Bussgods är Bussgods är Bussgods...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Bussgods är Bussgods är Bussgods...

Inlägg av Roger Hedin »

Igår skickade jag tre basar norrut: en till Umeå och två till Stockholm. Alla tre tillbringar helgen i Bibelbältet. Jönköööööping!!!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Re: Bussgods är Bussgods är Bussgods...

Inlägg av Poester »

som för mig då... Väntar på något som nu också befinner sig i jööönköööbing!
Är bra med helg, men inte alltid :)
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Roger Hedin skrev:Igår skickade jag tre basar norrut: en till Umeå och två till Stockholm. Alla tre tillbringar helgen i Bibelbältet. Jönköööööping!!!
Det kan de nog behöva;)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

När det gäller postpaket så är det Ånge som är Bermudastriangeln för paket som ska norrut.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Svensson skrev:När det gäller postpaket så är det Ånge som är Bermudastriangeln för paket som ska norrut.
Den centralen lades ner och flyttades till Sundsvall ifjol, eller om det var året innan. Det har flutit på smidigare sedan dess känns det som. Men du har verkligen rätt, när man kollade status på försändelser så låg de ALLTID i Ånge minst två dagar för länge. :D
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Hellish skrev:
Svensson skrev:När det gäller postpaket så är det Ånge som är Bermudastriangeln för paket som ska norrut.
Den centralen lades ner och flyttades till Sundsvall ifjol, eller om det var året innan. Det har flutit på smidigare sedan dess känns det som. Men du har verkligen rätt, när man kollade status på försändelser så låg de ALLTID i Ånge minst två dagar för länge. :D
Inte undra på då att Ånge är ekvivalent med Bermudatriangeln... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Kan meddela att Postnordidiotbolaget lyckats igen. Hittade den sedvanliga lappen i brevlådan när jag kom hem efter jobbet. Det innebär att de gjort sin runda på minst 40-50 mil skumpandes i sin gula postbil för att sen skicka paketen en extra sväng ner till Luleå= 50 mil. Suck...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Skickade en högtalare med Bussgods för två dar sen. Den ska till Skellefteå och nu är den i...

JÖNKÖPING!

Det ligger ju på vägen mellan Uppsala och Skellefteå...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Jönköfuckingping rules!
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag har startat Vägra Bussgoods Klubben.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Bussgods står åtminstone för sina misstag, eller gjorde i alla fall när de sabbat för mig en gång.
Det är mer än man kan säga om ALLA andra fraktbolag!

Om då instrumenten hamnar i Lilla Edet en dag extra spelar mindre roll än att man inte får ut en krona på försäkringen den dagen då något pajjat.

Tycker jag.

Själv är jag kräkless på Bring.
Allt ska till Jönköping där också.

Ett paket skulle skickas från Gävle.
Gävle Lastbilsstation hämtar upp paketet, in till deras terminal, ner till Jönköping, upp till Gävle Lastbilsstation igen - vilket är samma bolag som kör ut till mig!!!!!!

Idiotbolag...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jo, det måste ju finnas en gräns för när generaliserade flöden skadar kostnadeffektiviteten iom att man får köra så jäkla mycket längre.
Vad kostar ett par extra sorteringar jmf med att kunna åka hälften så ofta/stort då man fraktar allt fram och tillbaka.
Men det är väl just den ekvationen som visar att det är billigare att köra 24 meter istf 18 och bara ha en sortering.

Däremot att inte ha möjlighet att kryssa i "ingen utkörning" är bara idioti.
Om fraktbolaget redan från början kan sortera paketet att lämpas in på uthämtning skulle ju alla bli vinnare.
Fraktbolaget behöver inte bekosta (ofta humbug-)utkörningar och slutkund blir nöjd över valfriheten.
Det är ju trots allt ganska få som är hemma vardagar mellan 10-15...

Edit: Apropå andra fraktbolag då. Bussgods undviker jag.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+

Inlägg av BasBert »

Skickade en bas från Haparanda till Malmö och då såg det ut så här:
2016-01-08 08:53 HAPARANDA Inlämnad
2016-01-08 12:55 LULEÅ Vidaresänd
2016-01-11 20:55 JÖNKÖPING Vidaresänd
2016-01-12 08:39 MALMÖ Utkörd
2016-01-12 09:01 MALMÖ Anländ

Bussgods Jönköping är visst nått slags huvudkontor/knytpunkt presic som SJ:s stambanor med kntypunkter Katrineholm, Avesta osv...

Det är ca 13 mil mellan Haparanda å Luleå: Basen fick ligga över i Luleå, skickas på morgonen å sedan en till natt i Jönköping, innan den fick lifta till Malmö...inte behöver ni söderut klaga på dåliga transporter :retar:

Vänliga hälsningar/BB
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+

Inlägg av Body&Soul »

Joodå, rätt uppfattat. Jönköping är en knutpunkt för paket. Även om de skickas med Schenker och, tror jag, DHL. Jag har kört paket med långtradare för Schenker och DHL.

För Schenker sorteras de i Jönköping och går sedan med tradare till Sala. Där är det byte med transporten norrifrån och utväxling av paket sker sen i Gävle, Hudiksvall, Timrå, Ö-vik och Umeå. Som chaufför byter man alltså tradare och återvänder till hemmabasen, i mitt fall Timrå. Där lastas de vagnar av som ska köras ut i distriktet, resten går vidare mot Umeå.

DHL har en paketsortering i Sundsvall dit paketen kommer söderifrån och sorteras. En tur körde man till Östersund för vidare befordran, en tur gick till Umeå. Det var en jäkla stress här. Långtradarna jag körde här var Scania semitrailers med jättestor hytt som tog nio passagerare. Några passagerare var det inte meningen skulle med men i och med denna hytt klassades fordonet som buss och fick alltså köra fortare. Det var full gas till Östersund eller Umeå. Där lagstadgad paus på 45 minuter då personal på plats lossade och lastade för returresan.

Så hela pakethanteringen är otroligt optimerad både för snabbhet och för ekonomi. Flaskhalsarna är de korta transporterna från inlämningsställe till terminal och från terminal till utlämningsställe. När det är högt tryck kan även paketsorteringen fördröjas.

Uppsala kan tyckas ligga bra till geografiskt men i den här hanteringen ligger stan vid sidan om transportsträckan som går över Jönköping, Västerås, Sala, Tärnsjö, Hedesunda och ut till Gävle innan det blir E4 igen. Den här sträckan är den mest ekonomiska för transporter mellan söder och norr och här går nog fler tradare än på E4. Här borde Gävle vara nästa logiska station, varför paketet hamnar i Jönköping är märkligt. Men det mesta ekonomerna hittar på är ju märkligt. Det är ju de som styr nuförtiden och ekonomisk logik implementerad på transportlogistik kan få bisarra effekter :-)
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Väntar på bas från Bussgods nu,håller tummarna!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
norton
Medlem+

Inlägg av norton »

Bussgods har alltid funkat kanon för mig....Norrut brukar dock gå fortare
7ender JV P 82 Andberg Califååårnia
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+

Inlägg av aacee »

Bussgods har alltid funkat toppen för mig när jag skickat saker norrut längs E4.
Brukar betala den extra slanten för "Pilen" som gör att det normala är 1dygn till stockholm och 2 dygn om den ska till Göteborg.

Den enda gång dom råkade skada ett case fick jag god ersättning.

Bussgods får :tummenupp:
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+

Inlägg av BasBert »

Jodå, Bussgods är BRA. Anlitar hellre Bussgods än Posten. Här uppe har DHL bara utlämningsställen. Närmaste inlämning för DHL är Luleå ca 13 mil bort!!! Det är bara det att "väntan" blir såååååååå läääääääääääääng när man väntar på "godiset" :mrgreen:
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Samma här!
Allt har alltid kommit fram helt och oförstört, även om sakerna tagit en tur runt ekvatorn på vägen. Postnörd/Påstokeriet är däremot helt opålitliga...
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+

Inlägg av Body&Soul »

Roger Hedin skrev:Samma här!
Allt har alltid kommit fram helt och oförstört, även om sakerna tagit en tur runt ekvatorn på vägen. Postnörd/Påstokeriet är däremot helt opålitliga...
Posten.... :evil: Värst var de när jag rekvirerat en viktig reservdel från England. Företaget jag beställde den av hade grejorna på mindre än ett dygn i Göteborg, sedan skulle de gå med postens dyraste företagspost med expressutdelning. Den bara försvann! När jag angrep posten ansåg de att det inte var min sak eftersom det inte var jag som var kund utan avsändaren! Jag fick tag på företaget som skickat och de gav sig på posten med stor ilska.
Orsaken enligt posten var att budet inte kommit in därför att han saknat portkod. Eftersom det var fredag hade han lämnat paketet i bilen som han parkerat på okänd plats och gjort sig oanträffbar tills på måndag.

Nu fanns det ingen portkod. Inte ens en låst port, adressen var tydlig och gick inte att förväxla. Men posten hade fräckheten att påstå att de trodde mer på sitt postbud!! Företaget jag beställde av skickade mycket reservdelar per post och detta fick dem att byta transportör. De bad mig om ursäkt och rabatterade reservdelen. Posten som inte höll vad de lovade ansåg inte att det var deras fel.

För övrigt är en av mina PB-vänner postiljon. Han säger att det nu är så illa att de inte har personal för att dela ut post i alla distrikt varje dag så några får alltid vänta ett dygn extra.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Bussarna kanske drivs av vigvatten ;)
Skriv svar