Postnordmarodörer...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
brorsan65
Medlem

Postnordmarodörer...

Inlägg av brorsan65 »

Är så #¤%¤% förbannad så jag måste skriva av mig.
Köpte en bas av en medlem här på PB. Inga problem o ingen ont om säljaren.

Men postnord har tydligen anställt ngn som inte tycker om musik.

Bild

Efter flera mess till postnord så....
Enl postnord så räknas ett bascase som emballage och dom har rätt att slå sönder den om dom vill, så länge inte innehållet skadas.
OCH om det skadas måste det sätta ner funktionen/värdet (på ex en bas) dvs är basen begagnad så får man räkna med lite hit o dit skador. Helt sjukt...

Finns mer o skriva men jag måste nog dricka lite kaffe o lugna ner mig.

Ha en bra dag, Själv funderar jag på att åka o slänga tegelsten på ljusblåa bilar....
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Re: Postnordmarodörer...

Inlägg av jisac »

Med risk att röra upp ännu mer känslor och låta som en besserwisser. Tänk så här så blir det inga bekymmer :)

http://www.privatpaket.se/servlet/se.em ... guage.id=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Var det något emballage runt caset?

Isåfall räknas ju caset som det som skickas och inte emballage....
Så var det när jag gjorde reklamation hos Bussgods i alla fall!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Fy vad tråkigt! Skickade precis ett instrument till USA med Postnord/USPS. Det gick bra. Men det tog OTROLIGT lång tid! En månad innan paketet lämnade Sverige och sen två dagar för USPS att checka instrumentet genom tullen och leverera till kunden. Vilket hände igår. Men det kom fram helt, inget trasig men låg bevisligen hos Posten i Malmö i 3 1/2 vecka innan dom behagade att få tummen ur..... FedEx hade fått paketet från punkt A till punkt B på några dagar. Men hade tagit fyra gånger mer betalt.....
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Jag har sagt det förr: det är större chans att basen kommer fram oskadd om du skickar in den i en flismaskin än med posten. Mindre risk att den kommer bort också.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Skickade man en Mad Professor Forest Green från Uppsala till Nacka i December 2014 är sannolikheten 100% att PostNord lyckades slarva bort det. Tillika är sannolikheten otroligt hög att dom inte vill ta nåt som helst ansvar för att försändelsen försvann medan dom hanterade den.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Grafen skrev:Jag har sagt det förr: det är större chans att basen kommer fram oskadd om du skickar in den i en flismaskin än med posten. Mindre risk att den kommer bort också.
Sant!
Det här är mina senaste leveranser med Postnörd:
Bild
Lakland JO5 kom fram hel; fodralet var i vanlig ordning spräckt. Kartongen hade inga synliga spår utanpå, förutom "en del tejparbete"...

Bild
I den här kom en Eden WT800B. Tack och lov var den också hel och välbehållen, tack vare avsändarens metikulösa emballerande...

Dessutom lyckades Postnörd "missa" att tala om att sakerna skulle levereras förrän samma förmiddag, liksom de båda gångerna "missade" att lämna en avi om var sakerna kunde hämtas upp, vilket de hävdade att de gjort på "web-söket". Sen gick det inte få tag i dem via något som helst telefonnummer. Från Pås-Tokeriet till Postnörd är inte steget långt...

Sen var inte Postnörd huvudleverantör, men de var leverantörer så fort godset kommit innanför Sveriges gränser, och det var då eländet började. Transporter fram till Sverige är aldrig ett problem; vidarebefordrandet verkar däremot vara otroligt komplicerat...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Inkompetens å det grövsta (från postnörd's sida)! Förjävligt när det blir så.
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
brorsan65
Medlem

Inlägg av brorsan65 »

Sådär nu sitter jag här med mitt kaffe o försöker bli lite mera positiv o ta lärdom av vad som hänt.

Om man sänder en bas i case räknas caset som emballage och det är kört.
Det räcker inte med en kartonglåda runt caset för då räknas caset som en distans och då ersätter dom inte skador på caset.
För att dom ska ersätta caset krävs att det finns både ett yttre och ett inre emballage, dvs en typ kartong och sen en bubbelplast/frigolit som är både distans material och håller fast godset så att det inte kommer i kontakt med yttre emballage.
Sen måste allt kunna samlastas (läs kastas) tillsammans med gods som väger upp till 35kg.

Några fler lärdomar. Ta om möjligt flera närbilder på basen innan ni sänder iväg den. I klagomålet ta med allt o lite till, det är inte möjligt att fylla på klagomålet i efterhand om ni hittar ngt nytt.

Själv så har mitt sug efter att köpa bas på postorder minskat en hel del. Vet inte hur det blir nästa gång men om köpet innebär frakt med Postnord så tänker jag nog mig för en xtragång. Inte roligt när man bor på landet och har svårt att hitta basar som är intressanta i närområdet.

