En anekdot och varnandes finger!
F ö har jag alltid undrat varför folk (både i publik och övriga musiker) kommer fram och vill att det som inte hörs (sång, munspel etc) skall skruvas upp, och inte allt det andra skruvas ner istället.
Hånken skrev:
F ö har jag alltid undrat varför folk (både i publik och övriga musiker) kommer fram och vill att det som inte hörs (sång, munspel etc) skall skruvas upp, och inte allt det andra skruvas ner istället.
Någon som vågar ge sig på en förklaring?
Det står ju svart på vitt i artikeln:
A medical research paper recently published in the Journal of Ear Nose and Throat Disorders shows that, "Alcohol specifically blunts lower frequencies affecting the mostly 1000 Hz, which is the most crucial frequency for speech discrimination."
fieldflower skrev:Men... talet ligger väl runt 3-4 khz..?
Mellan 100 och 10 kHz snarare... Våra öron är normalt sett känsliga för frekvenserna mellan 2-4 kH och 8-10 kHz. Får man en hörselnedsättning där blir det svårt att höra skillnad mellan f och s, d och t, g och k osv osv.
fieldflower skrev:Men... talet ligger väl runt 3-4 khz..?
Mellan 100 och 10 kHz snarare... Våra öron är normalt sett känsliga för frekvenserna mellan 2-4 kH och 8-10 kHz. Får man en hörselnedsättning där blir det svårt att höra skillnad mellan f och s, d och t, g och k osv osv.
Jo, det är klart att talet innehåller en herrejösses massa frekvenser, men mycket av de definierande lätena trodde jag var extra starka runt 3-4 khz, vilket rimmar väl med vår extra känslighet just där.
Men det var väl ungefär det du skrev också...
När jag har mixat live så brukar jag reservera ett par "psykologiska reglar" för de som kommer och har synpunkter på ljudbilden. Lite meningslöst rattande på dessa kanaler brukar tillfredsställa dem mest kritiske ölstinna mixerförsåsigpåaren och alla är nöjda, inte minst jag
Body&Soul skrev: ...ett par "psykologiska reglar"...
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Ännu en anledning till att inte kröka på scen , kul att det finns lite vetenskap bakom
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Hånken skrev:
F ö har jag alltid undrat varför folk (både i publik och övriga musiker) kommer fram och vill att det som inte hörs (sång, munspel etc) skall skruvas upp, och inte allt det andra skruvas ner istället.
Någon som vågar ge sig på en förklaring?
Det står ju svart på vitt i artikeln:
A medical research paper recently published in the Journal of Ear Nose and Throat Disorders shows that, "Alcohol specifically blunts lower frequencies affecting the mostly 1000 Hz, which is the most crucial frequency for speech discrimination."
Nja, det var ju mer också lite grann deras statement att "You’ll be even more tempted to blow out eardrums than your male counterparts - and nobody knows why this is. "
Eftersom ingen vet, kan man ju börja spekulera hejvilt och inget är - således- varken mer rätt eller fel än den andres åsikt.