Kramp!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem

Kramp!

Inlägg av Steffo »

Från o till så får jag problem med kramp i fingrar när man giggar....resorb är väl det som funkat bäst...men har den samlade expertisen mer tips?
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem

Re: Kramp!

Inlägg av Steffo »

Kan ju tillägga att jag lirat en herrejösses massa år o det är väl igentligen bara sista åren som det ställt till problem
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Kramp kommer ofta från vätskebrist.
Att det blir bättre med resorb stödjer teorin att det är felet även i ditt fall.
Prova att dricka ordentligt med vatten flera timmar inför giget och se om det hjälper.
Medlem i PB50+
Kurisawa
Medlem+

Inlägg av Kurisawa »

Käkar man inte typ magnesium mot kramp?
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Magnesium är mycket bra, rekommenderar ett pulver som heter Cal-Mag. Smakar skit men funkar perfekt.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem

Inlägg av Mc Green »

Jag har stundtals jätteproblem med kramp. Har provat att käka magnesium och att dricka mängder med vatten utan ngn större framgång.
Det som funkar bäst för mig är Powerade sportdryck. Brukar dricka en flaska ca 1 tim före gig och sedan en flaska per set. Brukar vara störst kramprisk i slutet på andra och tredje set, men om jag låter handen hänga rätt ner mellan låtarna på slutet, så klarar jag mig oftast. Dricker jag samma mängd vatten så får jag springa på muggen hela natten. Sportdrycken "fastnar" i kroppen verkar det som....f
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem

Inlägg av Steffo »

Magnesium pulver...är det nåt man köper på hälsokostaffärer ..o blandar ut i vatten ?
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Steffo skrev:Magnesium pulver...är det nåt man köper på hälsokostaffärer ..o blandar ut i vatten ?
Jepp.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Mindre kaffe och alkohol är också ett tips. Det är vätskedrivande.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Hmm, har oxå haft detta problem. Mina lösningar (med varierande framgång) har varit mer övning för att sluta spela nervös-hårt samt bättre medhörning. Men en kemisk lösning alltså... måste provas!
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem

Inlägg av Steffo »

På somrarna brukar ja köra med resorb.. o det har funkat hyfsat men det gäller att börja i tid inte gigdagen.
Men magnesium ska jag definitivt prova så tack för det tipset!
Har normalt ganska hårt anslag o blir aldrig nervös, visst ...sitter ju inte direkt o tränar timtals varje dag men vågar nog påstå att fingrarna tillräckligt tränade.
Är inte varje gig som jag får kramp men är jäkligt surt när det kommer....det skapar ju en del problem när fingrarna börjar spreta åt alla möjliga håll :))
Normalt så kör vi 4 set/kväll med cirkus 40-45 låtar och det är en hel del att göra på bas - sidan. .. kul som faan men tar hårt på den gamle gubben :)
Ibland kan det bli några öl....men oftast är det helnyktert
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Steffo skrev:På somrarna brukar ja köra med resorb.. o det har funkat hyfsat men det gäller att börja i tid inte gigdagen.
Men magnesium ska jag definitivt prova så tack för det tipset!
Har normalt ganska hårt anslag o blir aldrig nervös, visst ...sitter ju inte direkt o tränar timtals varje dag men vågar nog påstå att fingrarna tillräckligt tränade.
Är inte varje gig som jag får kramp men är jäkligt surt när det kommer....det skapar ju en del problem när fingrarna börjar spreta åt alla möjliga håll :))
Normalt så kör vi 4 set/kväll med cirkus 40-45 låtar och det är en hel del att göra på bas - sidan. .. kul som faan men tar hårt på den gamle gubben :)
Ibland kan det bli några öl....men oftast är det helnyktert
Testa att spela med lättare anslag och kompensera med volymen. Dessutom kan det hjälpa att hålla basen "mer 45 grader uppåt" än vågrätt och/eller lågt hängande. Jag brukar se till att ha första bandet i ögonhöjd; då blir det en bekväm spelställning. En bred och bra axelrem och en "bössa" som inte är framtung är mumma för rygg, axlar, vänsterarm och vänsterhand. För högerhanden: undvik 90 graders handledsböjen; räta ut så mycket det praktiskt går. Lättare anslag!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem

Inlägg av Steffo »

Ska prova dra på mer bas i inear'et nästa gång då blir ju anslaget lite annorlunda automatiskt....axelband kör jag med ett riktigt bra o brett....sen när det gäller höjden så är det kört att lära om där... frälsis höjd funkar inte alls för mej o inte nere vid knäna heller så kör med nåt mellanting där.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Inte överdriven höjd! Det är inte heller bra. Vinkeln! Så här:
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem

Inlägg av Steffo »

Är väl inte så vansinnigt långt ifrån

Bild
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem

Inlägg av Steffo »

Ska testa magnesium vid tillfälle
Tack för alla tips!!!
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

bootsy skrev:Mindre kaffe och alkohol är också ett tips. Det är vätskedrivande.
Mindre kaffe? Nu har du tappat konceptet totalt.
Jag ligger hellre på golvet som ett skakande, stenhårt packat garnnystan och känner naglarna ofrivilligt borra sig in i handflatorna än dricker mindre kaffe.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem

Inlägg av klasextas »

Grafen skrev: Jag ligger hellre på golvet som ett skakande, stenhårt packat garnnystan och känner naglarna ofrivilligt borra sig in i handflatorna än dricker mindre kaffe.
Det blir väl även effekten av för lite kaffe?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:
bootsy skrev:Mindre kaffe och alkohol är också ett tips. Det är vätskedrivande.
Mindre kaffe? Nu har du tappat konceptet totalt.
Jag ligger hellre på golvet som ett skakande, stenhårt packat garnnystan och känner naglarna ofrivilligt borra sig in i handflatorna än dricker mindre kaffe.
Ett annat koncept är att dricka sin egen urin.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem

Inlägg av magnusb »

Hur litet måste kaffet vara?
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Höger eller vänster? Själv har jag fått tokkramp i vänsterhanden ett par ggr.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Fick tok-kramp innan ett gig en gång.
Hade stressigt som fan med jobb och sånt rent generellt, stressat iväg från jobbet, stressat med roddning, och stressigt att ställa upp grejerna. Och inte ätit/druckit tillräckligt.

Fick liksom kramp i både fingrar och armar och ben om vartannat såpass att jag inte kunde skruva ihop utrustningen.
Blev i stort sett sittande och försökte stretcha ut krampen ur tentakel efter tentakel.
Liiite jobbigt då jag skulle trubadura till middagen innan bandet klev på.
Drack apmycket vatten och efter ett tag släppte det.

Vänstern låste sig litegrann under trubadurandet, men inte så det märktes, och bandliret gick finfint.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem

Inlägg av Steffo »

Bara kramp i fingrarna men på bägge händerna...brukar va i vänsterhanden men sist var de höger....brukar ju bli en balja kaffe men drack inget sist.

Fick låna ett plektrum av gitalurgen men hade grava problem att hålla i det hahahaha.

Har lite taskig cirkulation i fingrarna efter rökning o flera år med luftmaskiner inom industrin....men röker inte sen flera år.
Så det påverkar ju säkert också
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem

Inlägg av Steffo »

Drack ganska mycket vatten under gigget men borde nog börjat dagar innan...det resulterade bara i att man fick gå upp o pissa flera ggr på morgonkvisten.
Men ska prova magnesium till nästa gig,det o resorb borde ju funka.
RexHunter
Medlem

Inlägg av RexHunter »

Mina kramp problem försvann när jag la av med snuset. Grym påverkan på blodcirkulationen!
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500.
Mesa Subway112, TKS2128.
Skriv svar