Vetenskapligt bevisat - Basen som bäst spelar folkmusik

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Vetenskapligt bevisat - Basen som bäst spelar folkmusik

Inlägg av mrbaloo »

Hejsan

För att fortsätta denna trend med trevliga undersökningar om vilken bas som spelar bäst (eller mest) inom en viss genre, så har turen kommit till folkmusik.

Besökte nu idag en folkmusikstämma (spelmansstämma) och hittade inte en enda bas :shock: bland alla nyckelharpor, dragspel, fioler, flöjter, trumpeter (typ), mandoliner och akustiska gitarrer.

Alltså, jag hade en förutfattad mening om att det var kontrabasen som var mest använd inom denna genre, men inte ens det fanns med i startfältet denna dag. Jag hade ju cyklat till arrangemanget och förväntade mig inte att ha möjlighet att spela med, men i efterhand borde jag tagit bilen och lastat kontrabasen med mig.

Alltså: ingen bas alls inom folkmusiken! ;-)

(Men jag misstänker ändå att det gömmer sig en hel del kontrabasar bland hushållen som vanligtvis kompar folkmusik.)
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Re: Vetenskapligt bevisat - Basen som bäst spelar folkmusik

Inlägg av Nyasu »

Ha, blev positivt överraskad. Jag hade väntat mig att du skulle skriva om bluegrass och dylikt skit.

Men kontrabas kan faktiskt användas i svensk folkmusik på ett passande sätt. Alla jävla gitarrer, mandolor och bouzoukis dock, är det bara att slå sönder och slänga i brasan, och gärna alla sopransaxofoner med det :D
Nej, jag är högerkristen.
inane
Medlem

Inlägg av inane »

Warwick används av Björn Meyer i Bazar Blå i alla fall :) http://youtu.be/bscnaPGQ08E
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Coolt när man blandar instrument. Det är också rätt coolt att blanda elgitarr med kyrkorgel.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Dessutom användes ju warwicken till melodispel. Coolt! Jag tänkte mest som baskomp.
Skriv svar