Ljudbild live (jazz vs p-bas)

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Ljudbild live (jazz vs p-bas)

Inlägg av engson »

Jag trodde inte jag skulle behöva säga detta...
men igår fick jag inte alls styr på ljudet med jazzbasen på bluesgiget.
I backlinen fanns en Warwick combo, som säkert är bra, men jag begrep mej inte på den, och fick inte alls till nåt schysst ljud som jag kände mej hemma med.
Men mot slutet skulle vi spela en låt till, och då bytte jag till min p-bas, och då funkade det mycket bättre! :)
Tror att jag får spara ihop pengar till en Custom Schatz, med p-baskropp och tunn och smal jazzhals!!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Re: Ljudbild live (jazz vs p-bas)

Inlägg av bjelkeman »

Körde du rakt in i stärkaren eller hade du egen preamp?
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Inte helt ovanlig situation tror jag. Jazzbasen låter lite mer "hängmatta", samma effekt som preshape-filtret på stärkaren. Dvs, det låter fett och mjukt och härligt när man spelar själv men när man hamnar på scen i en lokal med dålig akustik och högljudda gitarrister/trummis så hörs man inte - det bara mullrar.
P-basen har mer mellanregister i grundljudet, kan upplevas som hårdare för sig själv men tränger igenom ljudbilden bättre i en bandsituation.

Jag ägnade 20 år åt att försöka få min P-bas att låta som en Jazz, men sedan såg jag Ljuset och är helnöjd.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

körde du med båda mickarna på fullt ställ?
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

hitman skrev:Inte helt ovanlig situation tror jag. Jazzbasen låter lite mer "hängmatta", samma effekt som preshape-filtret på stärkaren. Dvs, det låter fett och mjukt och härligt när man spelar själv men när man hamnar på scen i en lokal med dålig akustik och högljudda gitarrister/trummis så hörs man inte - det bara mullrar.
P-basen har mer mellanregister i grundljudet, kan upplevas som hårdare för sig själv men tränger igenom ljudbilden bättre i en bandsituation.
Det där håller jag verkligen inte med om !! vad är det för jazzbasar du har spelat på? :roll:
Jag tycker generellt att jazzbasar har ett tightare och ett mer kärnfullt ljud.. medans p-basar många gånger kan låta boomigt och odistinkt. -- Glömmer aldrig ett gig som jag hade tagit med mig min p-bas med flats.. det var halvtaskig akustik i den lokalen, och basljudet blev en enda stor GRÖT hur vi än rattade, det gick bara inte att få bort mullret den gången. GISSA om saknade jag min jazzbas med roundwounds då !! Har varit med om liknande situationer flera gånger. - och nej, det har inte berott på dåliga "rattare".
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jag har gjort samma resa - bort från jazzbas och mot p-bas. Med tre nedstämda gitarrer och trummor krävs det mellanregister (och en furstlig portion dist) för att höras. Dessutom låter distad p-bas fantastiskt gött, så jag är nöjd.
/Linus
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

hitman skrev:Inte helt ovanlig situation tror jag. Jazzbasen låter lite mer "hängmatta", samma effekt som preshape-filtret på stärkaren. Dvs, det låter fett och mjukt och härligt när man spelar själv men när man hamnar på scen i en lokal med dålig akustik och högljudda gitarrister/trummis så hörs man inte - det bara mullrar.

Jag ägnade 20 år åt att försöka få min P-bas att låta som en Jazz, men sedan såg jag Ljuset och är helnöjd.

