Jag kan fan inte spela bas.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Jag kan fan inte spela bas.

Inlägg av Heyman »

Jag har spelat bas i över 25 år, Spelat på nio fullängdare och ett antal singlar, EP's, otaliga demos och självsläpp MEN jag kan fan inte spela bas. Man ska inte säga att jag hajar saker snabbt men det känns som om det tagit lite tid innan jag kommit till insikt. Jag spelar som jag tycker det låter bra, har säkert usel teknik och lär mig i princip det som behövs för att spela varje låt.

SÅ, det börjar bli dags att ta lite lektioner tänkte jag. Ska man hitta nån form av gruppundervisning eller studiecirkel? Vilken nivå ska man lägga sig på? Jag är väl mer fingerfärdig än en massa andra och hoppas att jag har vettigt groove men när det kommer till teori är jag nog riktigt jävla usel.

Är det bättre med privatlektioner? Känns som privatlektioner kan vara typ som att titta på youtubeklipp och ganska tråkigt. Jag är ganska usel på att sitta på kammaren och det känns rent intuitivt som att grupp skulle funka bättre.

Tips och förslag mottages tacksamt.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Re: Jag kan fan inte spela bas.

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag kan inte heller spela bas men så länge jag får göra det och tycker det är kul så struntar jag i det
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Det är väl så jag gjort i 25 år men jag börjar få ett sug efter att lära mig mer.

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Det viktigaste jag har lärt mig genom åren är att spela så lite som möjligt
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Lagoma korvar är bäst. Jag spelar mycket ibland och lite ibland. Det är inte riktigt smakfrågorna jag brottas med.

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag tror på privatlektioner!

En bra lärare kan se vars du ligger och kunna mejsla ut vad det faktiskt är du BÖR lära dig och VILL lära dig.
Tror det är lättast att få till m otivationen också med de förutsättningarna.

Kolla med Basmartin t.ex.
Bor väl lite långt från dig kanske iofs...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Jag tror också på privatlektioner. Då kan läraren anpassa lektionerna efter just dina förutsättningar, behov och intressen.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Jag misstänker att du har rätt privatlektioner är nog absolut bästa alternativet och där man får undervisning på rätt nivå. Jag skulle ju gärna ha någon i krokarna i Stockholms södra förorter.
Det känns dock som om grupplektioner är roligare.

Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem

Inlägg av klasextas »

När jag gick i kommunala musikskolan hade jag en gitarrist som baslärare. Han lärde mig genom att jag kompade när han spelade. Det tycker jag är ett bra koncept om man vill lära sig teori, men inte teknik förstås...
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

finns väl många grymma baslärare i sthlm?
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Ja det måste väl finnas ett flertal lärare här och det är därför jag startar tråden.

Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Den här hen är det någon som känner till?
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=22&t=58826#wrap" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

men.. studiecirklarna är väl oftast upplagda som "privatlektioner", alltså att man träffar läraren en och en och inte sitter i ring tillsammans...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Så kanske det är, jag har aldrig gått på instrumentkurs förutom typ en termin på kommunala musikskolan i 7:an.

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Inti?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nordrack »

Om du inte redan har koll på det så förståelsen för vad kyrkotonarternar innebär öppnar upp för att kunna improvisera i låtar utan att vara orolig för att hamna "fel". Sen hade jag kollat in alla positioner i penta skalan.
https://www.facebook.com/heavydeathofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/necrocurse" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Fascinerande tråd. Du har gjort en massa plattor, lirat i 25 år men nu kommit på att du "inte kan spela". Men om teorikunskapen är det som definierar att man "kan" spela ett instrument så är vi många som aldrig kommer att lära oss... :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag skulle jättegärna vilja höra någon av dom plattorna du "inte spelat bas på" ;-) så kanske jag kan ge dej en snabb lektion över internet genom att bara lyssna på dej....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

