Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25784
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av fieldflower »

Jan Hellman skrev:
fieldflower skrev:
Jan Hellman skrev:
bootsy skrev:
Krysopras skrev:
Jan Hellman skrev:
Men nu är du där IGEN! Copyswede är inga parasiter.
Jo.

ÅH! Där fick du till det!
Ja den tog han på volley. :D
Fast... nog tycker även jag att det vore bättre att inkludera schablonen för privat kopiering i den egna produkten istället för i andra produkter...

Bakvända världen att ta extra betalt för lagligt privat musikkopiering på media som till 99% inte används till det syftet.
Jo fast en skillnad är att du vet att det inte är Copyswede som är "parasiterna" utan upphovsmännen då det är dit pengarna går. Copyswede utför bara sitt uppdrag. Enligt internationell lag.
Ja, det är lagens utformning jag är förvnad över.
Det måste gått att göra smartare, med bibehållen intäkt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:
Jan Hellman skrev:
fieldflower skrev:
Jan Hellman skrev:
bootsy skrev:
Krysopras skrev:
Jan Hellman skrev:
Men nu är du där IGEN! Copyswede är inga parasiter.
Jo.

ÅH! Där fick du till det!
Ja den tog han på volley. :D
Fast... nog tycker även jag att det vore bättre att inkludera schablonen för privat kopiering i den egna produkten istället för i andra produkter...

Bakvända världen att ta extra betalt för lagligt privat musikkopiering på media som till 99% inte används till det syftet.
Jo fast en skillnad är att du vet att det inte är Copyswede som är "parasiterna" utan upphovsmännen då det är dit pengarna går. Copyswede utför bara sitt uppdrag. Enligt internationell lag.
Ja, det är lagens utformning jag är förvnad över.
Det måste gått att göra smartare, med bibehållen intäkt.
Har du några förslag?
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Bachbarian »

Jan Hellman skrev:
bootsy skrev:
Krysopras skrev:
Jan Hellman skrev:
Men nu är du där IGEN! Copyswede är inga parasiter.
Jo.

ÅH! Där fick du till det!
Ja den tog han på volley. :D
shoot the messenger :wink:


Det måste finnas ett annat sätt att finansiera det hela på, jag kan använda mjölkpaket för att förvara piratfilmer i, skall då dessa bli dyrare? Det är ett extremt trubbigt verktyg som knappast ökar allmänhetens tilltro till upphovsrättsmän mfl.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25784
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av fieldflower »

Jan Hellman skrev:
fieldflower skrev:
Jan Hellman skrev:
fieldflower skrev:
Jan Hellman skrev:
bootsy skrev:
Krysopras skrev:
Jan Hellman skrev:
Men nu är du där IGEN! Copyswede är inga parasiter.
Jo.

ÅH! Där fick du till det!
Ja den tog han på volley. :D
Fast... nog tycker även jag att det vore bättre att inkludera schablonen för privat kopiering i den egna produkten istället för i andra produkter...

Bakvända världen att ta extra betalt för lagligt privat musikkopiering på media som till 99% inte används till det syftet.
Jo fast en skillnad är att du vet att det inte är Copyswede som är "parasiterna" utan upphovsmännen då det är dit pengarna går. Copyswede utför bara sitt uppdrag. Enligt internationell lag.
Ja, det är lagens utformning jag är förvnad över.
Det måste gått att göra smartare, med bibehållen intäkt.
Har du några förslag?
Ork int just nu...

Men enklast koncept är väl att ta ut priset för re-use i grundprodukten.
Det får andra industrier göra för att skydda sin intäkt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

bootsy skrev:OK, då är jag övertygad, det kommer aldrig att fungera.

Kan du höra av dig till STIM och förklara att det är ogörbart, Hitman? Kan du också passa på att ringa killarna på Youtube och säga att de avtal de redan tecknat med andra upphovsrättsorganisationer är futila och orealistiska?
Tror knappast att de skulle lyssna, tror du? Dessutom så tror jag inte att det finns något exempel där man knyter faktiskt tittande till ersättning åt den upphovsrättshavare som blivit betittad. Så då antar jag att vi pratar schabloner? Betala Gezzle även om man hellre skulle äta daggmask än lyssna på eländet?

Jag ser inga svar på hur knytningen skall gå till? Misstänker att du också ser vissa svårigheter.

