Har man rätt till typ OB-tillägg när man spelar i kyrkan en röd dag förutom en vanlig söndag. Tänkte på annandagen som är en röd fredag. Nån här som vet?
Ingemar
Röd dag i kyrkan.
-
- Medlem+
- mikkejohansson
- Medlem++
Re: Röd dag i kyrkan.
Som kyrkomusiker?Ingemar Sundström skrev:Har man rätt till typ OB-tillägg när man spelar i kyrkan en röd dag förutom en vanlig söndag. Tänkte på annandagen som är en röd fredag. Nån här som vet?
Ingemar
Fender - Pedaler - GK - TKS
-
- Medlem+
Ja snarare som frilans. Har spelat på sinnesrogudtjänst i drygt 18 år den sista fredagen varje månad. AA har sinnesrogudtjänst och vi är ett gäng som spelar till psalmer samt kompar nån artist på 4 låtar. Denna gång blir det en jazzsångerska. Normalt är ju sista fredagen en vanlig fredag men i december blir det på annandag jul som är en röd dag. Tänkte om nån visste.
Ingemar
Ingemar
- mikkejohansson
- Medlem++
Om du frilansar har du inget avtal och inte någon ob - om du inte förhandlar om det vill säga, vilket ni kanske kan göra när det är röd dag.
Finns inget lagstadgat om ob-ersättningar utan det regleras i kollektiv/anställningsavtal.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Finns inget lagstadgat om ob-ersättningar utan det regleras i kollektiv/anställningsavtal.
-
- Medlem+
Kyrkan kallar vårt avtal för engångskontrakt. Man tycker vi borde innefattas när man som jag varit med där i ca 18 år.
Ingemar
Ingemar
- mikkejohansson
- Medlem++
Rent praktiskt skulle ni ju kunna omförhandla med dem och säga att ni vill ha mer betalt för att spela på en röd dag. Men det finns inget i lagen som är tvingande på det.