Sorgligt men roligt...
- Roger Hedin
- Medlem++
Sorgligt men roligt...
När jag rensade min e-postlåda ikväll så hittade jag ett pargamla meddelanden från min mor som avled i oktober 2012. Det var chockartat, sorgligt men roligt på samma gång. Jag blev allt lite blöt i ögonen...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- Body&Soul
- Medlem+
Re: Sorgligt men roligt...
Huu... jag ryser då jag också fått ett meddelande liksom från andra sidan.
Min mors morbror var född år 1897 och var min idol när jag var liten pojke. En äkta norrländsk bonde och naturmänniska som jag tillbringade mycket tid med. han lärde mig meta, köra häst och jag fick följa med i allt på hans lilla bondgård där 15 kor, en häst och några höns försörjde familjen.
På gården tillverkades allt som behövdes enligt gammal tradition. Smide, redskap, möbler osv. Julafton 1966 var jag tio år och fick en fin handbyggd byrå av honom i julklapp.
Strax före jul 1997 gjorde jag i ordning ett rum till min son som då var tio år. Han fick ta min byrå men först tog jag ut lådorna för att torka ur dem. På baksidan av den översta lådan hittade jag en text jag inte tidigare sett, skriven med blyerts:
"God Jul från Bernhard till Lasse julen 1966. Nu är Lasse 10 år och Bernhard 69 år, hur gamla är Lasse och Bernhard 1997?"
Jag satt länge med lådan i famnen och tänkte på min gode vän Bernhard som varit död sedan länge men lyckats skicka ett meddelande till mig skrivet mer än trettio år tidigare som om han visste att jag skulle läsa det då han skulle ha fyllt 100 år.
Min mors morbror var född år 1897 och var min idol när jag var liten pojke. En äkta norrländsk bonde och naturmänniska som jag tillbringade mycket tid med. han lärde mig meta, köra häst och jag fick följa med i allt på hans lilla bondgård där 15 kor, en häst och några höns försörjde familjen.
På gården tillverkades allt som behövdes enligt gammal tradition. Smide, redskap, möbler osv. Julafton 1966 var jag tio år och fick en fin handbyggd byrå av honom i julklapp.
Strax före jul 1997 gjorde jag i ordning ett rum till min son som då var tio år. Han fick ta min byrå men först tog jag ut lådorna för att torka ur dem. På baksidan av den översta lådan hittade jag en text jag inte tidigare sett, skriven med blyerts:
"God Jul från Bernhard till Lasse julen 1966. Nu är Lasse 10 år och Bernhard 69 år, hur gamla är Lasse och Bernhard 1997?"
Jag satt länge med lådan i famnen och tänkte på min gode vän Bernhard som varit död sedan länge men lyckats skicka ett meddelande till mig skrivet mer än trettio år tidigare som om han visste att jag skulle läsa det då han skulle ha fyllt 100 år.
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Jag har en gammal chat tråd som innehåller lite av det sista som diskuterades med en nära vän som dog oväntat för några år sedan. Jag klarar inte att ta bort den ännu. Hans ande finns i den tråden på något sätt fortfarande. Fan vad vi saknar honom ibland.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- Roger Hedin
- Medlem++
Min gode vän Berra gick bort för ett par år sedan. Tyvärr hänger hans Facebook-sida kvar än. Varje år ploppar det upp slentrianmässiga "Grattis på födelsedagen" från folk som inte har någon aning eller koll. DET är tragiskt.
Lärdom av detta: Se till att alla dina e-konton finns i ett (fysiskt) dokument så dina anhöriga kan annullera allt den dagen det beger sig...
Lärdom av detta: Se till att alla dina e-konton finns i ett (fysiskt) dokument så dina anhöriga kan annullera allt den dagen det beger sig...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- mikkejohansson
- Medlem++
Facebook-konton går avsluta även utan rätt lösenord. Gjorde det med min fars konto när han gick bort 2013. Nu minns jag dock inte exakt hur man gick till väga...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Roger Hedin
- Medlem++
Så länge folk postar verkar kontona hänga kvar.mikkejohansson skrev:Facebook-konton går avsluta även utan rätt lösenord. Gjorde det med min fars konto när han gick bort 2013. Nu minns jag dock inte exakt hur man gick till väga...
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- Jan Hellman
- VIP medlem
Min vän Max gick bort för några år sedan. Har några ljudfilen i studiodatorn där han läst in speakertexter. Ibland rensar jag studiodatorn och då jag inte märkt upp filerna och döpt dom till något vettigt glömmer jag ibland vad som är på dom där filerna. Så någon gång i halvåret tänker jag: -"Undrar var det här är för något" och då lyssnar jag på dom och hör Max röst. Å då tänker jag: -"Javisst faan......" Fixar inte att radera filerna. Så den här proceduren lär nog upprepas någon gång i halvåret under en lång tid, om jag får gissa. Max var en av dom bra och mitt liv hade varit rejält mycket tråkigare om jag inte haft ynnesten att fått lära känna honom.
Önskar att jag haft någon ljudinspelning av min mor. Hon dog för 13 år sedan när hon var 55. Konstigt det där med ljud. Det väcker känslor. Det gör bilder och text också. Men ljud känns mer verkligt på något vis. Åtminstone för mig. Kanske därför jag jobbar som ljudtekniker nu för tiden.
Önskar att jag haft någon ljudinspelning av min mor. Hon dog för 13 år sedan när hon var 55. Konstigt det där med ljud. Det väcker känslor. Det gör bilder och text också. Men ljud känns mer verkligt på något vis. Åtminstone för mig. Kanske därför jag jobbar som ljudtekniker nu för tiden.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag ser tvärt om det där som något positivt.Roger Hedin skrev:Min gode vän Berra gick bort för ett par år sedan. Tyvärr hänger hans Facebook-sida kvar än. Varje år ploppar det upp slentrianmässiga "Grattis på födelsedagen" från folk som inte har någon aning eller koll. DET är tragiskt.
Har en barndomskamrat som gick bort i förtid, och en gång per år ploppar det upp på fejjan att hon fyller år.
Jag ser det som ett tillfälle att komma ihåg alla roliga stunder, som jag troligen inte skulle ha tänkt på annars, och på hennes födelsedag dessutom.
Det har bara varit en som gratulerat, men jag tog kontakt och berättade hur det var, vilket uppskattades...
Medlem i PB50+
- AlbinH
- VIP medlem
Jag gillar alla era inlägg i tråden. De får en att tänka till lite...
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.