Bästa basist-bilen?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Bästa basist-bilen?

Inlägg av hitman »

Vad skall basisten ha för bil? Det är ett antal krav som måste uppfyllas:

a) billig att äga, musiker har aldrig pengar
b) trafik- och älgsäker, vi åker förhoppningsvis en del till och från gig och det är ont om bra basister :wink:
c) det måste gå att lasta stora, tunga och otympliga saker, såsom hårdfodral till kontran eller en åtta-tiolåda

Själv har jag kört Volvokombi i massor av år, är väldigt nöjd med min nuvarande (V70 2005) men eftersom de satsar på premiumsegmentet (= sälja få men dyra bilar) så är jag inte säker på att jag kommer ha råd med en Volvo igen. Dessutom är lastutrymmet aningen för lågt i tak för att kontran skall gå in på sidan om jag stoppat den i hårdcasen.

Har tittat lite på begagnade mellanstora skåpbilar, men då måste man nästan ha en bil till (personbil) i familjen å då blir det dyrt.

Hur gör ni, mina damer och herrar?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+

Re: Bästa basist-bilen?

Inlägg av HellMek »

Jag har en Citroën C5 kombi. Bättre utrymmen än V70. Dessutom ser fjädringen till att höjden är konstant bak oavsett hur mycket du lastar. Enormt bra vägegenskaper så älgmanövrar är inga problem. Min har dessutom xenonljus så man ser vilt i god tid.
Billig i inköp, kostar inte mer än nåt annat att äga.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag har varit nöjd med min Mondeokombi sen jag köpte den ny 2004.
Gott om lastutrymme, gott om benutrymme bak, bra ekonomi.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag kör en SAAB 9-5 från 2000. Ser -99or från 6500kr. Min fungerar utmärkt fortfarande.
Så här ser det ut med en 410, en 210 och tre basar i hardcase när man packar.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Det måste ju vara den här:

Bild

Men sen kanske denna bil inte klarar av din specifika lista med krav på packning och stuvning. Men en riktig basist-bil är det väl?

:wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Rent spontant: Camaro 1970-1973!!!

Klart bästa basistbilen!!

OM man å andra sidan måste last, vilket verkar vara fallet, Mondeo. OM det ska vara billigt att köpa och äga.
Billig i inköp, billig försäkring, billiga reservdelar.
Köper man modellen jag och Lasse har får man in 5-6 hardcase på bredden i bak, utan att fälla sätet naturligtvis...

Saab 9-5 är inte att tänka på.
Vår hundbur, går in enkelt i Mondeon, går även in i Focus, men INTE i en 9-5... 9-5 har dessutom sämre utrymme i baksätet..
Men. Ska du ändå frakta så stora prylar måste du ju fälla sätet i de flesta bilar, men du har ändå mer utrymme i Mondeon. Förstås. :D

Men... Ja. En Suburban måste väl vara optimalt?
Knappast billig att äga (soppan dyryyr) men hyfast billiga i inköp om man inte ha nya karossen.
En sådan får man väl in både kontra och 810 i utan att fälla sätet, + att du kan sitta 7-8 st i den om du har sätet längst bak uppfällt, + att du även får in en hel del packning...

Annars är det ju en Cheva Trans Sport då kanske, men de börjar bli rätt gamla.

Är det vanlig kombi du ska ha finns det inget alternativ till Mondeo... :D
Oslagbar på de flesta sätt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

bjelkeman skrev:Jag kör en SAAB 9-5 från 2000. Ser -99or från 6500kr. Min fungerar utmärkt fortfarande.

Bild
ääär det inte ett musiciancase där underst? :)
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Allt det där hade fått plats utan att fälla sätet i en Mondeo! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev:Allt det där hade fått plats utan att fälla sätet i en Mondeo! :D
Bild

Bla, bla, bla, bla. :P Skulle aldrig falla mig in att köra en Mondeo, en sån tråkig bil.

Det får plats det i en SAAB med utan att fälla sätet, och det ser du med. Det var bara ett packtest. Hela packningen bestod senare av: 1x410 Ibanez, 1x210 Peavey, 2x112 Mesa, 1x110 combo Ibanez, 4x bas i hardcase, 1x bas i softcase 1x amp, pedalbord, 25x tshirt, 24x öl, sovsäck, och mer plats i bak och plats för en passagerare.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

gabrieldahl skrev:
bjelkeman skrev:Jag kör en SAAB 9-5 från 2000. Ser -99or från 6500kr. Min fungerar utmärkt fortfarande.

Bild
ääär det inte ett musiciancase där underst? :)
Yep det är det, MC800 (-78).
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Mondeo? Tråkig?
Och det kommer från en som kör Saab!?
HAHAAAAAAAA!!!!

Lånade svärfars -08:as 9-5 en vecka i somras när han skulle ha med sig min familj och DET INTE GICK ATT FÅ PLATS I SAABEN med 3 barn, hundbur och 2 vuxna...

Längsta jag åkte med den var 20 mil ner till Öregrund, höll på att somna samt ramla av fotöljen innan jag kom till Kilafors.
Väl framme skulle jag flytta på våran Mondeo och det var som att sätta sig i en dröm....

Näh.
Nu blev jag nästan förbannad t.o.m. Mondeo. Tråkig...
Bluurrrggghhh....!=!!#(#)#(¤&/)(#6e89234751624

Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+

Inlägg av HellMek »

blackparkas skrev:Mondeo? Tråkig?
HAHAAAAAAAA!!!!

Lånade svärfars -08:as 9-5 en vecka i somras när han skulle ha med sig min familj och DET INTE GICK ATT FÅ PLATS I SAABEN med 3 barn, hundbur och 2 vuxna...

Längsta jag åkte med den var 20 mil ner till Öregrund, höll på att somna samt ramla av fotöljen innan jag kom till Kilafors.
Väl framme skulle jag flytta på våran Mondeo och det var som att sätta sig i en dröm....

Näh.
Har kört massor av mondeo och 9-5 eftersom jag är bilmek. Jag som är lång sitter faktiskt bättre i saaben. Har dock inte kört långt i saaben. Mondeo körde jag 20 mil i sträck med i spanien, inga större problem med kroppen. Då fick jag ändå dra fram stolen rätt mycket för vi var 5 i bilen. Den mådde inte så bra i maskin heller så den orkade knappt uppför backarna med alla dom kilona. Var bara en 1,8. Tack och lov var AC´n bra i den!
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Jensa
Medlem++

Inlägg av Jensa »

blackparkas skrev:Mondeo? Tråkig?
HAHAAAAAAAA!!!!

Näh.
Prakas i storform. :D

9-5 har bland de skönaste framsäten jag har suttit i.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Sköna om man ska sitta och titta på film eller nåt ja.....

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ärligt talat.

Sätena är sköna, men inte att köra bil i.
Det blir för... mjukt och pluffsigt...

Och som "köra bil"-bil är de jag kört helt hopplösa, transportmedel = absolut!

Sedan ÄR faktiskt det faktum att 9-5 är för små ganska stort minus...
Man tror att det är en stor bil, men det är det inte...

Sedan ÄR inte vanliga Mondeon jäääätespännande, bra att lasta i, billig att äga och köpa osv...
Men den är roligare att KÖRA än Saaben.
För att inte tala om ST:n.....

Jensa
Medlem++

Inlägg av Jensa »

Mondeo, Passat - "same shit, different toilet paper". :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hm...

Passat är nog en vettig bil. Men tråkig. :D

Skulle jag köpa en kombi idag utan anspråk på fartresurser eller så skulle jag i alla fall köpa en Mondeo 2007 eller nyare.
Du får inte mer bil för pengarna än så.
Betydligt trevligare än Passat, Saab, Peugeot, Volvo...
Det är ju inte för inte som det i de flesta stora test påpekas att Mondeon är KUL att köra, och så har det varit sedan början på 2000-talet...
Ingen saggig Volvo-styrning...