Och varför så stingslig? Det är inte mitt fel att folk piratkopierar.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:
bootsy skrev:OK, då är jag övertygad, det kommer aldrig att fungera.

Kan du höra av dig till STIM och förklara att det är ogörbart, Hitman? Kan du också passa på att ringa killarna på Youtube och säga att de avtal de redan tecknat med andra upphovsrättsorganisationer är futila och orealistiska?
Tror knappast att de skulle lyssna, tror du? Dessutom så tror jag inte att det finns något exempel där man knyter faktiskt tittande till ersättning åt den upphovsrättshavare som blivit betittad. Så då antar jag att vi pratar schabloner? Betala Gezzle även om man hellre skulle äta daggmask än lyssna på eländet?

Jag ser inga svar på hur knytningen skall gå till? Misstänker att du också ser vissa svårigheter.

Och varför så stingslig? Det är inte mitt fel att folk piratkopierar.
Är bootsy stingslig? Look who is talking. Copyswede gör bara sitt jobb och samlar in den ersättning dom enligt lag är satta att samla in. Pengarna går till stor del till upphovsmännen. Du har precis kallat Sveriges upphovsmän för parasiter.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bootsy »

hitman skrev:
bootsy skrev:OK, då är jag övertygad, det kommer aldrig att fungera.

Kan du höra av dig till STIM och förklara att det är ogörbart, Hitman? Kan du också passa på att ringa killarna på Youtube och säga att de avtal de redan tecknat med andra upphovsrättsorganisationer är futila och orealistiska?
Tror knappast att de skulle lyssna, tror du? Dessutom så tror jag inte att det finns något exempel där man knyter faktiskt tittande till ersättning åt den upphovsrättshavare som blivit betittad. Så då antar jag att vi pratar schabloner? Betala Gezzle även om man hellre skulle äta daggmask än lyssna på eländet?

Jag ser inga svar på hur knytningen skall gå till? Misstänker att du också ser vissa svårigheter.

Och varför så stingslig? Det är inte mitt fel att folk piratkopierar.
Jag är inte stingslig, jag bara gör mig lite rolig över dig och din argumentationsteknik. Men tar du illa vid dig ska jag genast sluta.
Det finns modeller för hurtdetta ska funka, överenskommelser är redan gjorda med andra länders upphovsrättsorganisationer, som får betalt av Youtube. Varför skulle det vara omöjligt just för att det är lilla svenska STIM som är en av parterna?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

Krysopras skrev:
Jan Hellman skrev:
bootsy skrev:
Krysopras skrev:
Jan Hellman skrev:
Men nu är du där IGEN! Copyswede är inga parasiter.
Jo.

ÅH! Där fick du till det!
Ja den tog han på volley. :D
shoot the messenger :wink:


Det måste finnas ett annat sätt att finansiera det hela på, jag kan använda mjölkpaket för att förvara piratfilmer i, skall då dessa bli dyrare? Det är ett extremt trubbigt verktyg som knappast ökar allmänhetens tilltro till upphovsrättsmän mfl.
"Upphovsrättsmän"? Upphovsrätten är namnet på en lagstiftning. Dom som skyddas av upphovsrätten kallas för upphovsmän. ;)
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av cub »

Jan Hellman skrev:Copyswede gör bara sitt jobb och samlar in den ersättning dom enligt lag är satta att samla in. Pengarna går till stor del till upphovsmännen. Du har precis kallat Sveriges upphovsmän för parasiter.
Men lagen kanske borde ses över? Jag har svårt att se vilka upphovshens som skulle behöva få betalt för att jag köper ett USB-minne för att kunna installera en Ubuntu Live CD på? I vilket sammanhang har någon upphovshen skapat något här? VEM ska ha betalt för detta USB-minne där det endast ligger Open Source data på? VEM missar eventuell intäkt genom att jag lägger sagda linux distribution på ett USB-minne? Om jag köper en cd av den personens musik, kan jag då dra av den extra skatten för mitt USB-minne?
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av joachime »

cub skrev:Om jag köper en cd av den personens musik, kan jag då dra av den extra skatten för mitt USB-minne?
Nej. Privatkopieringsersättningen är tänkt för varje privatkopia du gör. Så det spelar ingen roll i vilken ordning du skaffar skivan först och stickan sedan eller tvärtom. Ersättningen är densamma för stickan.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Jan Hellman skrev: Copyswede gör bara sitt jobb och samlar in den ersättning dom enligt lag är satta att samla in. Pengarna går till stor del till upphovsmännen. Du har precis kallat Sveriges upphovsmän för parasiter.
Inte är Copyswede samma sak som Sveriges upphovsrättshavare. Men jag tycker att Copyswede är parasiter, och det är jag ju inte ensam om.

