Basdöden i Sverige?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Basdöden i Sverige?

Inlägg av blackparkas »

Fick några realistor från en av våra leverantörer och det slog mig över hur lite basar det rör sig om, och som finns hos de svenska agenturerna.
Säg att det är 50 guror så är det max 2-3 basar..

Det säger ju sig självt att det finns fler gitarrister än basister, och således är det inget märkligt att det finns fler gitarrer i butiker, hos generalaganter och på realistor.

Sedan kom jag att tänka på hur ofta det hörs, speciellt här på forumet, hur dåligt med basar det finns i butikerna i Sverige och hur lika det ser ut på bassidan överallt etc etc..

Är det så konstigt då egentligen?
Har ju sagt det förr men kan säga det igen: Köper man inget i butik så satsar heller inte butikerna på bassidan vilket leder till att agenturerna inte har nåt kul hemma heller.

Sverige överlag är ju ett ganska tråkigt land när det gäller fabrikat, det finns det vanligaste och inte så mycket mer, men det är väl å andra sidan vårt eget fel eftersom vi inte köper nåt spektakulärt?

Pengar verkar ju även basister ha, med tanke på köp/sälj-marknaden här på forumet.
Nu är det ju begagnade prylar, och jag förstår att man är ekonomisk.
Men hur många gånger har man inte suktat efter en bas, men man tyckt den kostat för mycket pengar, sedan har man köpt nåt annat, som inte är lika coolt för att GAS:en slagit in, som man säljer efter någon vecka/månad för att göra samma karusell igen..

Man undrar ju hur det varit om folk/vi/jag, mer gick efter vad man verkligen ville köpa, hur skulle marknaden se ut?
Hade jag i dagsläget varit anställd hade jag förmodligen köpt en Zon vid det här laget.
Ja. En bas för 30-35k som jag fått ut hälften för vid försäljning.

Men hur kommer det sig att vi tänker så kortsiktigt?
Köper man en Zon, Unicorn, Fodera helt enligt sina egna specar så ska man väl ha den kvar?

Aja.
Lite trista funderingar.
För min del är det här alltså helt privata funderingar, har inget med butiken att göra så ta mig inte för en bitter affärsidkare... Skulle jag förlita mig på basförsäljning skulle jag vara rökt för ganska länge sedan...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Re: Basdöden i Sverige?

Inlägg av B-Å Åhs »

Ett litet land långt uppe i norr är ingen större eller intressant marknad för bastillverkare ....
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

B-Å Åhs skrev:Ett litet land långt uppe i norr är ingen större eller intressant marknad för bastillverkare ....

Nej, rent generellt är det ju så förstås...
Men samtidigt så finns det ju ett intresse för nya modeller, men vi är för snåla för att våga köpa, utan väntar på att det ska komma ut begagnat, även när det gäller basar för 4-5k...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

De flesta basister vill nog ha en Fender. Gärna pbas. Sen är de nöjda, det verkar som om 9 av 10 basister inte byter strängar och knappt torkar bort dam i från sin bas. SEn finns det en liten utvald skara som är nördiga och vi finns här på pb. Så tycker jag det verkar vara. Iaf häromkring där jag bor, plus att nästan alla basar jag köpt begagnat varit skitiga och äckliga och haft 10år gammla strängar på sig
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Låter lite lika som här omkring Rolle! :D

Förutom att det är jag och två till som lirar Fender typ... :D

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Man köper det man har råd att köpa.
Man suktar efter det man inte har råd att köpa.
Enkelt...

;)
Medlem i PB50+
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Utbud och efterfrågan.
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Men visst har det skett en strömlinjeformning mot Fender. När jag började spela och hängde på musikaffärerna i Falun och Borlänge 1997 så fanns det Hartke, Gallien Kruger, Ampeg, Warwick, Jackson, Ibanez och annt skoj i butiken. Nu är det nån Fenderbas, 10-12 Squier och Fender basförstärkare och en eller 2 Ibanez SDGR som jag hittar
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

"Problemet" med basar är delvis att vi basister tar hand om dem någorlunda bra så att det faktiskt går att spela på en 30 år gammal bas fortfarande. Börja trasha era basar så löser det sig efter ett par år. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Mr Praline skrev:Utbud och efterfrågan.

Hur menar du?
Utbudet blir ju vad det blir när folk inte handlar.

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Känns som att butikerna på landsbygden lidit hårdare av näthandeln/Thomann än butikerna i storstadsregionerna. Det gör nog också sitt till gällande utbudet på instrument. Men det känns faktiskt som att det SAKTA går åt rätt håll. Sedan några år tillbaka började agenturerna/butikerna sätta hårt mot hårt mot tillverkarna så att dom inte ska sälja för billigt till Thomann. Så nu börjar butikerna lite smått ha möjlighet att matcha Thomanns priser. Känns som att botten är nådd i alla fall.....
Användarvisningsbild
Fredrixx83
Medlem

Inlägg av Fredrixx83 »

blackparkas skrev:
Mr Praline skrev:Utbud och efterfrågan.

