Jag fick en liten idé och undrar om en app som denna redan finns. Med tanke på att en stor del av Sveriges viktigaste och mest aktiva musiker hänger här på forumet så kanske någon har stött på den här appen redan. Har själv googlat utan någon större framgång. Appen ska i varje fall användas för att spela upp backingtracks i olika livesammanhang.
Appen ska dels kunna:
* Spela upp ett backing track från din Android/iOS-enhet bara genom att trycka på "Play".
* Möjligheten att välja Auto-stopp efter varje uppspelad låt
* Skapa och editera befintlig Setlista
Dessa funktioner VET jag att de redan finns i befintliga appar.
De funktioner som jag undrar huruvida de redan finns hos en app är dessa:
* Funktionen att spela upp TVÅ spår SAMTIDIGT (Clicktrack samt audio) (Samt en möjlighet att justera spåren (både manuellt och via en "sync audio/tempo"-funktion) så att de matchar varandra rent tajthetsmässigt. Blir så jobbigt om clicket ligger off med en trettioandradelstriol... Typ.)
* Möjlighet att justera volym samt panorering på respektive spår (Lägg ex Clicktrack helt i vänster lur och backingtracket helt i höger lur)
* Kontrollera andra Android och iOS-enheter med ett Queen/drone-system över wifi eller genom bluetooth. En enhet utses till "Queen" och väljer när backingtracket börjar spelas etc. När användaren av denna enhet trycker på play startar SAMTLIGA drone-enheter att även de spela upp backingtracket och/eller clicket.
Genom att göra detta kan ex. en trummis ha backingtrack och click i sina lurar, samtidigt som en separat enhet skickar en stereoversion av backingtracket till mixerbordet.
Finns en såhär app redan? Eller borde jag höra av mig till en utvecklare? Idén har säkert flera tekniska svårigheter som måste lösas, but what do I know. I play bass.
Finns den här appen? (Backingtrack-fråga)
- archisland
- Medlem+
- Kontakt:
Finns den här appen? (Backingtrack-fråga)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
- Aslan
- Medlem++
Re: Finns den här appen? (Backingtrack-fråga)
Bra idéer!
Dock har jag aldrig sett att det går att få ut fler än två spår (ett stereospår) samtidigt ur en iPad...
Dock har jag aldrig sett att det går att få ut fler än två spår (ett stereospår) samtidigt ur en iPad...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
- archisland
- Medlem+
- Kontakt:
Re: Finns den här appen? (Backingtrack-fråga)
Nä, precis. Men tanken är inte heller att kunna få ut fler spår, utan tanken är att ex. en iPad endast spelar upp backingtracket (i Stereo) samtidigt som exempelvis trummisen har både backingtrack och click från sin iPhone (vilken alltså är Queen) 

Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|