyldiga? eller finns det en "god tro" klausul.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

Eagle Hazze skrev:Otroligt intressant, hur befinner sig streamingföretagen i denna dom, medskyldiga? eller finns det en "god tro" klausul.
Intressant fråga. Dom borde i rimlighetens namn anses som medskyldiga för det BÖR finnas någon lag om att man måste förvissa sig om vem som äger materialet man själv tjänar pengar på. Detta är ju nästan som att sälja stöldgods vidare.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bjelkeman »

Detta kommer onekligen bli intressant att följa och se om det får prövningstillstånd i hovrätten. För skivbolagen kommer inte ta detta utan strid.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

bjelkeman skrev:Detta kommer onekligen bli intressant att följa och se om det får prövningstillstånd i hovrätten. För skivbolagen kommer inte ta detta utan strid.
Skivbolagen kan omöjligt vinna detta. Helt omöjligt. Rätten var totalt enig och det finns internationell praxis att följa nu för tiden.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bjelkeman »

Intressant. vilken internationell praxis? Jag är ignoramus.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Eagle Hazze »

Jan Hellman skrev:
Eagle Hazze skrev:Otroligt intressant, hur befinner sig streamingföretagen i denna dom, medskyldiga? eller finns det en "god tro" klausul.
Intressant fråga. Dom borde i rimlighetens namn anses som medskyldiga för det BÖR finnas någon lag om att man måste förvissa sig om vem som äger materialet man själv tjänar pengar på. Detta är ju nästan som att sälja stöldgods vidare.
Ja man tänker i de banorna att bevisbördan ligger också på mottagaren (streamingföretagen) att de inte publicerar material som bolaget inte äger. Det känns som basala kriterier för hur man hanterar upphovsrätt och jag antar att det var vad som gjorde domen enkel.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av TDHP »

Hoppla...

http://www.svd.se/mutharva-i-musikbrans ... /om/kultur" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Eagle Hazze »

TDHP skrev:Hoppla...

http://www.svd.se/mutharva-i-musikbrans ... /om/kultur" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja det är nog bara början av granskningar på denna typ av bjudningar, det blir alltid problem när en bransch bjuder in en annan bransch och där en av parterna har total dominans pga lagstiftning eller andra faktorer.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Jan Hellman skrev:
bjelkeman skrev:Detta kommer onekligen bli intressant att följa och se om det får prövningstillstånd i hovrätten. För skivbolagen kommer inte ta detta utan strid.
Skivbolagen kan omöjligt vinna detta. Helt omöjligt. Rätten var totalt enig och det finns internationell praxis att följa nu för tiden.
Om domen ska få betydelse så krävs nog att likartade regler gäller internationellt tror jag, servrarna kan ju stå i flera olika länder och då har ju svenska domar begränsad verkan?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av blackparkas »

Eagle Hazze skrev:
TDHP skrev:Hoppla...

http://www.svd.se/mutharva-i-musikbrans ... /om/kultur" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja det är nog bara början av granskningar på denna typ av bjudningar, det blir alltid problem när en bransch bjuder in en annan bransch och där en av parterna har total dominans pga lagstiftning eller andra faktorer.


Alltså... Egentligen är det absurt...
Ska inte vem som helst få anordna julfest för vem som helst alltså i framtiden?
Det fattar väl vem som helst att många sådana här bjudningar är för att smörja en eller annan bidragsgivare/potentiell kund/anställd etc etc etc...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Eagle Hazze skrev:
TDHP skrev:Hoppla...

http://www.svd.se/mutharva-i-musikbrans ... /om/kultur" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja det är nog bara början av granskningar på denna typ av bjudningar, det blir alltid problem när en bransch bjuder in en annan bransch och där en av parterna har total dominans pga lagstiftning eller andra faktorer.


