Jag är så otroligt dum i huvudet!!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Jag är så otroligt dum i huvudet!!

Inlägg av Hågge »

Beställde ett Thomastik -set till min Höfner för 600:-typ. Har väntat i en vecka på dessa, och idag kom dom äntligen.Jippiii. Kommer hem och har mycket att göra men bestämmer mig för att slänga på dom lite snabbt, otålig och ivrig. Börjar med G-strängen och knipsar av den när den väl sitter på plats. Men fan! det var D-strängen, som nu är för kort för att vara D-sträng. Bara att slänga skiten och beställa nytt :evil: Så otroligt klantigt och irriterande :twisted: :oops: :shock: :x
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+

Re: Jag är så otroligt dum i huvudet!!

Inlägg av VHdiggare »

Oj vad surt. Men nu har du ju tre backup-strängar. Aaalways look on the bright side of life.......
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Know the feeling...har hänt ett par gånger att jag mätt som ett pucko och klippt av strängen så långt så den precis når fram till stämskruven. Några hundra spänn i sjön tack vare en halv sekunds hjärnsläpp. Fast sen dröjer det några byten innan man gör samma misstag igen ;)
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Kalla mej dum men jag klipper inte av strängar. Kanske på min ackegura då överblivna strängar hänger och rasslar vid inspelning men på mina basar finns det väl alltid plats för hela längden på stämskruven...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Tror inte någon av mina basar har plats med hela strängen på stämskruven, klipper således också, i alla fall de tjockare strängarna, D och G brukar kunna klara sig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Det var fan...blev tvungen att kolla mina basar nu!
P-basen är bara 2 varv e-sträng men det är ngn slarvig backlinetekniker som satt på. ;-) I övrigt är det 500 varv överallt. Hjälper fint till att skapa den goda vinkeln mot sadeln. =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja, vinkel vill jag också ha, och det får jag, klipper bara 5-10cm på E-strängen t.ex.
På Fendrarna jag har så får det inte plats annars, och jag vill inte linda dubbelt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:Ja, vinkel vill jag också ha, och det får jag, klipper bara 5-10cm på E-strängen t.ex.
På Fendrarna jag har så får det inte plats annars, och jag vill inte linda dubbelt.
Fegis!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Hågge, var är din experimentlusta - låter ju som ett klockrent tillfälle att prova lite alternate tunings. Byt plats på E och A också så är du all set for miracles! :)
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

BB3000S skrev:Hågge, var är din experimentlusta - låter ju som ett klockrent tillfälle att prova lite alternate tunings. Byt plats på E och A också så är du all set for miracles! :)
Precis! bra ide! Många stora framsteg har ju skett genom misstag. Äntligen kanske jag hittar min unika stil :D
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Du kanske har någon cittra hemma som behöver en sträng så helt bortkastad är den ju inte. Alternativt någon fiende som behöver strypas.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem

Inlägg av Dansk_se »

Bara att skaffa en shortscale :)
Bas.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Hågge skrev:Beställde ett Thomastik -set till min Höfner för 600:-typ. Har väntat i en vecka på dessa, och idag kom dom äntligen.Jippiii. Kommer hem och har mycket att göra men bestämmer mig för att slänga på dom lite snabbt, otålig och ivrig. Börjar med G-strängen och knipsar av den när den väl sitter på plats. Men fan! det var D-strängen, som nu är för kort för att vara D-sträng. Bara att slänga skiten och beställa nytt :evil: Så otroligt klantigt och irriterande :twisted: :oops: :shock: :x
Hur lång blev den efter du knipsat av, kanske passar någon annan?
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

GandhiMK2 skrev:Det var fan...blev tvungen att kolla mina basar nu!
P-basen är bara 2 varv e-sträng men det är ngn slarvig backlinetekniker som satt på. ;-) I övrigt är det 500 varv överallt. Hjälper fint till att skapa den goda vinkeln mot sadeln. =)
Precis, har nog heller aldrig klippt några strängar vad jag kan minnas. Ett utmärkt sätt att skapa strängtryck över sadeln.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Hågge skrev:
BB3000S skrev:Hågge, var är din experimentlusta - låter ju som ett klockrent tillfälle att prova lite alternate tunings. Byt plats på E och A också så är du all set for miracles! :)
Precis! bra ide! Många stora framsteg har ju skett genom misstag. Äntligen kanske jag hittar min unika stil :D
Eller också tar du och köper en lös DR Hi Beams och kör den på D, gärna låg action på den så den rasslar - öppnar upp för element of surprise när du thumpar på på Höfnern. Billigare o roligare än att köpa ett nytt Thomastik set!

Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

Hågge skrev:Beställde ett Thomastik -set till min Höfner för 600:-typ. Har väntat i en vecka på dessa, och idag kom dom äntligen.Jippiii. Kommer hem och har mycket att göra men bestämmer mig för att slänga på dom lite snabbt, otålig och ivrig. Börjar med G-strängen och knipsar av den när den väl sitter på plats. Men fan! det var D-strängen, som nu är för kort för att vara D-sträng. Bara att slänga skiten och beställa nytt :evil: Så otroligt klantigt och irriterande :twisted: :oops: :shock: :x
Nä, för det där har man ju inte gjort ett par gånger... :)
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Skönt att man inte är ensam :)

Jag borde ha förstått att något var fel när detta specialanpassade beatlebass-set lämnade 15cm sträng över att knipsa bort, omöjligt att linda upp på den lilla Höfner "piggen". Jag borde också anat oråd när jag med all min kraft fick pressa ner strängen i sadeln. Nä nä.. fort ska det gå :D
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Grafen skrev:Du kanske har någon cittra hemma som behöver en sträng så helt bortkastad är den ju inte. Alternativt någon fiende som behöver strypas.
Stryper helst med o-slipade strängar av stål. Det blir lite blodigare men dom är snabbare på nåt vis, helst 0,40.
Lamen
Medlem

Inlägg av Lamen »

Ett tips..till de som har bråttom.
1.Plocka bort och räta ut era gamla strängar.
2. Om de gamla hade en bra längd så kapa av de nya till samma längd så
blir det bra och inga pengar till spillo.:tummenupp:
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Har också tabbat mig en gång, scenario: just fått hem en mkt efterlängtad Miller-femma, självklart med stendöda strängar. Kollar runt och hittar ett femset med DR Fat Beams hemma - yay! Klipper bort dom döda strängarna, gör hjälpligt ren greppbrädan, nu jäklar ska det spelas snart!

Gör som jag gjort med mina DR i 20år, tar fram G-strängen, klipper den ca 10cm bortom strängposten, lindar på lite sådär halvspänt. Repeat för D, A, E (hmm, E känns tunn), och till sist B (hmm B känns också tunn). WTF - det är en extra B-sträng i paketet! Neeeej!!

Hade tagit ett mkt exklusivt (iaf specialbeställt och mitt enda) sexset som jag skaffat till min bandlösa Cirrus och satt på Fendern.... Fan fan fan, bara att glömma att få C-strängen att räcka till på Cirrusen nu, plus att E - A - D definitivt inte går att använda i rätt position på Millerbasen. Damn, men men - det kanske kunde vara coolt att lira Millern EADGC? Nej, det var det inte - inte längre än 5min iaf...

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Lamen skrev:Ett tips..till de som har bråttom.
1.Plocka bort och räta ut era gamla strängar.
2. Om de gamla hade en bra längd så kapa av de nya till samma längd så
blir det bra och inga pengar till spillo.
:tummenupp:
Dålig idé beroende på strängar! Bättre att sätta på strängen på basen först och SEN klippa. Många strängar kan lindningen släppa på när man klipper och då låter det apa. Man kan sabba strängen helt enkelt. Kan motverkas genom att böja strängen först och klippa efter böjningen men det är inte helt idiotsäkert. Jag klipper aldrig strängar innan dom sitter på plats. Strängar som är lindade med tråd vid ändarna är något mer säkra.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Hur klipper ni strängarna efteråt? På de absolut flesta basar jag har ägt går strängarna ner i strängstolpen innan man lindar på dem.
Brukar mäta efter de gamla jag med eller köra med "två strängstolpars avstånd till godo-regeln" plus lite mer på G och D. Och alltid göra vinkel innan man klipper såklart.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Re: Sv: Jag är så otroligt dum i huvudet!!

Inlägg av mrbaloo »

Bullen skrev:Hur klipper ni strängarna efteråt? På de absolut flesta basar jag har ägt går strängarna ner i strängstolpen innan man lindar på dem.
Brukar mäta efter de gamla jag med eller köra med "två strängstolpars avstånd till godo-regeln" plus lite mer på G och D. Och alltid göra vinkel innan man klipper såklart.
Klipper strängarna ca 12 cm (ca 5-6 tum) längre än avståndet mellan stall och strängstople. Funkar alltid.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Jepp blir nåt sånt med ungefär för mig om man använder ett par strängstolpars avstånd som mått. Men funderade lite på hur de som klipper strängarna efter att de sitter på plats går tillväga? Skippar att köra ner dem i stolpen och bara lindar runt och klipper överflödet? Hänger inte med riktigt!
Dödsthrash från småland
Lamen
Medlem

Inlägg av Lamen »

Bullen skrev:Hur klipper ni strängarna efteråt? På de absolut flesta basar jag har ägt går strängarna ner i strängstolpen innan man lindar på dem.
Ja,det är typ..så jag också brukar göra.
Räta de gamla o mäta,Bocka vinkel o klipp,Stoppa ned strängen i strängstolpen. :nickar:
Skriv svar