Här kommer mina tankar och intryck ifrån gårdagen:
I årets höstträff var vi väl ca 10 st deltagare. Jag missade ju den nyetablerade vårträffen så för mig blev det "den årliga tillställningen".
Jag måste verkligen känna att jag är nöjd med klämmandet på årets deltagarbasar. Jag hittade i alla fall instrument från bland annat Squier, Ibanez, Warwick, Fernandes, Yamaha, Clover, Peavey, LTD, Wolf, Maruszczyk, Sandberg, Hagström, Fender, Lighthouse, SX och Tobias.
Bland basarna fick faktiskt Sandberg-basen med PJ-konfiguration mig verkligen att känna riktig GAS. Men även en Yamaha BB5000 bekräftade mitt Yamaha-intresse, så det kanske måste bli en Yamaha en dag framöver. Mina fördomar om basar, pga utseende och ett basmärke som jag egentligen inte hade någon relation till, fick sig en riktig törn; Clover Slapper-basen var ju helt magiskt. Vilket klipp i tonen! Å att spela huvudlöst är ju faktiskt lite knepigt till en början pga "synvillan" av att huvudet inte finns på plats. Men lätt magiskt var det allt, speciellt när man sitter på en Pleasureboard från TecAmp. Och den bandlösa Warwick:en med Galli "black nylon"-strängar gjorde att jag behöver sätta mig ner och fundera på vilken av mina basar som bara måste få sig en släng av såna strängar.
Kort sagt gjorde faktiskt inte en bas mig besviken under provandet. Alla hade sin charm på nåt vis. Även en av jazzbasarna med bortslipat märke på huvudet var mycket, mycket trevlig att spela på. På något vis var det lite samma ljudkaraktär som i min Squier 50s Classic Vibe P-bas. Och som vanligt var Maruszczyk-basarna var mycket trevliga bekantskaper.
På förstärkarsidan hittade vi modeller från EBS, LD, Markbass, GK, Laney, TecAmp och Acoustic Image. Där högtalarlådorna inte var inbyggda i systemen kom dessa från Markbass och Warwick.
Här blev jag mest överraskad och förtjust i Markbass Little Mark Tube med alla dess features inkl. två ingångar (en vanlig och en med möjlighet till balanserad XLR med 48V fantommatning). Verkade ju vara rätt bra också om man vill dubblera på elbas och kontrabas (uppmickad med akustiskt kondensatormick). Dock var jag nog inte lika förtjust i den tillhörande lådan. Hmm, här kanske jag får gå in till min lokale musikaffär och kolla vidare på denna apparat till veckan.
De pedaler som var representerade kom från MXR, Korg, Tech21, EHX, EBS, Boss, Behringer, DOD, Seymour Duncan, Blacksheep, Ibanez, Catalinbread, BBE, MJM, Darkglass, Sadowsky, OctaRay. Sen hade vi representanter med trådlöst från både Sony och Line 6.
Mycket fina pedaler från alla ljudkaraktärers hörn. Men det som fångade mig mest här var Seymour Duncan Studio Bass Compressor. I likhet med min EBS MultiComp verkade denna apparat kunna få till mitt ljudideal utan att egentligen höras, alltså en apparat som är "ständigt på" (ja, möjligtvis avstängd vid spel på bandlös bas) som fixar till saker som egentligen inte märks förrän man stänger av den. Jag bara rattade in alla reglage på kl 12 och tre-lägesswitchen i "full frequency"-läget. Inget mer behövde göras. Little Mark Tube fick också ha sina tonreglage på kl 12. Men när man stängde av pedalen fattade jag att man *inte* kunde vara utan en Studio Bass (eller ha kvar min EBS MultiComp för den delen).
Som grädde på moset så hade tidigare års eldorgel bytts ut mot en 3d-skrivare som matade ut olika dragstångsluckor under dagen.

Här fick jag förstklassig hjälp att fixa en custom-dragstångslucka till min piccolobas. Helt galet att kunna få till en trelagers lucka (svart, vit, svart - precis som den köpta luckan jag hade) men med ett vitt "pi"-tecken på toppen. Grymt fränt! Jag är redan tidigare såld på 3d-printers förnämlighet i och med samarbetet med bjelkeman och våra effektpedalhållare
http://fxsmart.eu. Både jag och SuperSwede hade pedalbord med pedaler monterade med dessa hållare.
Tack för arrangemanget Hellish. Och även Östmans Musik skall ha all heder som lånade ut både instrument, förstärkare och pedaler för testning.
Nu måste jag fundera på:
- Behöver jag en ny bas?
- Behöver jag en ny stärk och låda?
- Behöver jag black nylon-strängar på någon bas?
- Behöver jag en 3d-skrivare (eller rättare sagt: när köper jag en sån)?
- Skall jag byta ut min EBS MultiComp mot en Seymour Duncan Studio Bass Compressor?
Men, när allt kommer omkring kan jag nog besvara min första fråga: det är ju helt fantastiskt att kunna prova och klämma på utrustning så här. Men det slutar (idag) med att jag känner mig otroligt nöjd med de instrument som jag har hemma. Dock kunde jag inte komma hem utan en ny chorus-pedal till obasen. Den *behövde* jag!
Bilder kommer!
/MrBaloo