"Kan ni spela en önskelåt?"
- Per
- Medlem++
"Kan ni spela en önskelåt?"
Mitt i sista låten ikväll kom en salongsberusad, ung dam fram och sa, (eller som vanligt snarare halvskrek), i mitt öra:
-Kan ni spela en önskelåt?
-Nja, det här är ju sista låten...
-Jo, men kan ni inte spela Still got the blues?
-Vi spelar den nu.
-Jo, men jag menar Still got the blues.
-Ja, det är den vi spelar just nu.
-Jo, men Emil skulle hemskt gärna vilja höra Still got the blues.
-Men be då honom att lyssna, för vi spelar Still got the blues just nu.
Hon såg lite förvirrad ut, när hon gick. Jag försökte ta mig igenom slutet av Still got the blues utan att bryta ihop.
-Vi spelar den nu.
Hon såg lite förvirrad ut, när hon gick. Jag försökte ta mig igenom slutet av Still got the blues utan att bryta ihop.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
- Poester
- VIP medlem
Re: "Kan ni spela en önskelåt?"

Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
- fieldflower
- Hedersmedlem
"Nej, det tänker vi fan inte göra! Vi spelar bara Criiiiideeeenss!!"
Medlem i PB50+
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Hahahaha!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Haha!
Vi lirade för 500 manliga män i byggkläder i helgen. Södermalms Trä hade oktoberfest för kunder och leverantörer. Allt bra så långt.
De bjöd på öl och käk redan från 17:00 så törstiga gubbar i tuffa t-tröjor och keps såg såklart till att vara bra på arslet innan festen stängde 20:30...
I andra set, när vi hade lirat alla rockdängor, metalklassiker, boogie- och blues vi har för att hålla humör och tempo uppe så gav vi oss på några Ramoneslåtar. Mellan två låtar kommer en milt påstruken gubbe och vill höra "Corinna"?!?!
Jag har inget emot låten, artisten eller han som önskade... Men jag häpnar över dels att han ens kom på att fråga oss spela den, och dels att han önskade att vi skulle spela DEN...
Det gjorde vi inte
Vi lirade för 500 manliga män i byggkläder i helgen. Södermalms Trä hade oktoberfest för kunder och leverantörer. Allt bra så långt.
De bjöd på öl och käk redan från 17:00 så törstiga gubbar i tuffa t-tröjor och keps såg såklart till att vara bra på arslet innan festen stängde 20:30...
I andra set, när vi hade lirat alla rockdängor, metalklassiker, boogie- och blues vi har för att hålla humör och tempo uppe så gav vi oss på några Ramoneslåtar. Mellan två låtar kommer en milt påstruken gubbe och vill höra "Corinna"?!?!
Jag har inget emot låten, artisten eller han som önskade... Men jag häpnar över dels att han ens kom på att fråga oss spela den, och dels att han önskade att vi skulle spela DEN...
Det gjorde vi inte
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
-
- Medlem++
Sånt här saknar jag när man bara kör eget.. den närmsta vi har kommit är REO Speedwagon-önskning... 

- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- Jan Hellman
- VIP medlem
Spelade på en minneskväll över Ulla Billquist för 7 år sedan. 100 år sedan Ulla Billquist föddes. Inhopp-gig för mig. Bandet spelade enbart Ulla Billquist-låtar. På Ulla Billquist's 100-årsdag. Även då kom det fram en full idiot och ville höra Creedence......
-
- Medlem++
Alltså varför vill folk höra Creedence så fort ett band lirar?
- Poester
- VIP medlem
För att det tydligen är rätt bra!RolleHarris skrev:Alltså varför vill folk höra Creedence så fort ett band lirar?
-
- Medlem++
Creedence är bra. Coverband som lirar Creedence=inte bra
- Poester
- VIP medlem
Sweet home alabama då?RolleHarris skrev:Creedence är bra. Coverband som lirar Creedence=inte bra

- bassmayhem
- Kontot är inaktiverat
Vi fick en förfrågan att spela Duelling Banjos på ett gig! Vi gjorde det på gitarr och sexsträngad bas... 

Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
- BBQV
- Forumvärd
Sist jag stod på en scen klev en överförfriskad f.d. dansbandsmusiker som minsann visste hur en slipsten skulle dras (eftersom han faktiskt, enligt egen utsago, spelat för prins Carl Philip) upp på scenen och bad att få framföra Cornelis gamla dänga Turistens klagan så det blev lite stil och fason på tillställningen. Vi lät honom göra det och efteråt tackade han oss genom att berätta att vi var oprofessionella som inte visade mer entusiasm och glädje över att få kompa honom.
Senare under kvällen så uppstod handgemäng utanför lokalen och efter det så såg vi inte till dansbandsmannen mer. Jag hoppas det var han som åkte på däng...
Senare under kvällen så uppstod handgemäng utanför lokalen och efter det så såg vi inte till dansbandsmannen mer. Jag hoppas det var han som åkte på däng...
- magnusb
- VIP medlem
"När vi kan en mycket bättre låt, varför spelar vi då den här" - Svenne Rubins
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
- Grafen
- Hedersmedlem
-Kan ni spela en vals också?
-Vi spelade just en vals.
-Ja, men en engelsk vals alltså?
-...
-Vi spelade just en vals.
-Ja, men en engelsk vals alltså?
-...
Stallet är hendekagonalt.
-
- Medlem++
Re: Sv: "Kan ni spela en önskelåt?"
Ännu värrePoester skrev:Sweet home alabama då?RolleHarris skrev:Creedence är bra. Coverband som lirar Creedence=inte bra

- bassmayhem
- Kontot är inaktiverat
Kompisen fick frågan av en fyllskalle: "Kan ni spela Kittalaj"? Stort frågetecken!!! "Ja, Kittalaj, du vet..."
Han var tvungen att be fyllskallen nynna lite på låten.
"Ja, du vet: "...kittalaj - kittalaj - kittalaj..." = "I like it, I like it, I like it, I like it, I li-li-like it..."
"Ja, du vet: "...kittalaj - kittalaj - kittalaj..." = "I like it, I like it, I like it, I like it, I li-li-like it..."

Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
- kmo
- Medlem++
Re: Sv:
Görs den med tre gitarrister, piano och svängigt så är det en makalöst bra låt.RolleHarris skrev:Ännu värrePoester skrev:Sweet home alabama då?RolleHarris skrev:Creedence är bra. Coverband som lirar Creedence=inte bra
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- AlbinH
- VIP medlem
Ahmendu! Det enda rimliga svaret måste vara att låten hade hon noll koll på men DIG hade hon koll på.Per skrev: Hon såg lite förvirrad ut, när hon gick. Jag försökte ta mig igenom slutet av Still got the blues utan att bryta ihop.

Det var helt enkelt en invit. Hon stötte på dig!
Var någonstans spelade ni?

Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
-
- Medlem++
Re: Sv: "Kan ni spela en önskelåt?"
Mm. Men tänk dig den med en ensam trubadur med akustiskgitarr och sång genom ett PA. *ryyyyyyyser*kmo skrev:Görs den med tre gitarrister, piano och svängigt så är det en makalöst bra låt.RolleHarris skrev:Ännu värrePoester skrev:Sweet home alabama då?RolleHarris skrev:Creedence är bra. Coverband som lirar Creedence=inte bra
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Någon berättade för mig att tikkalai (stavning?) betyder gom på finska....bassmayhem skrev:Kompisen fick frågan av en fyllskalle: "Kan ni spela Kittalaj"? Stort frågetecken!!! "Ja, Kittalaj, du vet..."
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
- Basare
- Medlem+
Re:
Nästan rätt, kitalaki = gomTarzan08 skrev:Någon berättade för mig att tikkalai (stavning?) betyder gom på finska....bassmayhem skrev:Kompisen fick frågan av en fyllskalle: "Kan ni spela Kittalaj"? Stort frågetecken!!! "Ja, Kittalaj, du vet..."
- fieldflower
- Hedersmedlem
Re: Sv:
Och jag som precis ikväll har lagt till just den till trubadurlåtarna på allvar.RolleHarris skrev:Mm. Men tänk dig den med en ensam trubadur med akustiskgitarr och sång genom ett PA. *ryyyyyyyser*kmo skrev:Görs den med tre gitarrister, piano och svängigt så är det en makalöst bra låt.RolleHarris skrev:Ännu värrePoester skrev:Sweet home alabama då?RolleHarris skrev:Creedence är bra. Coverband som lirar Creedence=inte bra

Fast det blir såklart med loop-pedal så det blir längs vägen med 2 gitarrer, bas, takt och flerstämmigt på "Sweet home Alabama"...
Medlem i PB50+

När vi spelade med mitt band som enbart kör discolåtar från 70-talet, kom några damer fram och önskade Ranelids "Mirakel". "Nä, den kan vi inte" svarade vi. "Johoo, utbrast dom, vi jobbar som lärare och hörde när ni spelade den förra veckan! Alla i bandet jobbar på musikskolan och mycket riktigt hade vi kört Mirakel med omgjord text på en skolföreställning. Tom på 22 skolföreställningar. Det var bara att inse sig besegrad och spela eländet..
- leo
- Medlem
Hon kanske var ironiskPer skrev:Mitt i sista låten ikväll kom en salongsberusad, ung dam fram och sa, (eller som vanligt snarare halvskrek), i mitt öra:
-Vi spelar den nu.