Hur menar du?
Utbudet blir ju vad det blir när folk inte handlar.
Men det där går ju åt båda håll. Hur många P-basar från Fender måste man köpa innan butikerna utökar sitt sortiment?
Jag vill inte ha det de har hemma. De vill inte ta hem något de inte är säkra på att få sålt.
Moment 22
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jan Hellman skrev:Känns som att butikerna på landsbygden lidit hårdare av näthandeln/Thomann än butikerna i storstadsregionerna. Det gör nog också sitt till gällande utbudet på instrument. Men det känns faktiskt som att det SAKTA går åt rätt håll. Sedan några år tillbaka började agenturerna/butikerna sätta hårt mot hårt mot tillverkarna så att dom inte ska sälja för billigt till Thomann. Så nu börjar butikerna lite smått ha möjlighet att matcha Thomanns priser. Känns som att botten är nådd i alla fall.....
Jo, aboslut, det går att matcha på det mesta idag.
Dock så är ju inte utbudet nåt vidare i de större butikerna heller, klart de har möjlighet att ha lite mer hemma, lite Fender och dylikt tack vare att de har gitarr-avtal.
Men överlag så finns det inte mycket att tråna efter.
Var in på en butik i STHLM som normalt brukar ha lite allt möjligt i basväg, men senast jag var in så fanns det bara Fender, Squier...

Det blir ju inte bättre av de stora fabrikatens krav på avtal hit och avtal dit, det är inte underligt att det ser ut som det gör i butikerna...

trikloretylen
Medlem+

Inlägg av trikloretylen »

Kan tänka mig att det förekommer en del sk Showrooming .
dvs att man provar i butiken och sen köper via nätet !?
Senast redigerad av trikloretylen den tis 10 jun 2014, 20:24, redigerad totalt 1 gånger.
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Jag har försökt stödja min lokala musikaffär. Men de saker jag vill ha finns oftast inte hemma, och det verkar vara svårt/omöjligt att beställa hem saker.

Börjar bli trött på den affären, eftersom det alltid strular med saker man beställer hem.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+

Inlägg av Pelleper »

Jag instämmer med Nick, jag handlar i princip alltid från lokala handlaren eller handlare inom landet. Men de har väldig sällan det jag vill ha hemma, de kan ej heller ta hem ett enstaka ex för test innan man eventuellt köper samt att det ofta tar lång tid innan man får grejerna, flera veckor händer allt som oftast, om de ens kan ta hem det. Priserna är ju som regel samma som Thomanns, eller lägre, men Thomann levererar ju snabbt. Visst Thomann tar 150:- i frakt, men det är det värt att få de grejer man vill ha inom rimlig tid.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Pelleper skrev:... de har väldig sällan det jag vill ha hemma, de kan ej heller ta hem ett enstaka ex för test innan man eventuellt köper...
Självklart kan de inte det. Om du inte köper så blir saken hängande, då de flesta grossister inte tar tillbaka beställda saker. Firmor har ingen ångerrätt. Om du handlar hos deutschmanlänningen får du inte heller prova innan. Du får slanta upp och köpa, sen skicka tillbaka och få pengar tillbaka med allt krångel det innebär.

Sen måste detaljhandeln sätta press på distributörerna och få dem att inse så här tio år för sent att de faktiskt inte är allenarådande i Konungariket Sverige, numera en del av ett helt annat distributörskungarike vid namn Europa. De MÅSTE backa på sina avanskrav och tjäna mindre per såld artikel, men ta igen det hela med ökad försäljning. Att tjäna "100X" på varje såld SAK och sen bara sälja en SAK är ju sämre än att tjäna "10000X" på 25 SAKER, speciellt om det är lättsålda varor som strängar m.m. Jag lovar att om priset på strängar skulle halveras (önsketänkande) så skulle vi köpa nya mer än dubbelt så ofta...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Roger Hedin skrev:
Pelleper skrev:... de har väldig sällan det jag vill ha hemma, de kan ej heller ta hem ett enstaka ex för test innan man eventuellt köper...
Självklart kan de inte det. Om du inte köper så blir saken hängande, då de flesta grossister inte tar tillbaka beställda saker. Firmor har ingen ångerrätt. Om du handlar hos deutschmanlänningen får du inte heller prova innan. Du får slanta upp och köpa, sen skicka tillbaka och få pengar tillbaka med allt krångel det innebär.
Fast det är inte alltid de kan ta hem saker, även fast jag bestämt mig att jag vill köpa dom.
Har väntat snart ett år på en power supply till en Casio synth."Inga problem, det beställer vi hem" Efter ett tag börjar man känna sig tjatigt när man kommer in och frågar hur det går...

Hade varit skönt med ärliga svar. "Tyvärr, vi kan inte ta hem det här!" Istället för att lova saker som man inte kan hålla.
Min presentation
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+

Re: Sv: Basdöden i Sverige?

