GAS radar 2014

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

GAS radar 2014

Inlägg av bjelkeman »

Så ett nytt fräscht år är på gång. Vad är på GAS radarn för 2014?

Intressant nog så är det ganska lite på min radar. Kanske en MXR Phase 90.
Annars så har jag ett par basar som måste fixas lite med, elektronik mest.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: GAS radar 2014

Inlägg av fieldflower »

På behöver-listan:
- Sansamp Bass driver deluxe.

På vore-kul-listan:
- Yamaha THR-10
- P-bas
- Roland GR-55
- Minitopp
- TKS-låda
- Macbook
- iPad
- VoiceLive 2
- Ny ackegura
- Ny ackebas
- Kontra (om man kunde komma på hur man skulle få plats med den)
- IEM
- Tremolomunspel
- Fler diatoniska munspel

Återkommer med resten av listan.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

Inte så mycket för min egen del faktiskt, däremot en del prylar till bandet. Vi behöver skaffa bättre toppar och en bättre mixer. Helst skulle jag vilja ha en sån där Mackie-mixer som man styr med en iPad, men de är nog tyvärr lite för dyra för bandkassan.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Oj, efter kvällens session med en vän och låtskrivare så började vi skissa på en studio i källaren... Aj då. Jag som kände mig GAS fri.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem

Inlägg av klasextas »

Ett ljud jag är nöjd med. Och nåt kortskaligt...eb3 typ.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Re: Sv: GAS radar 2014

Inlägg av mrbaloo »

En bandlös pj-bas stod länge på min gas-lista. Och under 2013 föll den på plats. Men vad är GAS för 2014? Hmm.

Jo! En kontrabas skulle sitta fint.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:Oj, efter kvällens session med en vän och låtskrivare så började vi skissa på en studio i källaren... Aj då. Jag som kände mig GAS fri.
Jag har bandets nya Presonus 16.4.2 mixer hemma.
Youtuba inte på en sådan! Och framför allt inte på en 24.4.2!!

Enkel att använda, inspelning med separerade kanaler till vilken DAW som helst pre/post med uppspelning och ljudskruvande. Kompressor, Gate, EQ, på varje kanal, inbyggda effekter, massa mätbryggealternativ.
AI-varianterna kan man koppla direkt till iPad för remote styrning, men de vanliga behöver man dator till.

Youtuba som sagt inte på en sån!

;)

Edit: Glömde - det är Gate, kompressor, EQ på alla Aux, Sub och main också. Och på Aux in.
Inte Youtuba på dessa!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

fieldflower skrev:
bjelkeman skrev:Oj, efter kvällens session med en vän och låtskrivare så började vi skissa på en studio i källaren... Aj då. Jag som kände mig GAS fri.

Enkel att använda, inspelning med separerade kanaler till vilken DAW som helst pre/post med uppspelning och ljudskruvande. Kompressor, Gate, EQ, på varje kanal, inbyggda effekter, massa mätbryggealternativ.
AI-varianterna kan man koppla direkt till iPad för remote styrning, men de vanliga behöver man dator till.

;)

Edit: Glömde - det är Gate, kompressor, EQ på alla Aux, Sub och main också. Och på Aux in.
Inte Youtuba på dessa!
Fan, vad har du gjort nu? :shock:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:
fieldflower skrev:

;)

Inte Youtuba på dessa!
Fan, vad har du gjort nu? :shock:
Welcome to the dark side!
We have cookies...
Medlem i PB50+
trikloretylen
Medlem+

Inlägg av trikloretylen »

:tummenupp:
Ja studio är dyrt men kul
Själv gasar jag efter shures PMS 900 eller sennheiser ew iem system
Och en riktigt bra P-bas
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Det "enda" jag är ute efter är att få sälja min rigg och då få råd att köpa en Axe FX-II. Skulle passa mig perfekt. :)
Användarvisningsbild
hellride
Medlem+

Inlägg av hellride »

Fame Baphomet V Gothic MM/J Satin black/gold och en likadan fast Satin black/red.
O en ny topp o låda/or.
BAS Ä GÖTT
Bild
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Hörru bjelkis... Du råkar inte ha en dator med firewire...?
Jag kommer inte åt att uppdatera mixern med senaste mjukvara med min dator, och du är kanske intresserad av att klämma lite på mixen.
Jag tänker mig ett win win-besök med en mixer under armen (förutom att din gas kanske tilltar) ...)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

En Ampeg V-4B Reissue skulle sitta fint...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

fieldflower skrev:Hörru bjelkis... Du råkar inte ha en dator med firewire...?
Jag kommer inte åt att uppdatera mixern med senaste mjukvara med min dator, och du är kanske intresserad av att klämma lite på mixen.
Jag tänker mig ett win win-besök med en mixer under armen (förutom att din gas kanske tilltar) ...)
Jag har en bärbar MacBook Pro med Firewire 800. Går det att använda? Jag har nog en Firewire 400 till 800 konverterare också om det behövs.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:
fieldflower skrev:Hörru bjelkis... Du råkar inte ha en dator med firewire...?
Jag har en bärbar MacBook Pro med Firewire 800. Går det att använda? Jag har nog en Firewire 400 till 800 konverterare också om det behövs.
Det ska nog funka med konverteraren.
Det är Firewire 400 ut från mixern, och en 400-400 kabel med.

Och du har inget emot att installera kontrollmjukvaran på din burk så vi kan köra uppgraderingen..?
Kontrollmjukvaran är pytteliten. Tog ingen stund alls att installera.

