när man går in i återvändsgränd bandmässigt...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

när man går in i återvändsgränd bandmässigt...

Inlägg av hosse »

okej, idag har vi haft ett riktigt sopigt rep. man börjar fundera på om man inte ska spika igen kistan och låta bandet dö i frid.

bakgrundsstoryn är denna:
vårt band bildades för lite styvt 2 år sen. vi satte igång med en trummis som nästan omedelbart började strula, kunde aldrig repa, prioriterade ett jävla dataspel för musiken etc. körde på så ett år ungefär men det hände inte särskilt mycket, vi trampade vatten typ. knappt några gig eller nåt. sen var situationen ohållbart när det gällde trummisen så vi skickade ut hans trumset i snön och sa att han inte var välkommen längre. därefter hittade vi ingen trummis på ett par månader...

sen lånade vi in ett kompisbands guranist på trummor. astrevlig kille som dessutom är en bra trummis. allt började funka kalasbra, låtkvaliteten ökade och vi hade rätt några spelningar med honom. sen började tiden tryta för honom och så stod vi utan trumapa igen. jaha, tänkte vi. frågade runt en jädra massa och fick till slut napp hos ett annat kompisbands trummis. deras band är rätt inaktivt skall tilläggas. han provspelar och det känns direkt att "fan, detta kan bli riktigt bra". vi repar och står i ett tag och ska ha vår första spelningen med denna killen. nu var vi verkligen tighta och låtmaterialet tycker jag var skitbra. gör ett kanonbra gig, allt satt som det skulle och publiken gillade det. efter spelningen så släpper trummisen dock en jävla bomb. han hade inte heller tid. han skulle få knodd om ett par månader och sen jobbade han jäkligt mycket. jävligt bittert för oss, men det är ju inget vi kan lasta honom för, känns som rätt solklara prioriteringar.

nu håller vi på att repa in en annan kille och har repat 6-7 ggr. första gången verkade lovande även om det var en del missar och oklarheter i låtarna. visst, det blir bättre med fler repningar tänkte vi. efter 6-7 rep så är det fortfarande på samma nivå. godkänt, men inte mycket mer. det är inget liv i trumliret, inget märkvärdigt alls. repade 4 timmar idag och körde stenhårt, men det funkar inte. det är helt kört.

nu är jag bara så jävla uppgiven. kanske är det lika bra att lägga ner hela skiten? vi har aldrig fått en ärlig chans på två hela år. nu har vi kammat igenom hela trumbeståndet i vår närhet och ingen har tid eller motivation. vafan ska man då göra? helt hopplöst.

idag känner jag bara att jag ska ställa ifrån mig grejerna och ge fan i allt vad band heter.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Håll ut!
De kommer bättre tider.
Men.......
Hur gör du med bandet till hösten?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Det låter som ett gäng 40-åringar ni fått tag på.
Vaddå inte tid för bandet?!
När jag var runt 20 repade vi 5 ggr i veckan och resten av tiden gick åt till att komma med knäppa idéer om vad man skulle kunna göra i bandet.

Är det verkligen folk i din egen ålder du pratar om här? :shock:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Eller så bygger ni med det ni har om det är en bra människa och ni trivs ihop. Det kan lossna, 6-7 rep är trots allt inte så mycket. Hjälps åt att lyssna och bolla idéer/lösningar med er nya trummis. Det kan ju också vara så att bas- eller gitarrspelet måste anpassas till trumspelet i vissa låtar.

Den viktigaste egenskapen hos en bandmedlem är trots allt att man dyker upp på rep, att man är intresserad och att man funkar ihop med de andra i bandet. Om det är på det viset så kan själva spelandet utvecklas och bli bättre MO.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Kidsen har inte tid.. det ska spelas mmorpg's och kollas på film.. :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Att trummisar är struliga är ju ingen nyhet...

Att spela med trummis som är "död" är lika som att inte ha någon trummis alls.
En guranist känner inte av det lika mycket som en basist, men vi basister känner oftast när trum-apan (som fö var världens bästa benämning på en trummis) inte har något "Häng" eller.... vad ska man säga... sväng? groove? Ni hajar vad jag menar.
Spelar man med en sådan trummis så blir det oftast väldigt tråkigt att lira..
Har det problemet i dagsläget med ett projekt, duktig trummis men det är nå´t som fattas och det gör att ibland blir det så fasansfullt tråkigt att repa.

Kicka trummis, kör trubadur ett tag tills ni stöter på en vettig trummis. Det lär dröja skulle jag tro men...
Annars är det väl så att rätta reptillfällen efter snubben som var bra men skulle få knodd.
Hellre repa 2 ggr i månaden med en bra trummis än 4ggr i veckan med ett mongo.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Liten skrev:Kidsen har inte tid.. det ska spelas mmorpg's och kollas på film.. :roll:
mmorpg's?

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Svensson skrev:
Liten skrev:Kidsen har inte tid.. det ska spelas mmorpg's och kollas på film.. :roll:
mmorpg's?
+1

Jag känner mig genast mycket äldre....
Tack för det liten... :evil:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

fieldflower skrev:
Svensson skrev:
mmorpg's?
+1

Han har säkert hittat på det själv... :(
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

mmorpg = massively multiple online role playing game. (Säger jag som aldrig spelat själv :lol:)

Tillägg: spel i en onlinevärld där spelare från hela (den verkliga) världen loggar in och, oftast, försöker hacka varandra i småbitar.
Senast redigerad av Kim S den tor 20 mar 2008, 09:20, redigerad totalt 1 gånger.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Kim S skrev:mmorpg = massively multiple online role playing game. (Säger jag som aldrig spelat själv :lol:
Maniskt monotona onödiga regrederande galenskaper
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

200071 skrev:
Kim S skrev:mmorpg = massively multiple online role playing game. (Säger jag som aldrig spelat själv :lol:
+1 :lol:
Geddy_Lee skrev:Det låter som ett gäng 40-åringar ni fått tag på.
När jag var runt 20 repade vi 5 ggr i veckan och resten av tiden gick åt till att komma med knäppa idéer om vad man skulle kunna göra i bandet.

Är det verkligen folk i din egen ålder du pratar om här?
Sådär säger min farsa också: "vi repade minsann alla dar i veckan i 5 timmar om dan".

Det GÅR verkligen inte att göra för min del. Trots att jag verkligen BRINNER för musik så är det ändå så (känner jag i alla fall) att jävligt mycket tid går åt till annat. Man ska ju vara bra på allt och hinna med allt i vår generation. Det är inte meningen att ni ska känna er som stofiler nu ;). Men jag menar, jag pluggar heltid, har två jobb, spelar, och försöker samtidigt ha ett socialt liv. Det är inte lätt! Jag kommer inte ihåg senast jag hade en "ledig helg", för att inte tala om semester.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Inlägg av dexter »

200071 skrev:
P:et då? :)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Det är som med allt annat; det handlar om prioritering.
Brinner man för något så finns det tid.

När jag klev in i vårat band för 6 år sen så repade vi 2 ggr i veckan.
Nu har vi tagit ner det till 1 ggn i veckan, sedan några år tillbaka.
Men då är vi 4 som jobbar heltid, eller mer.
Alla med barn och familjesituationer. Så att som 20-åringar inte ha tid att repa en gång i veckan när man inte bildat familj, måste ändå bero på ett sviktande intresse?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Är det in bara stockholmare som har sånt stort utbud och så mycket på G så de inte har tid att fokusera på bandet? På mindre ställen med lite att göra så koncentrerar man sig på viktiga saker som t.ex. musik av ren tristess om inte annat. "hukar"

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

men men, sitter man och mmorpg:ar hela dagarna så förstår man ju att det blir problem...

Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

dexter skrev:
200071 skrev:
Prioriterade :lol:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+

Inlägg av jbass »

Det kanske är så att det är trummisarna som efter ett tag kroknar på resten av bandet. Dags för lite självrannsakan ..? hukar
Senast redigerad av jbass den tor 20 mar 2008, 10:45, redigerad totalt 1 gånger.

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

dexter skrev:
200071 skrev:
PTV...?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

dexter skrev:
200071 skrev:
Peter!
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+

Inlägg av Micael »

Kim S skrev:
200071 skrev:
+1 :lol:
Geddy_Lee skrev:Det låter som ett gäng 40-åringar ni fått tag på.

Är det verkligen folk i din egen ålder du pratar om här?
Sådär säger min farsa också: "vi repade minsann alla dar i veckan i 5 timmar om dan".

Det GÅR verkligen inte att göra för min del. Trots att jag verkligen BRINNER för musik så är det ändå så (känner jag i alla fall) att jävligt mycket tid går åt till annat. Man ska ju vara bra på allt och hinna med allt i vår generation. Det är inte meningen att ni ska känna er som stofiler nu ;). Men jag menar, jag pluggar heltid, har två jobb, spelar, och försöker samtidigt ha ett socialt liv. Det är inte lätt! Jag kommer inte ihåg senast jag hade en "ledig helg", för att inte tala om semester.
De band som repade ofta och "satsade" när jag var ung på 80-talet höll inte i hop så värst länge. Jag har aldrig varit med om att repa mycket mer än en gång i veckan. Vi böt fan namn oftare än medlemmar. Det är som någon annan skrev: Spela hellre med personer du trivs med socialt och musikaliskt och gör sen annat i musikväg, skriv låtar och spela in, bli trubadur eller gå med i en kör.
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Skit i trummis så länge. Skaffa en hyfsad trummaskin och skapa egna låtar och spela in dem ett tag. Får ni ihop en liten demo som låter OK så kommer trummisarna att köa för att få provspela!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

dexter skrev:
200071 skrev:
Välj själv:
pubertala
panikskapande
pinsamma
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

fieldflower skrev:
Svensson skrev:
mmorpg's?
+1

Jag hade ingen aning heller. Ska jag känna mig gammal nu när jag är 23? :lol:
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Skriv svar