? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Fegis!blackparkas skrev:Ja, vinkel vill jag också ha, och det får jag, klipper bara 5-10cm på E-strängen t.ex.
På Fendrarna jag har så får det inte plats annars, och jag vill inte linda dubbelt.
Precis! bra ide! Många stora framsteg har ju skett genom misstag. Äntligen kanske jag hittar min unika stilBB3000S skrev:Hågge, var är din experimentlusta - låter ju som ett klockrent tillfälle att prova lite alternate tunings. Byt plats på E och A också så är du all set for miracles!
Hur lång blev den efter du knipsat av, kanske passar någon annan?Hågge skrev:Beställde ett Thomastik -set till min Höfner för 600:-typ. Har väntat i en vecka på dessa, och idag kom dom äntligen.Jippiii. Kommer hem och har mycket att göra men bestämmer mig för att slänga på dom lite snabbt, otålig och ivrig. Börjar med G-strängen och knipsar av den när den väl sitter på plats. Men fan! det var D-strängen, som nu är för kort för att vara D-sträng. Bara att slänga skiten och beställa nyttSå otroligt klantigt och irriterande
![]()
![]()
![]()
Precis, har nog heller aldrig klippt några strängar vad jag kan minnas. Ett utmärkt sätt att skapa strängtryck över sadeln.GandhiMK2 skrev:Det var fan...blev tvungen att kolla mina basar nu!
P-basen är bara 2 varv e-sträng men det är ngn slarvig backlinetekniker som satt på.I övrigt är det 500 varv överallt. Hjälper fint till att skapa den goda vinkeln mot sadeln. =)
Eller också tar du och köper en lös DR Hi Beams och kör den på D, gärna låg action på den så den rasslar - öppnar upp för element of surprise när du thumpar på på Höfnern. Billigare o roligare än att köpa ett nytt Thomastik set!Hågge skrev:Precis! bra ide! Många stora framsteg har ju skett genom misstag. Äntligen kanske jag hittar min unika stilBB3000S skrev:Hågge, var är din experimentlusta - låter ju som ett klockrent tillfälle att prova lite alternate tunings. Byt plats på E och A också så är du all set for miracles!
Nä, för det där har man ju inte gjort ett par gånger...Hågge skrev:Beställde ett Thomastik -set till min Höfner för 600:-typ. Har väntat i en vecka på dessa, och idag kom dom äntligen.Jippiii. Kommer hem och har mycket att göra men bestämmer mig för att slänga på dom lite snabbt, otålig och ivrig. Börjar med G-strängen och knipsar av den när den väl sitter på plats. Men fan! det var D-strängen, som nu är för kort för att vara D-sträng. Bara att slänga skiten och beställa nyttSå otroligt klantigt och irriterande
![]()
![]()
![]()
Stryper helst med o-slipade strängar av stål. Det blir lite blodigare men dom är snabbare på nåt vis, helst 0,40.Grafen skrev:Du kanske har någon cittra hemma som behöver en sträng så helt bortkastad är den ju inte. Alternativt någon fiende som behöver strypas.
Dålig idé beroende på strängar! Bättre att sätta på strängen på basen först och SEN klippa. Många strängar kan lindningen släppa på när man klipper och då låter det apa. Man kan sabba strängen helt enkelt. Kan motverkas genom att böja strängen först och klippa efter böjningen men det är inte helt idiotsäkert. Jag klipper aldrig strängar innan dom sitter på plats. Strängar som är lindade med tråd vid ändarna är något mer säkra.Lamen skrev:Ett tips..till de som har bråttom.
1.Plocka bort och räta ut era gamla strängar.
2. Om de gamla hade en bra längd så kapa av de nya till samma längd så
blir det bra och inga pengar till spillo.
Klipper strängarna ca 12 cm (ca 5-6 tum) längre än avståndet mellan stall och strängstople. Funkar alltid.Bullen skrev:Hur klipper ni strängarna efteråt? På de absolut flesta basar jag har ägt går strängarna ner i strängstolpen innan man lindar på dem.
Brukar mäta efter de gamla jag med eller köra med "två strängstolpars avstånd till godo-regeln" plus lite mer på G och D. Och alltid göra vinkel innan man klipper såklart.
Ja,det är typ..så jag också brukar göra.Bullen skrev:Hur klipper ni strängarna efteråt? På de absolut flesta basar jag har ägt går strängarna ner i strängstolpen innan man lindar på dem.
Brukar mäta efter de gamla jag med eller köra med "två strängstolpars avstånd till godo-regeln" plus lite mer på G och D. Och alltid göra vinkel innan man klipper såklart.