Kassettskatten gick väl möjligen att förstå logiskt men när man nu lyckats utvidga den till hårddiskar och USB-minnen så är skamgränsen passerad. Och ja, när de tar betalt av mig när jag t.ex köper en extern hårddisk (som min fotointresserade familj har till backuper av bilder och en disk som i likhet med majoriteten av Sveriges hårddiskar och USB-minnen aldrig någonsin kommer användas till att privatkopiera CD-skivor jag köpt) för att ge pengar till Per Gezzle: då är de parasiter.

Men låtom oss inte gräla när julefriden nalkas, vi har ju diskuterat detta tidigare utan att vi blivit överens.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:
Jan Hellman skrev: Copyswede gör bara sitt jobb och samlar in den ersättning dom enligt lag är satta att samla in. Pengarna går till stor del till upphovsmännen. Du har precis kallat Sveriges upphovsmän för parasiter.
Inte är Copyswede samma sak som Sveriges upphovsrättshavare. Men jag tycker att Copyswede är parasiter, och det är jag ju inte ensam om.

Kassettskatten gick väl möjligen att förstå logiskt men när man nu lyckats utvidga den till hårddiskar och USB-minnen så är skamgränsen passerad. Och ja, när de tar betalt av mig när jag t.ex köper en extern hårddisk (som min fotointresserade familj har till backuper av bilder och en disk som i likhet med majoriteten av Sveriges hårddiskar och USB-minnen aldrig någonsin kommer användas till att privatkopiera CD-skivor jag köpt) för att ge pengar till Per Gezzle: då är de parasiter.
Vad är det som är för svårt att fatta? Det är en internationell lagstiftning. Pengarna går i stort till upphovsmännen. Dom som jobbar på Copyswede är vanligt folk. Är upphovsmännen parasiter? Det är ju det du skriver. Copyswede är bara dom som kasserar in upphovsmännens pengar. Sen tycker jag fortfarande att det är besynnerligt att du tycker att det är helt ok att handla lagringsmedia och betala kassettkopieringsavgiften i Tyskland istället så att pengarna hamnar i Sandra´s och Wolfgang Petry´s fickor istället för hos svenska upphovsmän som f-bass och Pernilla Andersson. Jag fattar inte logiken bakom detta.
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av mange »

EKO EKO EKO EKO EKO EKO EKO EKO osv.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Jan Hellman skrev: Vad är det som är för svårt att fatta? Det är en internationell lagstiftning. Pengarna går i stort till upphovsmännen. Dom som jobbar på Copyswede är vanligt folk. Är upphovsmännen parasiter? Det är ju det du skriver. Copyswede är bara dom som kasserar in upphovsmännens pengar. Sen tycker jag fortfarande att det är besynnerligt att du tycker att det är helt ok att handla lagringsmedia och betala kassettkopieringsavgiften i Tyskland istället så att pengarna hamnar i Sandra´s och Wolfgang Petry´s fickor istället för hos svenska upphovsmän som f-bass och Pernilla Andersson. Jag fattar inte logiken bakom detta.
Nej, inte heller denna upprepning av kända åsikter får mej att ändra uppfattning. Så jag föreslår att vi släpper detta, med konstaterandet att vi är oense.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:
Jan Hellman skrev: Vad är det som är för svårt att fatta? Det är en internationell lagstiftning. Pengarna går i stort till upphovsmännen. Dom som jobbar på Copyswede är vanligt folk. Är upphovsmännen parasiter? Det är ju det du skriver. Copyswede är bara dom som kasserar in upphovsmännens pengar. Sen tycker jag fortfarande att det är besynnerligt att du tycker att det är helt ok att handla lagringsmedia och betala kassettkopieringsavgiften i Tyskland istället så att pengarna hamnar i Sandra´s och Wolfgang Petry´s fickor istället för hos svenska upphovsmän som f-bass och Pernilla Andersson. Jag fattar inte logiken bakom detta.
Nej, inte heller denna upprepning av kända åsikter får mej att ändra uppfattning. Så jag föreslår att vi släpper detta, med konstaterandet att vi är oense.
Det är helt ok men släpp dina förbannade nedvärderande omskrivningar. Du har lovat det gång efter annan. Kanske dags nu. Det är ingen som är "parasit" i detta. Åtminstone inte i jämförelse med piraterna.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Jan Hellman skrev:
Det är helt ok men släpp dina förbannade nedvärderande omskrivningar. Du har lovat det gång efter annan. Kanske dags nu. Det är ingen som är "parasit" i detta. Åtminstone inte i jämförelse med piraterna.
Där är jag ju av en annan uppfattning som bekant. Men vi skulle ju inte diskutera fildelning och pirater i denna tråd, så vi släpper det.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:Där är jag ju av en annan uppfattning som bekant.
Tyck vad du vill men sluta upp med att nedvärdera allt som har med musikbranschen att göra genom nedsättande ord. Fatta att Copyswede är satta att driva in en avgift som det beslutats om på EU- och FN-nivå. Det är upphovsmännen som denna avgift kommer till gagn så det är upphovsmännen som du i slutändan kallar "parasiter". Och jag fattar fortfarande inte varför du enbart snöat in dig på den svenska musikbranschen generellt och Gessle specifikt när detta är internationell lagstiftning (nåväl, västvärlden åtminstone.....) och du hittar någon form av av Gessle-liknande upphovsman i precis ALLA länder. Även Tyskland där du tydligen köper lagringsmedia ifrån. Men f-bass vill du tydligen inte stödja. Eller Pernilla Andersson. Eller Freddie Wadling..... Köp lagringsmedia från Pakistan eller Afganistan. Då tror jag att du kommer runt privatkopieringsavgiften. Det är HELT ok att inte gilla avgiften i sig men lägg ner skitsnacket.
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Marshall »

