Skicka bas, ska man stämma ner?
-
- Medlem++
Skicka bas, ska man stämma ner?
Ska skicka en bas till guitarlabs för plek. De skriver på sin hemsida att man bör stämma ner strängarna när man skickar instrument. Jag har aldrig gjort det förut men undrar nu om det är bra för halsen att göra det? Vad säger ni?
- Phear
- Medlem+
Re: Skicka bas, ska man stämma ner?
D e nog bättre för halsen att släppa strängarna lite lagom när man skickar. Får paketet ett slag är det mindre risk att halsen går av.
Skickat från min C6903 via Tapatalk
Skickat från min C6903 via Tapatalk
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Om du stämmer ner kan du lägga en bit tyg mellan strängar och greppbräda för att undvika att vibrationer sliter på greppbrädan.
- blackparkas
- Medlem++++
Har aldrig någonsin släppt strängarna när jag skickat.
Om de dessutom i sin tur släpper på strängarna är inte risken rätt stor att dragstången ändrar lite på sig under frakten upp?
Iofs en smal sak att justera.
Din bas ligger ju dock i ett bra case kan jag tycka så jag skulle inte vara särskilt rädd för att skicka ner den.
Om de dessutom i sin tur släpper på strängarna är inte risken rätt stor att dragstången ändrar lite på sig under frakten upp?
Iofs en smal sak att justera.
Din bas ligger ju dock i ett bra case kan jag tycka så jag skulle inte vara särskilt rädd för att skicka ner den.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Det är väl egentligen om man skickar basen med flyg.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
Har för mig att jag läste i en Rickenbackermanual eller i deras forum att man inte ska stämma ner eftersom dragstängerna och strängarna ju verkar mot varandra och då skapar en balans.
Borde ju gälla för alla basar.
Borde ju gälla för alla basar.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!
Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.