Alltså... Egentligen är det absurt...
Ska inte vem som helst få anordna julfest för vem som helst alltså i framtiden?
Det fattar väl vem som helst att många sådana här bjudningar är för att smörja en eller annan bidragsgivare/potentiell kund/anställd etc etc etc...
Finns en gräns mellan representaion och muta om än inte alltid så lätt att exakt se var den gränsen går men det ska t.ex. alltid framgå syfte och vilka som varit inbjudna. Sen är det ju en viss skillnad om julfesten kostat 500 SEK/deltagare eller 10.000 SEK/deltagare.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av TDHP »

Det beror väl också på sammanhang. Tex en organisation som bla har som syfte att tillvarata medlemmarnas väldigt små möjligheter till ekonomisk ersättning bör ju vara väldigt försiktig med att spendera pengar på tveksamma saker.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bjelkeman »

Bredbandsbolaget tvingas blockera piratsajter

Bredbandsbolaget tvingas blockera piratsajter. För första gången blir det olagligt för en svensk operatör att ge kunderna tillgång till hela internet. Detta efter en unik dom som föll på måndagen.

http://www.dn.se/ekonomi/bredbandsbolag ... ratsajter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det går inte att överklaga domen. Gäller i tre år. "Here starts the slippery slope." - Bjelkeman, 13 Feb 2017, PrataBas.se
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bjelkeman »

Jag vill också få $100 000 per låt...
The jury found that Cox was liable for just over 10,000 infringing recordings and compositions on its network, and it awarded the plaintiffs almost $100,000 per work.
https://arstechnica.com/tech-policy/201 ... ic-piracy/

Men när YouTube spelar min musik så får jag inte en spänn.

https://www.stim.se/en/music-online/you ... ation-stim

Lika inför lagen.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

bjelkeman skrev: mån 13 feb 2017, 18:53 Bredbandsbolaget tvingas blockera piratsajter

Bredbandsbolaget tvingas blockera piratsajter. För första gången blir det olagligt för en svensk operatör att ge kunderna tillgång till hela internet. Detta efter en unik dom som föll på måndagen.

http://www.dn.se/ekonomi/bredbandsbolag ... ratsajter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det går inte att överklaga domen. Gäller i tre år. "Here starts the slippery slope." - Bjelkeman, 13 Feb 2017, PrataBas.se

Ojojoj vad jag och Hellman grälade om detta för en massa år sedan, jag skäms fortfarande för min upphetsade och oförskämda "argumentation"...

Jag har knappt fultankat själv, skyldig till att ha plockat hem ett Cubase för ca 10 år sedan. Till mitt försvar ska jag säga att efter att jag konstaterat att det fungerade på min PC så gjorde jag rätt för mig och köpte produkten.

Frågan är om det går att blockera effektivt, ofta är det väl bara DNS de blockar och då räcker det med att känna till IP-adressen för att komma förbi? Även VPN-tunnlar brukar "hjälpa"?

En annan fråga jag ställer mig är, finns det fortfarande fildelare - med billiga, fungerande, lagliga tjänster så förstår jag inte riktigt vitsen?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av TDHP »

hitman skrev: mån 30 dec 2019, 11:13
bjelkeman skrev: mån 13 feb 2017, 18:53 Bredbandsbolaget tvingas blockera piratsajter

Bredbandsbolaget tvingas blockera piratsajter. För första gången blir det olagligt för en svensk operatör att ge kunderna tillgång till hela internet. Detta efter en unik dom som föll på måndagen.

http://www.dn.se/ekonomi/bredbandsbolag ... ratsajter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det går inte att överklaga domen. Gäller i tre år. "Here starts the slippery slope." - Bjelkeman, 13 Feb 2017, PrataBas.se

Ojojoj vad jag och Hellman grälade om detta för en massa år sedan, jag skäms fortfarande för min upphetsade och oförskämda "argumentation"...

Jag har knappt fultankat själv, skyldig till att ha plockat hem ett Cubase för ca 10 år sedan. Till mitt försvar ska jag säga att efter att jag konstaterat att det fungerade på min PC så gjorde jag rätt för mig och köpte produkten.

Frågan är om det går att blockera effektivt, ofta är det väl bara DNS de blockar och då räcker det med att känna till IP-adressen för att komma förbi? Även VPN-tunnlar brukar "hjälpa"?

En annan fråga jag ställer mig är, finns det fortfarande fildelare - med billiga, fungerande, lagliga tjänster så förstår jag inte riktigt vitsen?
Musik är det väl knappast nån som delar längre, men en del film och väldigt många programvaror. Inte minst pluggar till DAW.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Aha. Ja, pluggar kan ju vara dyra - själv tycker jag att det finns gratis/donations-pluggar som räcker till det mesta jag behöver.
Skriv svar