Hade, och har ni mer positiva erfarenheter från andra fraktbolag som är mera att lita på så skriv gärna lite om det också.
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av ventus »

Jag har fått basar med bussgods i softcase utan några som helst problem.
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

Postmord
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Godset ska även tåla att tappas från tre meter. Detta är dock ren akademika, även om man uppfyller alla dessa krav så skiter de i att betala för skadat gods eftersom de inte känner för det.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Grafen skrev:Godset ska även tåla att tappas från tre meter. Detta är dock ren akademika, även om man uppfyller alla dessa krav så skiter de i att betala för skadat gods eftersom de inte känner för det.
Industrin har 1,5 meter som standard....
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

PostNord kan ju även konsten att köra ut paketet, sedan inte ringa på dörren, åka tillbaka till åkeriet och tappa bort paket där.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+

Inlägg av Body&Soul »

Jag beställde en expressleverans av en viktig reservdel från England en torsdag. Betalade extra för hemkörning på lördag. Paketet gick med flyg till Göteborg och resten av transporten övertogs av posten tidigt på fredag morgon, därifrån gick det express till Sundsvall och var klart för utkörning på lördag morgon. Där försvann paketet.

Så småningom lyckades jag med stor möda spåra paketet. Först hävdade man att det var utkört eftersom terminalen lastat det i bilen som skulle leverera. Det tog tid att övertyga om att jag inte fått något paket, att jag varit hemma sedan dagen innan och att telefonen varit på hela tiden Så småningom spårades paketet till en av postens paketbilar som ingen visste var den var parkerad. Och chauffören hade slutat för dagen och var oanträffbar.

Först på måndag kom en avisering på mobilen att paketet fanns att hämta på en ICA butik. Förklaringen jag fick från posten var att budet inte kom in pga. portlås och att ingen kod fanns. Inte heller svarade nån på telefonen. Nu var som sagt min telefon på hela tiden och ingen hade ringt, det finns ju logg om inte annat. Dessutom - huset jag bodde i har inget kodlås. Dörren öppnas elektriskt klockan 6 och låses klockan 23. Alla dagar. Alltså ljuger någon här.

När jag klagade på förseningen och fördyringen jag drabbats av pga en viktig reservdel som inte levererades i tid blev posten oförskämd. Mottagaren har nämligen inte rätt att klaga, bara avsändaren. Även om det är mottagaren som betalar frakten.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Så kontentan av det hela är att NU är bästa tiden för PB-transport att träda fram i det offentliga ljuset och gnugga de andra leverans-oduglingarnas ansikte i kobajs.

PB UNITE!
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Peavey Dude skrev:Så kontentan av det hela är att NU är bästa tiden för PB-transport att träda fram i det offentliga ljuset och gnugga de andra leverans-oduglingarnas ansikte i kobajs.

PB UNITE!
Är det dags att skapa en PB Uber app för att göra någon slags Uber taxi-rörelse för just instrumenettransporter? :-)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Postnords greatest hits...?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
hellride
Medlem+

Inlägg av hellride »

Har använt posten en gång och det funkade klockrent. Skickade en obas till Heby från Molkom och den kom fram på tre dagar. När jag fått skickat till mig med bussgods har det tagit en till två veckor...
BAS Ä GÖTT
Bild
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Body&Soul skrev:Jag beställde en expressleverans av en viktig reservdel från England en torsdag. Betalade extra för hemkörning på lördag. Paketet gick med flyg till Göteborg och resten av transporten övertogs av posten tidigt på fredag morgon, därifrån gick det express till Sundsvall och var klart för utkörning på lördag morgon. Där försvann paketet.

Så småningom lyckades jag med stor möda spåra paketet. Först hävdade man att det var utkört eftersom terminalen lastat det i bilen som skulle leverera. Det tog tid att övertyga om att jag inte fått något paket, att jag varit hemma sedan dagen innan och att telefonen varit på hela tiden Så småningom spårades paketet till en av postens paketbilar som ingen visste var den var parkerad. Och chauffören hade slutat för dagen och var oanträffbar.

Först på måndag kom en avisering på mobilen att paketet fanns att hämta på en ICA butik. Förklaringen jag fick från posten var att budet inte kom in pga. portlås och att ingen kod fanns. Inte heller svarade nån på telefonen. Nu var som sagt min telefon på hela tiden och ingen hade ringt, det finns ju logg om inte annat. Dessutom - huset jag bodde i har inget kodlås. Dörren öppnas elektriskt klockan 6 och låses klockan 23. Alla dagar. Alltså ljuger någon här.

När jag klagade på förseningen och fördyringen jag drabbats av pga en viktig reservdel som inte levererades i tid blev posten oförskämd. Mottagaren har nämligen inte rätt att klaga, bara avsändaren. Även om det är mottagaren som betalar frakten.
Tycker det där är mer och mer vanligt, och känns som att föraren hellre sitter kvar i bilen än går och kollar om nån är hemma. Det blir ord mot ord, och företaget stödjer sin förare.
Medlem i PB50+
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Nu vet jag att det givetvis har förekommit strul även med bussgods, men personligen har jag extremt goda erfarenheter utav dem och skulle aldrig i helvete få för mig att låta posten hantera något mer än ett grönt kuvert eller brev. Något måste vara väldigt, väldigt fel i deras rutiner och system eller så är väldigt, väldigt många väldigt, väldigt fulla på jobbet.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Idag kom de nya projektorerna via Postnord:

Bild
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Skojar du?
Inte ens DHL misshandlar prylarna så där... :/
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

De har nog kört över guppet i "Den bästa sommaren"
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Inget skoj, case nr 2 har ett hål rakt genom locket.
Skriv svar