Bussgods avråder från att skicka?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Bullen
Medlem++

Bussgods avråder från att skicka?

Inlägg av Bullen »

Har köpt en bas precis och fick ett samtal idag om att de på bussgods avrådde från att skicka basen då det var stor skaderisk. Basen skulle skickas med case. Att det KAN bli skador vid busstransport säger ju sig själv men jag tyckte det lät märkligt, de har till och med en egen fast prisklass för just instrument så det är ju inget ovanligt för dem att hantera...nu har jag skickat och fått basar mängder med gånger förr så är egentligen inte orolig, men om det kontoret nämner det så kan det ju också betyda att de har problem med sin hantering. Känns lite sådär faktiskt, men jag gav klartecken att köra på. Har ni varit med om det innan?
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Re: Bussgods avråder från att skicka?

Inlägg av TDHP »

Jag skulle också avråda från att skicka ett instrument utan fullgott emballage.
Case eller annat.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Det är ju aldrig riskfritt att skicka grejer, men de klagomål jag hört om Bussgods har mest handlat om deras klantigheter gällande hur kör runt paket kors och tvärs över Sverige utan större koll. Tråkigt och jobbigt det också.
Att skicka prylar med Postnord verkar dock vara direkt vådligt. För prylarna.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Posten isdashit.
OCH bra emballage.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Fråga Basmagnus vad han tycker om Posten...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

Post Nord som de numera heter är ett riktigt klåparföretag! Jag har aldrig haft problem med Bussgods. Dock kan man ha otur med alla fraktbolag men Post Nord har misslyckats kapitalt ett flertal gånger för min del.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

Bullen skrev:Har köpt en bas precis och fick ett samtal idag om att de på bussgods avrådde från att skicka basen då det var stor skaderisk. Basen skulle skickas med case. Att det KAN bli skador vid busstransport säger ju sig själv men jag tyckte det lät märkligt, de har till och med en egen fast prisklass för just instrument så det är ju inget ovanligt för dem att hantera...nu har jag skickat och fått basar mängder med gånger förr så är egentligen inte orolig, men om det kontoret nämner det så kan det ju också betyda att de har problem med sin hantering. Känns lite sådär faktiskt, men jag gav klartecken att köra på. Har ni varit med om det innan?
Konstigt att de avråder att skicka. De brukar lösa det mesta med helt resultat i sista änden. Är det bara rätt emballerat så blir det bra. Sen är det ju alltid lite spänning med Bussgods, vilken resa paketet tar men fram brukar det ju komma :)

Jag har skickat en hel del med Bussgods. Inga problem. Jag har fått en hel del skickat till mig med Bussgods också och trots att några haft emballering som fått skräcknerven att rycka så har Bussgods levererat ett helt innehåll.
Basmagnus skrev:Post Nord som de numera heter är ett riktigt klåparföretag! Jag har aldrig haft problem med Bussgods. Dock kan man ha otur med alla fraktbolag men Post Nord har misslyckats kapitalt ett flertal gånger för min del.
Där satte du huvudet på spiken. Det hände något med Posten när PostNord tog över paket-delen.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Två gånger har Bussgods pajat prylar för mig.

Ena gången hade säljaren skickat en bas enbart i en typisk japansk skinn-gigbag...

Andra gången var det en G&L i ett hardcase...
Caset blev nästan skrot, men basen klarade sig hyfsat.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

blackparkas skrev:Två gånger har Bussgods pajat prylar för mig.

Ena gången hade säljaren skickat en bas enbart i en typisk japansk skinn-gigbag...

Bara nyfiken. Var det något mer runt hardcaset eller skickades det helt naturellt?
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Jag har skickat och fått massor med bussgods, alltid funkat kalas. Sist skickades det på en tors, jag hade basen dagen därpå. Bussgods har bytt utlämningsställen i södra Sverige nyligen. Kanske därför dom inte riktigt vet vad dom pysslar med?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Hellbum
Medlem+

Inlägg av Hellbum »

Verkar ha hänt nåt med bussgods när Bring tog över, har aldrig haft problem med dom förut men senast jag skickade tog det en månad för basen att komma fram och då var den dessutom skadad. Mailade och frågade om ersättning men har inte fått svar än..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

jisac skrev:
blackparkas skrev:Två gånger har Bussgods pajat prylar för mig.

Bara nyfiken. Var det något mer runt hardcaset eller skickades det helt naturellt?