Inlägg av Pelleper »

Nick skrev:
Roger Hedin skrev:
Fast det är inte alltid de kan ta hem saker, även fast jag bestämt mig att jag vill köpa dom.
Har väntat snart ett år på en power supply till en Casio synth."Inga problem, det beställer vi hem" Efter ett tag börjar man känna sig tjatigt när man kommer in och frågar hur det går...

Hade varit skönt med ärliga svar. "Tyvärr, vi kan inte ta hem det här!" Istället för att lova saker som man inte kan hålla.
+massor på det. Att dom säger att dom ordnar det men dom ändå inte levererar, det är mycket tråkigt men vanligt. Har erfarenheter från flera olika musikhandlare när det gäller detta, allt mellan en sort strängar och basställ till baslådor och annat. Säg NEJ om ni inte vill eller kan leverera :(

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Re: Sv: Basdöden i Sverige?

Inlägg av Roger Hedin »

Pelleper skrev:
Nick skrev:
Roger Hedin skrev:

+massor på det. Att dom säger att dom ordnar det men dom ändå inte levererar, det är mycket tråkigt men vanligt. Har erfarenheter från flera olika musikhandlare när det gäller detta, allt mellan en sort strängar och basställ till baslådor och annat. Säg NEJ om ni inte vill eller kan leverera :(

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Jag har ALDRIG stött på det problemet. Om de kan så ordnar de, om de inte kan så säger de det. 4Sound här i Norrköping har t.o.m. tagit hem sånt som de egentligen inte "ska" ta hem bara för att jag hellre köper av dem än av den-där-ni-vet. Omoget "skitungeri" lyser med sin frånvaro där; alla intentioner är goda. Om det sen inte skulle gå ordna så säger de det. Ta med lite gofika till din favvohandlare med jämna mellanrum; det blir trevligt och så får du själv säkert en kopp kaffe också...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Tog en sväng idag på min lokala musikaffär som ligger närmast hemorten. Köper strängar där osv, det hänger tre P-basar där Mexico, två bandade och en bandlös. sedan finns det några mindre intressanta basar av diverse lågprismärken. Det finns en omsättning där, främst nybörjarbasar och ibland så hänger det en Jbas USA. Beg. marknaden existerar inte då de i stor utsträckning inte tar inbyten och det mesta säljs till nybörjare eller personer som inte byter in. Minns när vi hade musikaffär på hemorten på 80-talet. Ägaren tog gärna inbyten, hade ett stort flöde av instrument, mest begagnade faktiskt. Det var kul att botanisera och jag gjorde många basaffärer med han.
Kan tänka mig att han även var bland de första i Sverige som erbjöd räntefria avbetalningar. Det innebar att jag bl.a. köpte en beg. Bandlös Wal. Idag är allt krångligt, avbetalningar ska skötas av stora låneinstitut med fetränta, beg. marknaden sköts inte genom affärer utan här hoho. Jag håller med om att i de större städerna så är det givetvis fler beg. instrument i omlopp genom musikaffärer än på landsorten, men det finns givetvis undantag.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

En anledning som jag märkt i min egen butik just när det tar tid att få grejer är att med den, om än relativa, kundomsättning så är det omöjligt att ha allt i huvudet eller komma ihåg att kolla i blocket varje dag.
När man mailat/ringt leverantören så släpper man frågan/beställningen ut medvetandet och väntar på leverans/svar på frågan.
Tyvärr så kommer det ibland ingen pryl och tyvärr alldeles för ofta får man inte svar på frågan så kunden hinner komma in en gång till och fråga hur det vart med den där prylen, eller frågar efter svar på frågan.

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nick: Vad är det för Casiosynth och vad är det för adapter?
Vet att det är en 12v Casioadapter som inte längre finns att få tag på, det är rätt ström etc på den som finns tillgänglig men det är fel plugg så den passar inte ändå... :(

Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev:En anledning som jag märkt i min egen butik just när det tar tid att få grejer är att med den, om än relativa, kundomsättning så är det omöjligt att ha allt i huvudet eller komma ihåg att kolla i blocket varje dag.
När man mailat/ringt leverantören så släpper man frågan/beställningen ut medvetandet och väntar på leverans/svar på frågan.
Tyvärr så kommer det ibland ingen pryl och tyvärr alldeles för ofta får man inte svar på frågan så kunden hinner komma in en gång till och fråga hur det vart med den där prylen, eller frågar efter svar på frågan.
Är leverantörer (stora) lite långsammare med små musikaffärer utanför kedjorna. Det är ju inte helt ovanligt i andra branscher när mindre affärer vill beställa små enstaka volymer enligt de stora kedjornas volymsyn.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

blackparkas skrev:Nick: Vad är det för Casiosynth och vad är det för adapter?
Vet att det är en 12v Casioadapter som inte längre finns att få tag på, det är rätt ström etc på den som finns tillgänglig men det är fel plugg så den passar inte ändå... :(
Kollar upp och hör av mig!
Min presentation
Skriv svar