f-bass skrev:Jag skulle jättegärna vilja höra någon av dom plattorna du "inte spelat bas på" ;-) så kanske jag kan ge dej en snabb lektion över internet genom att bara lyssna på dej....
Det finns ju även ett antal ondskefulla övningar av dig på tuben.
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Inlägg av Doningen »

inber skrev:Fascinerande tråd. Du har gjort en massa plattor, lirat i 25 år men nu kommit på att du "inte kan spela". Men om teorikunskapen är det som definierar att man "kan" spela ett instrument så är vi många som aldrig kommer att lära oss... :wink:
+1. Det kan inte vara en slump att jag hittade det här klippet idag. Det är med en "hyfsat" känd basist som säger sig inte kunna noter (2:15) och som tycker det är pinsamt att han ligger högt i mixen på en hitsingel (runt 4:00) ...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DEDeIsOe3Rw[/youtube]

Kanske kan funka som lite stöd i livet för många av oss.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++

Inlägg av Håcke »

Doningen skrev:
inber skrev:Fascinerande tråd. Du har gjort en massa plattor, lirat i 25 år men nu kommit på att du "inte kan spela". Men om teorikunskapen är det som definierar att man "kan" spela ett instrument så är vi många som aldrig kommer att lära oss... :wink:
+1. Det kan inte vara en slump att jag hittade det här klippet idag. Det är med en "hyfsat" känd basist som säger sig inte kunna noter (2:15) och som tycker det är pinsamt att han ligger högt i mixen på en hitsingel (runt 4:00) ...

Hmm.... ja, eller så låter det verkligen dåligt när jag / vi tycker att det låter dåligt.

Men om man efter 25 år fortfarande får vara med och spela kan man nog spela.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

TJag behöver nog teorikunskaper skulle jag gissa, känner mig ofta ganska låst och får sitta och lyssna efter vad jag tycker låter OK. Antar att man blir lite smidigare när man vet vad som är tillåtet och inte.
När bandet snackar att ett riff går i typ 15/16 å tänker jag att allt går i entakt och kör på . Det funkar men känns väl inte riktigt bassistigt.

Basspel kan man väl hitta på:
Mr. Death "Detached From Life" Ultrahög distad bas som nästintill överröstar gitarrerna,. Jag la basen på 6 timmar vilket jag tycker är ganska snabbt pinkat för en fullängdare. Så mitt problem är inte att lägga rätt sak på rätt plats utan mer att jag li princip bara kan spela den musik jag lyssnar på.
Mr. Death "Descending From Ashes"

Lite äldre spel finns på.
Tiamats två första plattor, men det är ju över 20 bast sedan och då kunde jag verkligen inte spela bas så jag skäms som fan över liret där.

Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Doningen skrev:

Fantastiskt klipp. Alla fattar att det är pure genius man hör och får uppleva, programledaren är helt lyrisk över basslingan på en låt (hur ofta händer det...?). Alla fattar, utom basisten själv. Han blir generad.

Jag misstänker att Heymans största problem är att han stämt ner sin Rick så jäkla lågt att han inte hör vad han spelar ibland. Har man inte fått sparken ur bandet på 25 år, så lär inte silkessnöret komma fram de närmaste 25 åren heller... :wink:

Fortsätt rocka, Heyman!
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Jag har iofs aldrig fått sparken men jag har inte heller spelat i samma band hela livet.
Det är väl när man kollar på sådana där klipp man känner att man är riktigt jävla usel. Iofs stämmer han ju inte ner vilket är lite töntigt men karln är ju en jävel på bas.

Edit: klart man stämmer ner så mycket att man inte hör vad man spelar, lite dist på det så klarar man sig i 25 år innan man måste börja ta lektioner.

Janne

Inlägg av Janne »

Go for it. Lite teorikunskaper skadar aldrig och kan säkert ta spelandet till nya nivåer. En tanke är iofs om du känner att du är säker på det speltekniska så kanske det är lika bra att lära dig spela piano, faktiskt mycket lättare att få riktigt grepp om teorin vid det instrumentet.
Skriv svar