På flygresor till gig har jag alltid brukat checka in en väska med pedaler och kablar och ta med basen, i gigbag, in i kabinen. Förra året djävlades dock Air Berlin med mig och sedan dess har jag checkat in basen i ett SKB-BassSafe.
På lördag ska jag flyga till ett gig i Tyskland och vill minimera antalet kollin. Jag tänkte checka in basen och ha några pedaler och kablar i handbagaget. Nu undrar jag om det kan bli krångel vid säkerhetskontrollen med pedaler m.m. Nån resvan som vet?
Pedaler och kablar i handbagage på flyg?
- Budda B.
- Medlem
Pedaler och kablar i handbagage på flyg?
Fender, Lakland, Ampeg Baby Bass, m fl
- GandhiMK2
- Medlem++
Re: Pedaler och kablar i handbagage på flyg?
Jag flyger x ggr per år med kablar, interface, hårddiskar,stor mik, extrabatterier och skit i handbagaget och ett par ggr har dom bett mej visa nåt men nä, inga problem, skulle jag säga. Dom letar tydligen efter omotiverade hålrum eller oförklarlig massa.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
-
- Medlem+
Jag flyger nästan alltid med det här som handbagage. Har aldrig varit några problem. Ibland vill de kolla lite extra men aldrig några som helst problem, varken i Europa, Sydamerika, Nordamerika eller Asien.

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Nemas problemas. Fick öppna och visa en gång bara.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
-
- Medlem++
Om nån frågar är det bara att säga att det är en bomb.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- Svensson
- Forumvärd
Påminner om en kollega som hade en pryl i handbagaget som använder för att sänka ner och ta oljeprover i stora tankar. Den är av metall och utformad som en granat och i dagligt tal kallas den för "bomb" eller "granat". Vad tror ni han svarade när security frågade vad han hade i väskan.. tror ni det blev nåt pådrag?HirYoshima skrev:Om nån frågar är det bara att säga att det är en bomb.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Budda B.
- Medlem
Tack för lugnande svar.
Allt gick bra.
Allt gick bra.

Fender, Lakland, Ampeg Baby Bass, m fl
- Jay Jacket
- Medlem+
Har flugit regelbundet i Europa senaste 5-6 åren med pedaler, kablar och Tone Hammer-stärkare i handbagaget. Förutom lite mer noggrant snokande i väskan med jämna mellanrum, har jag aldrig haft några större problem. En av få gånger jag blev kollad lite extra, var när jag hade en SM57:a i väskan, som enligt säkerhetspersonalen såg ut som en laserpekare i scannern. Att det stod "Terror" på min Orange Terror Bass-topp, var det också nån som fattade intresse för. 

Fender Precision JV '57 ('83), Fender Precision AVRI Fullerton '62 ('83), Fender Jazz USA ('07), Fender Jazz ('73), Squier Bass VI ('13), Tokai Hardpuncher ('83), Ampeg V4B ('77) x 2, Ampeg SVT212, Aguilar TH500, TKS212, pedaler