Om det låter som en kul plan - när passar det herrn?
Jag har ren kalender fram till tisdag, då det tydligen skall firas nånting...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Fint! Då ses vi.
Användarvisningsbild
spinaeus
Medlem

Inlägg av spinaeus »

Främst på listan ligger ett sammanhang att spela i och infrastruktur för att kunna göra det.

Annars ligger kontrabas, G&L L2500 och minirigg med två tks112 som konstanter på Gasräkningen.
1991 fretless EBMM Stingray, sunburst
1994 EBMM Stingray, natural velvet
GK MBS-III
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

fieldflower skrev:
bjelkeman skrev: Jag har bandets nya Presonus 16.4.2 mixer hemma.
Efter att ha tittat lite närmare på den tillsammans med fieldflower så måste jag säga att jag vart riktigt imponerad av vad den kan för pengarna.
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+

Inlägg av Utte »

Jag vill ha en 35" 6-strängad bas.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:
fieldflower skrev:
bjelkeman skrev: Jag har bandets nya Presonus 16.4.2 mixer hemma.
Efter att ha tittat lite närmare på den tillsammans med fieldflower så måste jag säga att jag vart riktigt imponerad av vad den kan för pengarna.
Kanonkul att se hur enkelt det var att spela in och spela upp!

Och lite imponerad och konfunderad över vilka möjligheter det finns med digital teknik.
Innan uppgradering fanns det 1 st 31 bands grafisk EQ och man kunde "bara" allokera monitortappning från de 16 kanalerna.
Efter uppgradering fanns det 8 st 31 bands grafiska EQ och man kan även allokera Aux return, tape, etc till monitor.
Hade det varit analoga prylar hade motsvarigheten varit att köpa till ett halvt rack med prylar, bara på en gratis uppgradering.
Fantastiskt!

Jag tackar och bockar för hjälpen!
Nu ska man bara köpa sig en Macbook då...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

GAS finns det ju (oftast) alltid i ryggbastet. Ibland vet man först när man ser det att man inte kan leva utan det... :nickar:

En liten topp + en TKS112 i svart med silvertyg finns alltid på listan. En GK MB200 hade varit trevligt att ha i fickan på gigbagen. Annars kan jag kanske möblera om i vardagsrummet och kasta ut matbordet för att ge plats åt en Trace Elliot V-type med förslagsvis en 215 låda. Skulle se fint ut bredvid Tv´n.

En lagom obas-förstärkare är jag säker på att jag behöver. Missade tråkigt nog en Peavey Classic 30 för ett humant pris alldeles innan jul. Den var moddad och då slog jag tvärstopp. Tyvärr var det bara jag som inte var påläst... synd på så rara ärter. :oops:

Någon slags elektroniskt trummelummeri hade också varit kul att leka med. Det finns en Yamaha-platta med ett antal programmerbara ytor som dessutom kan drivas med batteri. Utvecklande för rytmkänslan, eller hur? Och bara tänk tanken att ta den med till Systembolaget nästa lördag och sätta sig vid väggen och banka loss - "Androm till straff och varnagel" som det uttrycktes i brottsbalken fordomdags.

Sen vore det kanske dags att byta ut min Squier Jazz och Texas P mot en Fender Hot Rod? För att inte tala om ifall man hade råd... Lakland, Sadowsky, Mike Lull.... :cry:

Thank God For GAS!!!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:GAS finns det ju (oftast) alltid i ryggbastet. Ibland vet man först när man ser det att man inte kan leva utan det... :nickar:

En liten topp + en TKS112 i svart med silvertyg finns alltid på listan. En GK MB200 hade varit trevligt att ha i fickan på gigbagen. Annars kan jag kanske möblera om i vardagsrummet och kasta ut matbordet för att ge plats åt en Trace Elliot V-type med förslagsvis en 215 låda. Skulle se fint ut bredvid Tv´n.

En lagom obas-förstärkare är jag säker på att jag behöver. Missade tråkigt nog en Peavey Classic 30 för ett humant pris alldeles innan jul. Den var moddad och då slog jag tvärstopp. Tyvärr var det bara jag som inte var påläst... synd på så rara ärter. :oops:

Någon slags elektroniskt trummelummeri hade också varit kul att leka med. Det finns en Yamaha-platta med ett antal programmerbara ytor som dessutom kan drivas med batteri. Utvecklande för rytmkänslan, eller hur? Och bara tänk tanken att ta den med till Systembolaget nästa lördag och sätta sig vid väggen och banka loss - "Androm till straff och varnagel" som det uttrycktes i brottsbalken fordomdags.

Sen vore det kanske dags att byta ut min Squier Jazz och Texas P mot en Fender Hot Rod? För att inte tala om ifall man hade råd... Lakland, Sadowsky, Mike Lull.... :cry:

Thank God For GAS!!!
Om man vill komma undan billigt på trum-pads kan jag rekommendera att kika på Alesis PercPad. Typ 700:-.
Det är såklart en enkel variant med bara 25 ljud, men den verkar faktiskt låta helt ok. Finns en lite dyrare variant där man köra i egna ljud.
Har inte provat själv än, men det är ju grejer som finns i musikaffärerna så det är bara att testa...
Tänkte skaffa en sån till looperiet - klart bättre rytmljud än att banka på gitarren.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Ragge
Medlem

Inlägg av Ragge »

Carbine M6
PH 210 + 115
Ibanez echo shifter
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:... klart bättre rytmljud än att banka på gitarren.
Man kan göra som Gary Clark Jr gör också.
Blir liksom både grönt, organiskt, närproducerat och förmodligen Svanen-märkt.. :retar:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6JBRiOOUASs[/youtube]

Ja. Jo. Visst. Det vore coolt med en dobro också. En sådan har jag inte.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar