Döttrar som spelar bas?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++

Döttrar som spelar bas?

Inlägg av Håcke »

Igår kväll sa min 15-åriga dotter att hon vill lära sig spela bas.

Vi körde igång och började spela och vi lärde oss första låten Gimme some lovin med Bluesbrothers.
Hon var jätteduktig och fattade galoppen jättesnabbt.

Långa naglar är ju ett bekymmer förstås men det löser sig väl.

Efter att försökt träffa strängarna med plektrum ett tag så fattade vi att fingrarna är bättre för då känner man ju var strängarna är.
Det fick bli tummen då naglarna var för långa.

Det var jätteroligt!

Någon som har erfarenhet av döttrar som spelar bas?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Re: Döttrar som spelar bas?

Inlägg av anli »

Jodå... min dotter hade ett ryck som ung. Fick lite lektioner och en Allen Woody. Skrev till och med till Amy Humphry för lite tips :-)... lite kvinnlig förebild. Men döttrar är inte lika ihålliga när hormoneran rusar i kroppen och fest/polare/killar tar över. Intressen/prioriteringar liksom ändras :D
Nu är hon 20... kanske plinkar lite förstrött någon gång. Hon har inte ens märkt att jag norpat tillbaka Allen Woody basen.
Grabben (22) plockade upp guran med helt annat fokus. lirar en massa krånglig skit och tycker nog att jag är tafflig som musiker;-).

Kan inte svara varför det blev så annorlunda. Tyckte jag behandlade dem lika.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Kontakt:

Re: Döttrar som spelar bas?

Inlägg av gabrieldahl »

anli skrev:Jodå... min dotter hade ett ryck som ung. Fick lite lektioner och en Allen Woody. Skrev till och med till Amy Humphry för lite tips :-)... lite kvinnlig förebild. Men döttrar är inte lika ihålliga när hormoneran rusar i kroppen och fest/polare/killar tar över. Intressen/prioriteringar liksom ändras :D
Nu är hon 20... kanske plinkar lite förstrött någon gång. Hon har inte ens märkt att jag norpat tillbaka Allen Woody basen.
Grabben (22) plockade upp guran med helt annat fokus. lirar en massa krånglig skit och tycker nog att jag är tafflig som musiker;-).

Kan inte svara varför det blev så annorlunda. Tyckte jag behandlade dem lika.
Räcker nog ofta inte att föräldrarna behandlar dem lika, tyvärr. Musikbranschen (och resten av samhället) gör inte det. :( Framförallt afroinstrumentsvängen har ju kommit att bli ett mansdominerat område, vilket förhoppningsvis håller på att ändras men i väääälllldigggt sakta mak. Grymt att du uppmuntrar henne! Sluta aldrig med det!

eftersom jag inte har några barn kan jag inte svara på frågan. men jag känner några som är döttrar som spelar bas!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Skriv svar