Hm... Det minns jag faktiskt inte.
Jag TROR att det var helt naturellt så att säga... :D

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hellbum skrev:Verkar ha hänt nåt med bussgods när Bring tog över, har aldrig haft problem med dom förut men senast jag skickade tog det en månad för basen att komma fram och då var den dessutom skadad. Mailade och frågade om ersättning men har inte fått svar än..
Är det Bring som har Bussgods körningar nuförtiden!?!?
Då ska jag sluta skicka Bussgods..
Bring är det bolag jag har tveklöst minst förtroende för, skickas prylar från sthlm på tisdagar varje vecka till mig, varannan vecka har jag det på fredagen, ibland kommer det på måndag..
Till skillnad mot andra leverantörer/fraktbolag där jag kan beställa t.o.m. fr Göteborg och få prylarna dagen efter....

Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

De flesta fraktbolagen är nog ovarsamma med paket generellt. Har frågat chaufförer som kör åt både schenker och DHL, har även pratat med brevbärare. Samma svar överallt. Paketen kastas runt i alla godsterminaler. Så man ska nog vara glad att det inte är mer skador...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Splanky
Medlem+

Inlägg av Splanky »

Bussgods slavade bort min bas när den skulle skickas från Katrineholm till mig i Gbg. Efter 6 veckors jagande från MIN sida dyker den plötsligt upp utan förvarning. Aldrig bussgods igen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
-12 Squier Jaguar SS, Cort Actionbass 4 avbandad, Cort Actionbass Jr moddad, MM SUB US, Unicorn Ozellman, Unicorn The Purist. TecAmp Puma 500, 2 st XS 115, 1x8", 2x8"
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Har fått två basar skickade till mig endast i sladdriga gigbags, via Bussgods. Inga som helst problem.
DHL har jag däremot haft samtal med när de har lämnat halvkrossade paket till mig.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Får hoppas att den dyker upp hel och inom vettig tid! Har som sagt aldrig strulat förr men det är första gången jag hört att de tvekar på att ta emot något, sen vet jag inte till 100% hur emballaget ser ut. Har ingen koll på vad det är för case exakt, men då det är en warwick jag köpt så kan det vara deras egna som är som en hård gigbag i caseformat och då kan jag förstå om de tyckte det såg skört ut utan kartong runt. Nåja, håller tummarna, än så länge är mitt förtroende för bussgods mycket stort.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Har nog fått skickat ett 15 tal basar i olika förpackningar utan problem med bussgods, plus lite baslådor och toppar. Men som sagt det var innan Bring tog över. Nu är jag mer fundersam vilket bolag man ska välja.Jag antar att Bussgods kommer att använda sig av Brings transporter framåt. Eller tror ni att Bussgods kommer att fortsätta köra godset med busslinjer men att det bara handlar om lokala utkörningar med bring?
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Eagle Hazze skrev:Har nog fått skickat ett 15 tal basar i olika förpackningar utan problem med bussgods, plus lite baslådor och toppar. Men som sagt det var innan Bring tog över. Nu är jag mer fundersam vilket bolag man ska välja.Jag antar att Bussgods kommer att använda sig av Brings transporter framåt. Eller tror ni att Bussgods kommer att fortsätta köra godset med busslinjer men att det bara handlar om lokala utkörningar med bring?
Uj... Det var väldigt tråkigt att höra att Bring har tagit över. DE har jag absolut noll förtroende för. Deras slogan är väl "Finding new ways" eller liknande. Och det stämmer. Paketet passerade Övik tre gånger innan någon exekutiv till slut jagade ifatt det och fick chaffisen att stanna. Men det krävdes åtskilliga samtal för att ens hitta någon som hade den blekaste aning om var paketet ens kunde befinna sig och det mest precisa svaret var "Jag tror att det paketet ska stå på flaket på en bil i vännäs. Kanske."
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Sista basen fick jag genom Schenker, inga problem där, så jag byter kanske permanent.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+

Inlägg av bostrowskij »

Har köpt flera basar och skickat med bussgods tidigare utan problem, tills för ett par veckor sedan. Basen kom i ett stadigt ATA/flightcase och inga skador på varken case eller bas, men halsmicken (mudbucker) brummade som bara den. Mätte den och det är kortslutning i den så den har förmodligen skakat sönder. Transporten var försäkrad och jag har gjort en skadeanmälan, har inga större förhoppningar men det ska bli intressant att se hur de hanterar ett sånt här fall.
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem

Inlägg av Mc Green »

Jag köpte en Squire på Blocket som skickades, endast klädd i en sopsäck, med gamla posten. Enda skadan var att den översta stämskruven blivit lite krokig.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Den kom fram idag utan skador. Men den var skickad i enbart gigbag så nu förstår jag ju varför de tyckte det var en dålig idé.
Dödsthrash från småland
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Hoho ja det förstår man
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Bra jobbat av dem att behålla den hel med andra ord!
Dödsthrash från småland
Skriv svar