Köpa från utlandet

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem

Köpa från utlandet

Inlägg av Bottesini »

Hej!

Jag funderar på att köpa bas från USA.
Jag har förstått att om man köper från USA så tillkommer skatt och importavgifter (typ slutsumman på varan+fraktkostnader gånger 1,3) men är det någon som har koll på vad frakten kostar och vilket sätt som är bäst/säkrast?

Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Re: Köpa från utlandet

Inlägg av 200071 »

Nu var det några år sedan senast. Men USPS international har varit smidigt, prisvärt och inte långsammare än nåt annat.
Mellan 800 och 1200 för frakten beroende på längd och vikt. Är det en bolt-om elbas så kan ett alternativ vara att skruva av halsen för att få ner storleken på paketet. Det kan spela roll ibland. Om det inte ingår ett hardcase förstås....
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem

Inlägg av Bottesini »

200071 skrev:Nu var det några år sedan senast. Men USPS international har varit smidigt, prisvärt och inte långsammare än nåt annat.
Mellan 800 och 1200 för frakten beroende på längd och vikt. Är det en bolt-om elbas så kan ett alternativ vara att skruva av halsen för att få ner storleken på paketet. Det kan spela roll ibland. Om det inte ingår ett hardcase förstås....
Tack
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Jag fick min bandlösa Skyline-femma skickad i delar märkt "spare parts". Dels blev paketet mer lätthanterligt och dels billigare att skicka. Tyvärr var jag tvungen att vända upp-och-ner på kartongen för att hitta alla halsskruvar och halsplattan som var paketerade för sig, vilket medförde att 1200 kubikmeter emballeringschips åkte ut över vardagsrumsgolvet till min förtret och kattens vilda förtjusning.

Räkna med $250 i frakt så har du i alla fall en chans att bli positivt överraskad i slutänden. Det brukar stämma ganska bra: om du köper en bas för t.ex. $1500 och sen betalar $250 i frakt så brukar slutpriset hamna nära 17500 SEK, dvs. 10 gånger mer än dollarpriset, med tull och moms inräknad. Det kan slå rätt mycket hit eller dit beroende på dollarkursen, dock. Då är basen helvit och avdragsgill, vilket i alla fall jag gillar...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar