Jag behöver nytändning.
- John_D
- Medlem++
Jag behöver nytändning.
Jag känner att jag tappat lusten. Lite jobbigt när man faktiskt lirar i band.
Mitt problem är att jag väldigt sällan har lust att spela nu för tiden. Jag läser hellre en bok, kollar på film, bakar bröd eller något annat än att faktiskt spela, prata eller öva bas. Nu i helgen fick jag UKs bass player. Och läste en intervju med basisten i Prince band. För att sedan lägga undan tidningen och glömma av den. Tills i kväll.
Nu sitter jag och försöker få minstingen att sova och inser att jag har den senaste månaden antagligen tänkt bas i kanske sammanlagt en hel dag.
Har någon några tips till att få igång en nytändning?
/John
Skickas från min valkiga näve
Mitt problem är att jag väldigt sällan har lust att spela nu för tiden. Jag läser hellre en bok, kollar på film, bakar bröd eller något annat än att faktiskt spela, prata eller öva bas. Nu i helgen fick jag UKs bass player. Och läste en intervju med basisten i Prince band. För att sedan lägga undan tidningen och glömma av den. Tills i kväll.
Nu sitter jag och försöker få minstingen att sova och inser att jag har den senaste månaden antagligen tänkt bas i kanske sammanlagt en hel dag.
Har någon några tips till att få igång en nytändning?
/John
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Re: Jag behöver nytändning.
Vad spelar ni för musik.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- John_D
- Medlem++
Blandade hårdrock/rock covers.
- John_D
- Medlem++
Bör tilläggas att jag tidigare i stort sett bara lirat eget och nu bara covers. Försökt få igång intresse för att jamma fram eget men bara ena guristen som e lite intresserad mest att lira sina färdigskrivna alster.
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Människor är olika men jag hade dött om jag hade lirat covers, oavsett genre. Men det kan ju bero på vilka covers man lirar. Det finns ju några att välja bland. Jag hade nog lagt in en del B- sidor från singlar (vinyl) från de stora klassikerna. Sabbath, Priest, Zeppelin, Kizz osv osv. Tyckte oftast att de låtarna var bättre är A-sidorna och inte så sönderspelade. Wller hade jag satsat på ett band där man riktade in sig på en typ av hårdrock/eock som påminner om ett band. Jag har sedan 80-talet lirat i nästan samma uppsättning musiker, vi har alltid kört eget, begränsat med spelningar pga eget material ;hårdrock med influenser av Sabbath, Zeppelin osv osv) Inte så populärt på höglandet med omnejd. Men vi trivs och utvecklas fortfarande.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag hoppar runt mellan olika instrument.
Gitarr, bas, klaviatur, trubadurskråla, munspel. Och så spela in och arra ihop egna grejer.
Det är väldigt sällan jag inte vill spela nånting, men intresset svänger fram och tillbaka mellan alla olika instrument.
Och även om jag för stunden inte är det minsta sugen på bas är det väldigt roligt att repa med bandet - det blir ett välkommet avbrott liksom.
Såklart fingrarna kan bli lite förslappade av bas-vila, men musiksinnet snarare förstärks av att hålla på med mycket olika instrument.
Så mitt tips: Fundera på om du vill spela nåt annat och skaffa en sån och börja.
Och om svaret är nej: Jamen spela inte då. Inget fel i att ta lite musikpaus heller.
Gitarr, bas, klaviatur, trubadurskråla, munspel. Och så spela in och arra ihop egna grejer.
Det är väldigt sällan jag inte vill spela nånting, men intresset svänger fram och tillbaka mellan alla olika instrument.
Och även om jag för stunden inte är det minsta sugen på bas är det väldigt roligt att repa med bandet - det blir ett välkommet avbrott liksom.
Såklart fingrarna kan bli lite förslappade av bas-vila, men musiksinnet snarare förstärks av att hålla på med mycket olika instrument.
Så mitt tips: Fundera på om du vill spela nåt annat och skaffa en sån och börja.
Och om svaret är nej: Jamen spela inte då. Inget fel i att ta lite musikpaus heller.
Medlem i PB50+
- Pumpa
- Medlem+
Lust att spela innebär det:John_D skrev:Jag känner att jag tappat lusten. Lite jobbigt när man faktiskt lirar i band.
Mitt problem är att jag väldigt sällan har lust att spela nu för tiden.
Öva hemma?
Repa med bandet?
Giga live?
- John_D
- Medlem++
Öva hemma, repa med bandet, prata bas. Allt känns lite trist.
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Jag skaffade nya lådor TKS och nya toppar, då blev det riktigt roligt.
- John_D
- Medlem++
Jag har ju ny låda. Saknar mina gamla jag sålde. Just nu skulle jag nog vilja skriva musik hemma. Men till det behövs lite utrustning som jag saknar. Typ ljudkort, gura, plats.
- John_D
- Medlem++
Har svårt att skriva låtar med basen. Helst hade jag haft en liten studio med trummor och allt
.

- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Dator ljudkort lite sladd och valfritt inspelningsmjukvara och kanske Ez drummer som plugin så är du igång
-
- Medlem+
Köpte ett plastkeyboard för 1700kr.
Det är större risk att man får en musikupplevelse om man råkar spela fel på tangenterna( En alterering!!??), jämfört med att spela rätt på jazzbasen....
Och blir det för tjatigt att harva på k-bordet, så blir det direkt lustfyllt o dra några funk-komp basen...
Poängen: Musik är stort o krävande. Att angripa musiken från ett annat håll med ett annat instrument är nog inte så dumt för ens musicerande och motivation. Och allt låter inte bra/är roligt på bas..
Och skall man vara lite torr kan man väl vända på steken och undra hur man skall bära sig åt för att slippa detta ok med fyra strängar.....
Med andra ord: Det går över! Njut av lite basfri tillvaro!
Det är större risk att man får en musikupplevelse om man råkar spela fel på tangenterna( En alterering!!??), jämfört med att spela rätt på jazzbasen....
Och blir det för tjatigt att harva på k-bordet, så blir det direkt lustfyllt o dra några funk-komp basen...
Poängen: Musik är stort o krävande. Att angripa musiken från ett annat håll med ett annat instrument är nog inte så dumt för ens musicerande och motivation. Och allt låter inte bra/är roligt på bas..

Och skall man vara lite torr kan man väl vända på steken och undra hur man skall bära sig åt för att slippa detta ok med fyra strängar.....
Med andra ord: Det går över! Njut av lite basfri tillvaro!
- Poester
- VIP medlem
Hade precis samma problem som dig och insåg en vacker dag att jag köpt en massa nya pryttlar som jag inte ens använt.
Detta var väl mitt sätt att försöka skapa glädje i ett glädjelöst förhållande, där jag inte riktigt kände att jag kom till min rätt, eller vad man nu ska säga. Bandet va bra, killarna grymma, låtarna högre klass än många tidigare band osv osv, men jag drog mig till prylar ändå för suget fanns inte.
Så, för ett par veckor sedan så blev jag uppringd och tillfrågad om ny tjänst...
Även om det inte gått så lång tid och vi bara har repat ett par gånger, så finns glädjen där igen!
Säger inte att du ska leta efter nya möjligheter, men ibland måste man våga ta steget!
Detta var väl mitt sätt att försöka skapa glädje i ett glädjelöst förhållande, där jag inte riktigt kände att jag kom till min rätt, eller vad man nu ska säga. Bandet va bra, killarna grymma, låtarna högre klass än många tidigare band osv osv, men jag drog mig till prylar ändå för suget fanns inte.
Så, för ett par veckor sedan så blev jag uppringd och tillfrågad om ny tjänst...
Även om det inte gått så lång tid och vi bara har repat ett par gånger, så finns glädjen där igen!
Säger inte att du ska leta efter nya möjligheter, men ibland måste man våga ta steget!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
- GandhiMK2
- Medlem++
Det jag tycker är ballast med bas är att utforska den enorma svängpåverkan som olika fraseringar kan ha. Kort-lång,lång-kort,lång-kort m gliss,seg mot beatet,på näsan,dämpat m högerhand,dämpat med vänsterhand, plektrum,blandat up och down-stroke,bara up,bara down etc etc...
Om jag hade en bas,en webkamera och inte var i chinatown i NY(staaaackars mej!;-)) så hade jag kunnat visa vad jag menar rakt av.
Jag håller verkligen med ngn tidigare här om att bas inte låter bra i så många roller men inom den otroligt viktiga rollen så finns det så många parametrar att laborera med att man fan aldrig blir fullärd.
Om man bara spelar metal-cover så fattar jag att man slår pannan i kaklet för oavsett vad man tycker om metal så är det ju inte direkt där som man generellt sett hittar det mest varierade basspelet och om det inte känns för dej som det skulle kännas för mej att plugga Holy Diver så skulle jag råda dej till att planka lite basgångar från andra genrer... Varför inte Earth Wind and Fires "boogie wonderland" och noga kolla var han spelar långa och korta toner. Kanske "Disco Inferno" ... Kanske vara den 3e personen i världen som ORDENTLIGT kollar in Sam&Daves Mustang Sally och sen SPELAR DEN RÄTT OCH INTE MED EN MASSA DUMMA SEXTONDELAR över hela fanskapet...
Svinbra basgång innan den försvenskats i en massa hemska varianter.
Vad vet jag,om du inte är helt cementerad i hårdrock så finns det oerhört mycket att hämta i andra stilar. Det går ju absolut att implementera i hårdrocken sen. Kolla bara Huhges i Highway Star. (Slå mej på fingrarna,det är säkert ngn annan basist) Där finns en jävla massa soul,vill jag minnas. Eller tänker jag på ngm live där det fladdras runt på halsen som fan?
Anyway, planka lite nytt och sitt och spela till ngt beat ifrån tex garageband i iphone. Det kommer att berika ditt liv.
Om jag hade en bas,en webkamera och inte var i chinatown i NY(staaaackars mej!;-)) så hade jag kunnat visa vad jag menar rakt av.
Jag håller verkligen med ngn tidigare här om att bas inte låter bra i så många roller men inom den otroligt viktiga rollen så finns det så många parametrar att laborera med att man fan aldrig blir fullärd.
Om man bara spelar metal-cover så fattar jag att man slår pannan i kaklet för oavsett vad man tycker om metal så är det ju inte direkt där som man generellt sett hittar det mest varierade basspelet och om det inte känns för dej som det skulle kännas för mej att plugga Holy Diver så skulle jag råda dej till att planka lite basgångar från andra genrer... Varför inte Earth Wind and Fires "boogie wonderland" och noga kolla var han spelar långa och korta toner. Kanske "Disco Inferno" ... Kanske vara den 3e personen i världen som ORDENTLIGT kollar in Sam&Daves Mustang Sally och sen SPELAR DEN RÄTT OCH INTE MED EN MASSA DUMMA SEXTONDELAR över hela fanskapet...