Jag håller inte med. Har inte Jazzen mer kärnfull mid än P-bas? Tycker många gånger min jazz tar för sig bättre i livesammanhang? P-basen tycker jag har mer av fet botten och low-mid. Som kan bli diffust ibland. Speciellt på scener som förstärker låga frekvenser. (Jönköpings teater t ex... mardröm för basister.)
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem

Inlägg av Enbasist »

lowfreq skrev: Det där håller jag verkligen inte med om !! vad är det för jazzbasar du har spelat på? :roll:
Jag tycker generellt att jazzbasar har ett tightare och ett mer kärnfullt ljud.. medans p-basar många gånger kan låta boomigt och odistinkt
+ 1

Jag spelar både jazz och P-bas och upplever att jazzbasen med sina dubbla single coils, varav en stallmick har ett mer fullt tonspektrum och därför mer mellanregister/tydlighet och lite mer lågbotten jämfört med en post 57 P-bas.
Däremot kan P-basen ha sin charm i enkelheten med en mick. En P-bas låter oftast boomigare/dånigare med sitt mer lowmid "honk".
I vissa sammanhang oslagbart men inte alltid.
I min lilla basvärld är iaf jazzbasen detsamma som mid/growl eller ett fullt ljud och P-basen detsamma som fös :)
Skulle inte vilja vara utan nån av dom.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Enbasist skrev:
lowfreq skrev: Det där håller jag verkligen inte med om !! vad är det för jazzbasar du har spelat på? :roll:
Jag tycker generellt att jazzbasar har ett tightare och ett mer kärnfullt ljud.. medans p-basar många gånger kan låta boomigt och odistinkt
+ 1

Jag spelar både jazz och P-bas och upplever att jazzbasen med sina dubbla single coils, varav en stallmick har ett mer fullt tonspektrum och därför mer mellanregister/tydlighet och lite mer lågbotten jämfört med en post 57 P-bas.
Däremot kan P-basen ha sin charm i enkelheten med en mick. En P-bas låter oftast boomigare/dånigare med sitt mer lowmid "honk".
I vissa sammanhang oslagbart men inte alltid.
I min lilla basvärld är iaf jazzbasen detsamma som mid/growl eller ett fullt ljud och P-basen detsamma som fös :)
Skulle inte vilja vara utan nån av dom.
Håller helt med, även om jag skulle kalla P-basen "mullig och fyllig" snarare än boomig (rätt rattad såklart, jazz o P kräver lite olika ratning IMO). Sista meningen ovan är klockren - skulle inte vilja vara utan någon av dom! Dessutom gillar jag P/J-bestyckning väldigt mycket.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem

Inlägg av Enbasist »

Ja, i rätt anläggning och rätt rattad är säkert mullig och fyllig rätt beskrivning på P-bas ljudet. Har haft en del olika jazz- och P-basar genom åren och ingen av dom har låtit lika så det finns säkert stor variation även i samma modell. Hade en -68 P-bas som i princip gav lika tydlig mid som mina jazzar fast ändå på ett P-bas sätt. Vete tusan varför jag sålde den. Min urgamla jazz låter mer P om halsmicken (nästan iaf) än min modernare P. PJ är en bra variant helt klart [THUMBS UP SIGN]
Annars är mitt största problem att välja vilken jag tror att jag vill spela på för dagen. Tur att jag inte fastnade för MM Stingray också :) Var där och nosade ett tag.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

engson skrev:Jag trodde inte jag skulle behöva säga detta...
I backlinen fanns en Warwick combo, som säkert är bra, men jag begrep mej inte på den, och fick inte alls till nåt schysst ljud som jag kände mej hemma med.
Men mot slutet skulle vi spela en låt till, och då bytte jag till min p-bas, och då funkade det mycket bättre! :)
Tror att jag får spara ihop pengar till en Custom Schatz, med p-baskropp och tunn och smal jazzhals!!
Om du har det problemet och inte kan eq-a dej till ngt vettigt fäste så kan du dra av ett par milimeter på stallmiken (eller dra av den helt) så kommer tydligheten som ett brev på posten.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

f-bass skrev:
engson skrev:Jag trodde inte jag skulle behöva säga detta...
Om du har det problemet och inte kan eq-a dej till ngt vettigt fäste så kan du dra av ett par milimeter på stallmiken (eller dra av den helt) så kommer tydligheten som ett brev på posten.
+1
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Tack för tips och tankar!
Skriv svar