Jan Hellman skrev:
hitman skrev:
Nej, inte heller denna upprepning av kända åsikter får mej att ändra uppfattning. Så jag föreslår att vi släpper detta, med konstaterandet att vi är oense.
Det är helt ok men släpp dina förbannade nedvärderande omskrivningar.
Hur är det på BS? Får man skriva förbannade nedvärderande omskrivningar där? Tex om andra basister?
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Bachbarian »

Marshall skrev:
Jan Hellman skrev:
hitman skrev:
Nej, inte heller denna upprepning av kända åsikter får mej att ändra uppfattning. Så jag föreslår att vi släpper detta, med konstaterandet att vi är oense.
Det är helt ok men släpp dina förbannade nedvärderande omskrivningar.
Hur är det på BS? Får man skriva förbannade nedvärderande omskrivningar där? Tex om andra basister?
Bara om de inte gillar Copyswede.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

http://bgr.com/2012/12/06/spotify-paid-subscribers/

Spotify har passerat 5 miljoner betalande kunder.

http://www.kulturradet.se/sv/bidrag/bev ... Fonogram1/

Härom dagen offentliggjorde Kulturrådet vilka som fått bidrag ur fonogramstödet för andra omgången 2012.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av GandhiMK2 »

Årets STIM-rates för reklamradiokanalerna.
SHIT vad rik man blir...;-)

RIX FM: 1,20 kr/minut
Mix Megapol: 0,98 kr/minut
Bandit Rock: 0,53 kr/minut
Rockklassiker: 0,57 kr/minut
NRJ: 1,32 kr/minut
Lugna favoriter: 3,69 kr/minut
107,1 Vinyl: 2,84 kr/minut
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av TDHP »

Hur många minuter musik sänder en reklamradiostation i snitt per dygn ungefär?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av GandhiMK2 »

säg ca 1000 min. Det är 45/h
Nrj, tex, lever ju på att erbjuda musik till lyssnarna. Det kostar dom alltså 1300 kr per dygn....;.) Magiskt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av TDHP »

f-bass skrev:säg ca 1000 min. Det är 45/h
Nrj, tex, lever ju på att erbjuda musik till lyssnarna. Det kostar dom alltså 1300 kr per dygn....;.) Magiskt.
Löjligt!
Undrar vad dom har för inkomster, kunde ju vara kul att se förhållandet.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av joachime »

f-bass skrev:säg ca 1000 min. Det är 45/h
Nrj, tex, lever ju på att erbjuda musik till lyssnarna. Det kostar dom alltså 1300 kr per dygn....;.) Magiskt.
Det låter ganska snett att av en kommersiell radiostations dagliga omsättning skulle de som levererar ca 75 % av innehållet erhålla dryga tusenlappen.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Skriv svar