Vad vet jag,om du inte är helt cementerad i hårdrock så finns det oerhört mycket att hämta i andra stilar. Det går ju absolut att implementera i hårdrocken sen. Kolla bara Huhges i Highway Star. (Slå mej på fingrarna,det är säkert ngn annan basist) Där finns en jävla massa soul,vill jag minnas. Eller tänker jag på ngm live där det fladdras runt på halsen som fan?
Anyway, planka lite nytt och sitt och spela till ngt beat ifrån tex garageband i iphone. Det kommer att berika ditt liv.

? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- John_D
- Medlem++
Tack som fan för all pepp. Känner att det hjälper. Skall se om jag kan starta igång lite Övning 

-
- Medlem+
+10! Mkt välformulerat! Att planka rätt, och speciellt det metriska, kan göra underverk. Kan vara ett hästjobb, men vinsten blir att slippa låta som vanligt..(Vilket i sig kan vara nog så tröttsamt...GandhiMK2 skrev:Det jag tycker är ballast med bas är att utforska den enorma svängpåverkan som olika fraseringar kan ha. Kort-lång,lång-kort,lång-kort m gliss,seg mot beatet,på näsan,dämpat m högerhand,dämpat med vänsterhand, plektrum,blandat up och down-stroke,bara up,bara down etc etc...
Om man bara spelar metal-cover så fattar jag att man slår pannan i kaklet för oavsett vad man tycker om metal så är det ju inte direkt där som man generellt sett hittar det mest varierade basspelet och om det inte känns för dej som det skulle kännas för mej att plugga Holy Diver så skulle jag råda dej till att planka lite basgångar från andra genrer... Varför inte Earth Wind and Fires "boogie wonderland" och noga kolla var han spelar långa och korta toner. Kanske "Disco Inferno" ... Kanske vara den 3e personen i världen som ORDENTLIGT kollar in Sam&Daves Mustang Sally och sen SPELAR DEN RÄTT OCH INTE MED EN MASSA DUMMA SEXTONDELAR över hela fanskapet...Svinbra basgång innan den försvenskats i en massa hemska varianter.

- GandhiMK2
- Medlem++
Funk etc är så jävla figgigt att öva ,tycker jag. Ta tex en låt som Bill withers "use me".. Den har i stort sett sama basgång igenom hela låten. (Visst,det förändras lite här och där men ändå)
Planka dom första 4 takterna (tex) och spela dom till ett beat i garageband tills du kommer in i ett flow.. Då blir det plötsligt kul.. Och då kan du göra små förändringar... Till som sittee och svänger.. Då gör du en till... Osv.
Glädje!
http://youtu.be/1ROGOHNSEBs" onclick="window.open(this.href);return false;
Planka dom första 4 takterna (tex) och spela dom till ett beat i garageband tills du kommer in i ett flow.. Då blir det plötsligt kul.. Och då kan du göra små förändringar... Till som sittee och svänger.. Då gör du en till... Osv.
Glädje!

http://youtu.be/1ROGOHNSEBs" onclick="window.open(this.href);return false;
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- GandhiMK2
- Medlem++
Eller varför inte 8 takter av den här versen:
http://youtu.be/XQf9dtrc26A" onclick="window.open(this.href);return false;
Planka då ngn minut in så att tempot hunnit stiga från 100-125 bpm..
http://youtu.be/XQf9dtrc26A" onclick="window.open(this.href);return false;
Planka då ngn minut in så att tempot hunnit stiga från 100-125 bpm..