Spela i Polen?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
dronnba
Medlem

Spela i Polen?

Inlägg av dronnba »

Ska åka till Polen med mitt band Crossfyre för några spelningar andra veckan i Juni. Är det något speciellt man behöver veta om den Polska pukbliken, vilken ölsort man ska undvika eller annat? Jag vet inte ännu exakta orterna för alla spelningar, men vi börjar i alla fall i Bialystok tisdagen den 10:nde, sen tror jag det var Warszawa nästa dag. Mitt band ska spela på Harley Davidson Superrally i Tallinn på lö 7.6* och kör sedan ner längs via baltika till Polen och själv kliver jag på turnébussen i Riga må 9.6. Veckan avslutas med spelningar i Tyskland lö-sö, närmare bestämt i Braunschweig och i Hamburg.

* Tyvärr måste jag ha stand-in för den spelningen, är själv i Toscana och kompar/sjunger i kör. Mitt band har den bästa spoten på Main stage på lördagskvällen strax efter utlottningen av en HD av självaste Bill Davidson. Fan att man missar årets spelning, men körresan bokades före och det kan inte hjälpas.
Bullen
Medlem++

Re: Spela i Polen?

Inlägg av Bullen »

Tyskie och Harnas är riktigt riktigt bra öl, bland det bästa jag provat. Det är allt jag har att komma med!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Var snälla mot auktoritetspersoner, annars krånglar dom till det. Åk i god tid, en del vägar är dååååliga.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
dronnba
Medlem

Inlägg av dronnba »

Tack för tipsen så här långt :) Keep 'em coming! Första spelningen är i Bialystok på Alchemy 10.6 och andra spelningen är i Siedlce på 5 Scztuk den 11.6.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Har varit i Polen med jobbet ett par gånger under senare år. De flesta av mina fördomar om gamla öststater kom på skam, i Gdansk och Bydgoczsz hade de finare bilpark än vad vi har i Västerås t.ex.

Tyskie är god öl, mat och öl på restaurangerna jag var på kostade ungefär hälften av vad det gör hemma och var minst lika god. Yngre människor pratar engelska och äldre ofta tyska. Försök INTE tala ryska vad du gör, polackerna avskyr allt rýskt, men vem gör inte det >:-(

Det byggs så det brakar i Polen och man har rustat vägnätet nå´t enormt. Men fortfarande har man inte lyckats städa bort 40 år av kommunism överallt, så det kan var skäl att ta gott om tid på sig om man skall till mindre orter.

Viktigast av allt: åk INTE taxi, om ni inte bär på en svår dödslängtan - taxichaffisarna är helt galna, garanterad nära-döden-upplevelse varje gång <:-O
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Inte spelat i Polen, men väl druckit öl där. Dock var det 12 år sen så jag minns knappt vad sorterna hette. Den enda jag minns är en som hette Bosnan eller Bosman och som ofta serverades på fat. Blaskig och billig. Undvik!
Kommerinteåtminmail
Medlem

Inlägg av Kommerinteåtminmail »

Jobbade lite i Polen i slutet av 80-talet och det är mycket som ändrats sedan dess. Då drog vi in lika mycket pengar på att kränga jeans, porrtidningar, och vitvaror som vi gjorde på att måla. Dollar var valutan som gällde.
Användarvisningsbild
dronnba
Medlem

Inlägg av dronnba »

Så, turnén avslutad och summa summarum kan man väl säga att den polska publiken var fantastisk. Även om uppslutningen inte var den bästa (vi är trots allt helt okända) så var de som kommit för att se oss desto mer entusiastiska, CD-skivor gick bra åt, publiken ville ha autografer och bilder tagna med bandet.

Vi fick många goda kontakter med musiker och promotorer och personligen hoppas jag på att få spela i Polen igen. Vi blev också inbjudna av den lokala mc-klubben Gryf i Siedlce att ta ett glas (eller blev det 5?) med dom i deras klubblokal efter spelningen och det var mycket trevligt. Vissa problem med språket var det ju men för det mesta löste det sej.

Vi hade övernattning av varierande slag, allt från 2-stjärnigt till 0,5-stjärnigt, bokat för oss på alla orter men det är en del av äventyret så att säga :D

Av de ställen vi spelade på kan jag verkligen rekommendera Free blues club i Szczecin, mycket proffsig ljudtekniker, bra scen och riktig backstage.

Överlag så är Polen ett vackert land med fina städer, åtminstone de vi besökte, men trafiklösningarna kan vara lite krångliga ibland. Poznan var en djungel av enkelriktade smala gator och höga stenbyggnader så GPS:en tappade bort sig. Större fordon än vår 6,60 långa MB Sprinter är inte att rekommendera. P-platser var inte heller lätta att hitta för vår stora bil, men det ordnade sej alltid på något vis.

Här är en video från 5 Sztuk i Siedlce där vi kör extranumret Sharp dressed man:

https://www.youtube.com/watch?v=yuX9ErDO_4Q
Skriv svar