Kramp!
- Steffo
- Medlem
Re: Kramp!
Kan ju tillägga att jag lirat en herrejösses massa år o det är väl igentligen bara sista åren som det ställt till problem
- fieldflower
- Hedersmedlem
Kramp kommer ofta från vätskebrist.
Att det blir bättre med resorb stödjer teorin att det är felet även i ditt fall.
Prova att dricka ordentligt med vatten flera timmar inför giget och se om det hjälper.
Att det blir bättre med resorb stödjer teorin att det är felet även i ditt fall.
Prova att dricka ordentligt med vatten flera timmar inför giget och se om det hjälper.
Medlem i PB50+
-
- Medlem+
Käkar man inte typ magnesium mot kramp?
- Grafen
- Hedersmedlem
Magnesium är mycket bra, rekommenderar ett pulver som heter Cal-Mag. Smakar skit men funkar perfekt.
Stallet är hendekagonalt.
- Mc Green
- Medlem
Jag har stundtals jätteproblem med kramp. Har provat att käka magnesium och att dricka mängder med vatten utan ngn större framgång.
Det som funkar bäst för mig är Powerade sportdryck. Brukar dricka en flaska ca 1 tim före gig och sedan en flaska per set. Brukar vara störst kramprisk i slutet på andra och tredje set, men om jag låter handen hänga rätt ner mellan låtarna på slutet, så klarar jag mig oftast. Dricker jag samma mängd vatten så får jag springa på muggen hela natten. Sportdrycken "fastnar" i kroppen verkar det som....f
Det som funkar bäst för mig är Powerade sportdryck. Brukar dricka en flaska ca 1 tim före gig och sedan en flaska per set. Brukar vara störst kramprisk i slutet på andra och tredje set, men om jag låter handen hänga rätt ner mellan låtarna på slutet, så klarar jag mig oftast. Dricker jag samma mängd vatten så får jag springa på muggen hela natten. Sportdrycken "fastnar" i kroppen verkar det som....f
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
- Steffo
- Medlem
Magnesium pulver...är det nåt man köper på hälsokostaffärer ..o blandar ut i vatten ?
- Grafen
- Hedersmedlem
Jepp.Steffo skrev:Magnesium pulver...är det nåt man köper på hälsokostaffärer ..o blandar ut i vatten ?
- bootsy
- Medlem+++
Mindre kaffe och alkohol är också ett tips. Det är vätskedrivande.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- flagg
- Medlem+
Hmm, har oxå haft detta problem. Mina lösningar (med varierande framgång) har varit mer övning för att sluta spela nervös-hårt samt bättre medhörning. Men en kemisk lösning alltså... måste provas!
- Steffo
- Medlem
På somrarna brukar ja köra med resorb.. o det har funkat hyfsat men det gäller att börja i tid inte gigdagen.
Men magnesium ska jag definitivt prova så tack för det tipset!
Har normalt ganska hårt anslag o blir aldrig nervös, visst ...sitter ju inte direkt o tränar timtals varje dag men vågar nog påstå att fingrarna tillräckligt tränade.
Är inte varje gig som jag får kramp men är jäkligt surt när det kommer....det skapar ju en del problem när fingrarna börjar spreta åt alla möjliga håll
)
Normalt så kör vi 4 set/kväll med cirkus 40-45 låtar och det är en hel del att göra på bas - sidan. .. kul som faan men tar hårt på den gamle gubben
Ibland kan det bli några öl....men oftast är det helnyktert
Har normalt ganska hårt anslag o blir aldrig nervös, visst ...sitter ju inte direkt o tränar timtals varje dag men vågar nog påstå att fingrarna tillräckligt tränade.
Är inte varje gig som jag får kramp men är jäkligt surt när det kommer....det skapar ju en del problem när fingrarna börjar spreta åt alla möjliga håll

Normalt så kör vi 4 set/kväll med cirkus 40-45 låtar och det är en hel del att göra på bas - sidan. .. kul som faan men tar hårt på den gamle gubben

- Roger Hedin
- Medlem++
Testa att spela med lättare anslag och kompensera med volymen. Dessutom kan det hjälpa att hålla basen "mer 45 grader uppåt" än vågrätt och/eller lågt hängande. Jag brukar se till att ha första bandet i ögonhöjd; då blir det en bekväm spelställning. En bred och bra axelrem och en "bössa" som inte är framtung är mumma för rygg, axlar, vänsterarm och vänsterhand. För högerhanden: undvik 90 graders handledsböjen; räta ut så mycket det praktiskt går. Lättare anslag!Steffo skrev:På somrarna brukar ja köra med resorb.. o det har funkat hyfsat men det gäller att börja i tid inte gigdagen.
Är inte varje gig som jag får kramp men är jäkligt surt när det kommer....det skapar ju en del problem när fingrarna börjar spreta åt alla möjliga håll)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- Steffo
- Medlem
Ska prova dra på mer bas i inear'et nästa gång då blir ju anslaget lite annorlunda automatiskt....axelband kör jag med ett riktigt bra o brett....sen när det gäller höjden så är det kört att lära om där... frälsis höjd funkar inte alls för mej o inte nere vid knäna heller så kör med nåt mellanting där.
- Roger Hedin
- Medlem++
Inte överdriven höjd! Det är inte heller bra. Vinkeln! Så här:

"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- Steffo
- Medlem
Är väl inte så vansinnigt långt ifrån

- Steffo
- Medlem
Ska testa magnesium vid tillfälle
Tack för alla tips!!!
Tack för alla tips!!!
- Grafen
- Hedersmedlem
Mindre kaffe? Nu har du tappat konceptet totalt.bootsy skrev:Mindre kaffe och alkohol är också ett tips. Det är vätskedrivande.
Jag ligger hellre på golvet som ett skakande, stenhårt packat garnnystan och känner naglarna ofrivilligt borra sig in i handflatorna än dricker mindre kaffe.
- klasextas
- VIP medlem
Det blir väl även effekten av för lite kaffe?Grafen skrev: Jag ligger hellre på golvet som ett skakande, stenhårt packat garnnystan och känner naglarna ofrivilligt borra sig in i handflatorna än dricker mindre kaffe.
- bootsy
- Medlem+++
Ett annat koncept är att dricka sin egen urin.Grafen skrev:Mindre kaffe? Nu har du tappat konceptet totalt.bootsy skrev:Mindre kaffe och alkohol är också ett tips. Det är vätskedrivande.
Jag ligger hellre på golvet som ett skakande, stenhårt packat garnnystan och känner naglarna ofrivilligt borra sig in i handflatorna än dricker mindre kaffe.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- magnusb
- VIP medlem
Hur litet måste kaffet vara?
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
- Svensson
- Forumvärd
Höger eller vänster? Själv har jag fått tokkramp i vänsterhanden ett par ggr.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- fieldflower
- Hedersmedlem
Fick tok-kramp innan ett gig en gång.
Hade stressigt som fan med jobb och sånt rent generellt, stressat iväg från jobbet, stressat med roddning, och stressigt att ställa upp grejerna. Och inte ätit/druckit tillräckligt.
Fick liksom kramp i både fingrar och armar och ben om vartannat såpass att jag inte kunde skruva ihop utrustningen.
Blev i stort sett sittande och försökte stretcha ut krampen ur tentakel efter tentakel.
Liiite jobbigt då jag skulle trubadura till middagen innan bandet klev på.
Drack apmycket vatten och efter ett tag släppte det.
Vänstern låste sig litegrann under trubadurandet, men inte så det märktes, och bandliret gick finfint.
Hade stressigt som fan med jobb och sånt rent generellt, stressat iväg från jobbet, stressat med roddning, och stressigt att ställa upp grejerna. Och inte ätit/druckit tillräckligt.
Fick liksom kramp i både fingrar och armar och ben om vartannat såpass att jag inte kunde skruva ihop utrustningen.
Blev i stort sett sittande och försökte stretcha ut krampen ur tentakel efter tentakel.
Liiite jobbigt då jag skulle trubadura till middagen innan bandet klev på.
Drack apmycket vatten och efter ett tag släppte det.
Vänstern låste sig litegrann under trubadurandet, men inte så det märktes, och bandliret gick finfint.
Medlem i PB50+
- Steffo
- Medlem
Bara kramp i fingrarna men på bägge händerna...brukar va i vänsterhanden men sist var de höger....brukar ju bli en balja kaffe men drack inget sist.
Fick låna ett plektrum av gitalurgen men hade grava problem att hålla i det hahahaha.
Har lite taskig cirkulation i fingrarna efter rökning o flera år med luftmaskiner inom industrin....men röker inte sen flera år.
Så det påverkar ju säkert också
Fick låna ett plektrum av gitalurgen men hade grava problem att hålla i det hahahaha.
Har lite taskig cirkulation i fingrarna efter rökning o flera år med luftmaskiner inom industrin....men röker inte sen flera år.
Så det påverkar ju säkert också
- Steffo
- Medlem
Drack ganska mycket vatten under gigget men borde nog börjat dagar innan...det resulterade bara i att man fick gå upp o pissa flera ggr på morgonkvisten.
Men ska prova magnesium till nästa gig,det o resorb borde ju funka.
Men ska prova magnesium till nästa gig,det o resorb borde ju funka.
-
- Medlem
Mina kramp problem försvann när jag la av med snuset. Grym påverkan på blodcirkulationen!
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500.
Mesa Subway112, TKS2128.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500.
Mesa Subway112, TKS2128.