GAS kan vara jobbigt... eller helt underbart!
Postat: tor 10 apr 2014, 19:23
Ja, som vi alla här på PB känner till så är det ibland jobbigt när GAS:en faller på. Just nu har jag kommit i en svacka med flera GAS samtidigt (dvs. på flera objekt). Bland annat en Iceman, en Peavey Patriot, Ibanez Portamento, en NS Design EUB och en "vanlig" kontra. Men slantarna räcker ju inte till allt och dessutom vet man innerst inne att man inte behöver fler basar.
Men för att reda ut alla GAS-objekt och så finns det ju olika metoder. Oftast försöker man med något som heter "sunt förnuft" vilket man inte kommer särskilt långt med. Sedan finns det en kassa som verkligen säger "stopp och belägg".
Eftersom jag vid några tillfällen studerat metodik vid konstruktionsarbete och konceptutväljande vet jag att det finns mer vetenskapliga metoder för att välja det bästa alternativet bland många. Är månne någon här på PB som testat detta i verkligheten? Alltså en vetenskaplig metod som går lite bortanför att "bara" skriva upp en för- och emotlista för var och en av objekten.
Jag hade en gång en lärare (i nämnt ämne) som försökt praktisera detta på ett inköp av en saxofon. Det slutade med att han köpte den saxofon som fick mest poäng i utvärderingen. Tyvärr missade han (minst) en viktig poäng i urvalsarbetet: spelkänsla och ljudet hos saxofonen. Den saxofon han han köpte var helt enkelt inte kul att spela på fastän den var bäst i alla andra avseenden.
Vad säger PB-panelen om urvalsprinciper vid mängd-GAS?
/MrBaloo
Men för att reda ut alla GAS-objekt och så finns det ju olika metoder. Oftast försöker man med något som heter "sunt förnuft" vilket man inte kommer särskilt långt med. Sedan finns det en kassa som verkligen säger "stopp och belägg".
Eftersom jag vid några tillfällen studerat metodik vid konstruktionsarbete och konceptutväljande vet jag att det finns mer vetenskapliga metoder för att välja det bästa alternativet bland många. Är månne någon här på PB som testat detta i verkligheten? Alltså en vetenskaplig metod som går lite bortanför att "bara" skriva upp en för- och emotlista för var och en av objekten.
Jag hade en gång en lärare (i nämnt ämne) som försökt praktisera detta på ett inköp av en saxofon. Det slutade med att han köpte den saxofon som fick mest poäng i utvärderingen. Tyvärr missade han (minst) en viktig poäng i urvalsarbetet: spelkänsla och ljudet hos saxofonen. Den saxofon han han köpte var helt enkelt inte kul att spela på fastän den var bäst i alla andra avseenden.
Vad säger PB-panelen om urvalsprinciper vid mängd-GAS?
/MrBaloo