Givetvis skulle jag välja en Titanium med skinn/mocka-inredning och 175hk eller 200hk-dieslarna....

Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem

Inlägg av Dansk_se »

Nu tycker jag ni är lite gnälliga :D
Jag hade nyligen en Fiat 127 som vardagsbil. Där var det inga problem alls med stor rörtopp och 4x10 + 1x15 samt diverse annat småplock bak (med nerfällt baksäte), två elbasar i passagerarsätet och kontran på takräcket. Sen var den skattefri, försäkringen gick på ca 1200kr/år och den drog ca 0,7l/mil fullpackad om man gasade på ordentligt.
Groupiesarna fick nån annan ta med sig dock...
Bas.
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Mazda6, laddad med klassisk dubbelbas.

Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Kontentan:

Ska du fälla sätena så kan du köpa precis vad som helst.
Köp den du tycker är snyggast och som du har råd med!

jannej
Medlem+

Re: Sv: Bästa basist-bilen?

Inlägg av jannej »

blackparkas skrev:Kontentan:

Ska du fälla sätena så kan du köpa precis vad som helst.
Köp den du tycker är snyggast och som du har råd med!
+1 ungefär så.

(Det jag gillar med Mazda är att man kan fälla hela baksätet från bagagetutrymmet med ett ryck i en spak. Behöver inte två händer fria för denna manöver. Finns säkert fler bilar som har detta.)

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev:
blackparkas skrev:Allt det där hade fått plats utan att fälla sätet i en Mondeo! :D
Bild

Bla, bla, bla, bla. :P Skulle aldrig falla mig in att köra en Mondeo, en sån tråkig bil.

Det får plats det i en SAAB med utan att fälla sätet, och det ser du med. Det var bara ett packtest. Hela packningen bestod senare av: 1x410 Ibanez, 1x210 Peavey, 2x112 Mesa, 1x110 combo Ibanez, 4x bas i hardcase, 1x bas i softcase 1x amp, pedalbord, 25x tshirt, 24x öl, sovsäck, och mer plats i bak och plats för en passagerare.

Förresten, det ser ju vem som helst att hälften av bascasearna sticker fram i baksätet!?!
Då får de väl inte plats i skuffen!?! :D

Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Många prisar Mondeos lastutrymme men jag har alltid sagt "ingen Ford på min gård", eftersom vi haft fårrdar som firmabilar på jobbet. Vår Mondeo (i och för sig minst tio år gammal nu) var rena slapstick-bilen: när du tar tag i backspegeln för att ställa in den lossnar den så du sitter som ett fån med spegeln i näven, en jul regnade det in genom den otäta vindrutan så bilskrället möglade osv... Fast det påstås att Ford har jobbat hårt under senare år för att få upp kvaliteten och de är ju billigare än Volvo.

Men om man nu inte riktigt känner att en vanlig kombi räcker till (hårdcase till kontran t.ex.) finns det någon fiffig lösning då? Som jag sade inledningvis vore en möjlighet ett hantverkarskåp, fast de saknar ofta viktiga trafiksäkerhetsdetaljer som antisladd.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

VW Sharan är en riktig laståsna. Bagageutrymmet, iaf i de nyare, är som en dansbana även med baksätet uppfällt. Och det är rätt bra personbilskänsla att åka i den trots att den är såpass stor, så man kan absolut ha den som enda bil. Bekväm och trygg att köra runt familjen i. Sedan är det ju ingen nackdel att den kan bli 7-sitsig ibland när man behöver det.
Osäker på hur de ligger i pris, men de lite äldre årsmodellerna tror jag är rätt överkomliga.

Dock tror jag inte att du får in en kontra i hardcase utan att fälla en del av baksätet i den bilen heller.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

9-5:an var bra, där fick man in 2 410:or bredvid varann...har en 9-3 nu så då måste baksätet fällas ned.
Skriv svar